Jednym z problemów w rozwoju elektromobilności są cena i zawodność baterii litowo-jonowych, jednak w tej dziedzinie cały czas są opracowywane nowe rozwiązania, które udoskonalają zeroemisyjne środki transportu. Nowe akumulatory polskiej firmy Impact Clean Power Technology są ciekawym rozwiązaniem, które autobusy w Wielkiej Brytanii.
Impact Clean Power Technology zaprezentował systemy bateryjne dedykowane nowej generacji dla brytyjskiego producenta autobusów Alexander Dennis, Enviro100EV i piętrowego Enviro400EV. Produkcja obu typów pojazdów została już rozpoczęta, a dostawy zostaną zrealizowane już w pierwszych miesiącach 2024 roku
– W odpowiedzi na oczekiwania naszego partnera Aleksander Dennis, opracowaliśmy i dostarczyliśmy system bateryjny oparty o nowej generacji ogniwa litowo-jonowe w technologii NMC. Wymiary baterii pozwoliły na ich umiejscowienie w autobusie w taki sposób, że np. ogólna liczba pasażerów w pojeździe Enviro400EV zwiększyła się o 19 procent. Ponadto nasze baterie zostały zaprojektowane tak, że mogą być z biegiem czasu dostosowane do nowszych ogniw. Na szybko rozwijającym się rynku technologii bateryjnych zapewniamy użytkownikom możliwość modyfikacji i wprowadzenia najnowszych technologii podczas całego okresu użytkowania pojazdów – mówi Bartek Kras, wiceprezes zarządu, Impact Clean Power Technology.
– Tempo zmian w naszej branży jest szybkie. Jesteśmy dumni z postępów, jakie osiągnęliśmy w zakresie autobusów elektrycznych w ciągu ostatnich siedmiu lat, a także z naszej szerokiej gamy technologii o niskiej emisji, które były dostępne przed tą erą. Teraz nadszedł czas, abyśmy poszli o krok dalej i podnieśli autobusy o zerowej emisji na wyższy poziom – powiedział Paul Davies, prezes i dyrektor zarządzający Alexander Dennis.
Systemy bateryjne Impactu będą wykorzystywane w najnowszych autobusach – Enviro400EV oraz Enviro100EV. Zostaną w nich użyte pryzmatyczne ogniwa niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC) o dużej wytrzymałości, które są mniej podatne na negatywny wpływ warunków eksploatacji m.in. niskich temperatur. Technologia ta zapewnia również wieloletni okres użytkowania bez strat początkowych parametrów.
– Jednym z elementów zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa jest sposób montażu – baterie nie są przykręcane bezpośrednio do podłogi pojazdu. Dzięki mechanicznej izolacji są chronione przed skręcaniem oraz uszkodzeniami spowodowanymi przez kamienie i inne przedmioty mogące się znaleźć na drodze – mówi Chris Gall, Group Engineering Director w Alexander Dennis
Piętrowy autobus Enviro400EV będzie standardowo wyposażony w baterie o pojemności 472 kWh, z opcją 354 kWh. W midibusie Enviro100EV akumulatory mają pojemność 236 kWh lub 354 kWh. Oba pojazdy mogą być wykorzystywane zarówno w ruchu miejskim jak i w przewozach pomiędzy miastami. Enviro400EV może zabrać 98 pasażerów, a jego zasięg na jednym ładowaniu wynosi do 400 km. Z kolei Enviro100EV zabiera w zależności od konfiguracji od 25 do 45 osób i może pokonać nawet 460km. Baterie są montowane wewnątrz podwozia i tylnej części pojazdu oraz pod schodami w przypadku Enviro400EV.
Impact Clean Power Technology jest na rynku od 2007 roku. Polska firma swoje systemy bateryjne sprzedaje w Europie, Nowej Zelandii i Stanach Zjednoczonych. W laboratorium Impactu powstają innowacyjne systemy bateryjne, które posiadają parametry zapewniające przewagę rynkową w każdym segmencie działalności spółki. Firma cały czas pracuje nad kolejnymi generacjami swoich baterii, a także wyraża gotowość do wsparcia globalnych działań zmierzających do gospodarki bezemisyjnej i związanych z nadchodzącą wodorową rewolucją. Firma dostarczyła ponad 20 tysięcy niezawodnych systemów bateryjnych. Pojazdy z bateriami Impactu przejechały już ponad 100 mln km na całym świecie. Spółka zatrudnia ponad 290 pracowników, w tym ponad 100 inżynierów różnych specjalności.
Impact Clean Power Technology / Jacek Perzyński
Transport listy pisze: Polska może być potęgą elektromobilności w Europie