icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Kiedy polski autobus elektryczny wjedzie na drogi?

Z początkiem roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło postępowanie w trybie partnerstwa innowacyjnego na opracowanie i dostawę typoszeregu innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego. Jak dowiedziała się redakcja CIRE.pl jeszcze w lipcu można się spodziewać pierwszych rozstrzygnięć w tej sprawie.

W ramach ogłoszonego przez NCBR postępowania wpłynęło dziewięć wniosków o dopuszczenie do udziału w nim. Wśród pomiotów, które zabiegają o zamówienia są między innymi firma Riot, konsorcjum z udziałem Autosana, Instytutu Elektrotechniki, WB Electronics oraz Ośrodka Badawczo – Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych, a także konsorcjum firm grupy Volvo, firma Medcom, Politechnika Gliwicka, Solaris Bus & Coach, Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów, PBG Operator i konsorcjum Ursus Bus.

Od kwietnia trwa ocena złożonych wniosków i jak udało się ustalić redakcji CIRE.pl, informacji o tym, które z podmiotów zostaną dopuszczane do dalszego etapu postępowania, możemy się spodziewać jeszcze w lipcu.

Z informacji uzyskanych od NCBR wynika, że po decyzji dotyczącej dopuszczenia wykonawców do udziału w postępowaniu, w kolejnym kroku zaplanowane są negocjacje z nimi, które będą miały na celu doprecyzowanie SIWZ i umowy. W następnym etapie przewidziano składanie ostatecznych ofert przez wykonawców i ich ocenę przez NCBR. Po zrealizowaniu tych kroków będzie możliwe zawarcie umów partnerstwa. Warto przy tym zwrócić uwagę, że w postępowaniu w trybie partnerstwa innowacyjnego do realizacji zamówienia zapraszanych jest więcej niż jeden wykonawca. Jak deklaruje NCBR rozstrzygnięć i zawierania umów można się spodziewać jeszcze w 2018 r.

NCBR podkreśla, że główną cechą tego postępowania jest zagwarantowanie rynku dla nowoopracowanych pojazdów. Po etapie badawczym, finansowanym przez NCBR ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, ma nastąpić etap wdrożeniowy, w którym opracowane pojazdy mają trafić do polskich miast, będących podmiotami współzamawiającymi w przetargu. Dostawę pojazdów ma być współfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który na podstawie umowy podpisanej 29 grudnia 2017 roku z NCBR, przeznaczy na ten cel 2,2 mld złotych, z czego 1 mld zł w formie dotacji, a 1,2 mld zł – pożyczki.

CIRE.pl

Z początkiem roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło postępowanie w trybie partnerstwa innowacyjnego na opracowanie i dostawę typoszeregu innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego. Jak dowiedziała się redakcja CIRE.pl jeszcze w lipcu można się spodziewać pierwszych rozstrzygnięć w tej sprawie.

W ramach ogłoszonego przez NCBR postępowania wpłynęło dziewięć wniosków o dopuszczenie do udziału w nim. Wśród pomiotów, które zabiegają o zamówienia są między innymi firma Riot, konsorcjum z udziałem Autosana, Instytutu Elektrotechniki, WB Electronics oraz Ośrodka Badawczo – Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych, a także konsorcjum firm grupy Volvo, firma Medcom, Politechnika Gliwicka, Solaris Bus & Coach, Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów, PBG Operator i konsorcjum Ursus Bus.

Od kwietnia trwa ocena złożonych wniosków i jak udało się ustalić redakcji CIRE.pl, informacji o tym, które z podmiotów zostaną dopuszczane do dalszego etapu postępowania, możemy się spodziewać jeszcze w lipcu.

Z informacji uzyskanych od NCBR wynika, że po decyzji dotyczącej dopuszczenia wykonawców do udziału w postępowaniu, w kolejnym kroku zaplanowane są negocjacje z nimi, które będą miały na celu doprecyzowanie SIWZ i umowy. W następnym etapie przewidziano składanie ostatecznych ofert przez wykonawców i ich ocenę przez NCBR. Po zrealizowaniu tych kroków będzie możliwe zawarcie umów partnerstwa. Warto przy tym zwrócić uwagę, że w postępowaniu w trybie partnerstwa innowacyjnego do realizacji zamówienia zapraszanych jest więcej niż jeden wykonawca. Jak deklaruje NCBR rozstrzygnięć i zawierania umów można się spodziewać jeszcze w 2018 r.

NCBR podkreśla, że główną cechą tego postępowania jest zagwarantowanie rynku dla nowoopracowanych pojazdów. Po etapie badawczym, finansowanym przez NCBR ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, ma nastąpić etap wdrożeniowy, w którym opracowane pojazdy mają trafić do polskich miast, będących podmiotami współzamawiającymi w przetargu. Dostawę pojazdów ma być współfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który na podstawie umowy podpisanej 29 grudnia 2017 roku z NCBR, przeznaczy na ten cel 2,2 mld złotych, z czego 1 mld zł w formie dotacji, a 1,2 mld zł – pożyczki.

CIRE.pl

Najnowsze artykuły