Ministerstwo infrastruktury przygotowuje podwaliny prawne pod kolejne akty, które pozwolą wskazać oficjalnie lokalizację portu obsługi morskich farm wiatrowych. Zmiana polega na umożliwieniu wskazania przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w drodze rozporządzenia, portu przeznaczonego do obsługi morskich farm wiatrowych.
Zmiany w prawie
Projekt nowelizacji ustawy z 2011 roku o bezpieczeństwie morskim (dalej: „UBM”), a także ustawę z 2008 roku o ochronie żeglugi i portów morskich oraz 10 innych ustaw przygotowano w związku z raportem przedstawionym przez Zespół ds. analizy przyczyn zatrzymań statków o polskiej przynależności oraz opracowania planu działań naprawczych. Przygotowano to także z zaleceniami kierowanymi przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich. Głównym celem proponowanych zmian ma być:
- poprawa bezpieczeństwa żeglugi,
- zwiększenie efektywności działań administracji morskiej w imieniu państwa bandery,
- udoskonalenie narzędzi formalnoprawnych w obszarze sprawowania nadzoru nad czynnościami uznanych organizacji upoważnionych do działania w imieniu państwa bandery,
- uproszczenie i zaktualizowanie ram prawnych w zakresie dopełniania formalności sprawozdawczych z wykorzystaniem Krajowego Pojedynczego Punktu Kontaktowego przez statki wchodzące do i wychodzące z portów morskich,
- usprawnienie funkcjonowania systemu ochrony żeglugi i portów,
- umożliwienie budowy przez administrację morską portu do obsługi morskich farm wiatrowych.
Zmiana ma pozwolić na wskazanie portu offshore
W kontekście sektora energetycznej najbardziej interesujący jest ostatni wątek z wymienionych zadań. Proponowana m.in. zmiana ma na celu umożliwienie budowy portu do obsługi morskich farm wiatrowych, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi statków eksploatowanych w takich celach. Zmiana polega na umożliwieniu wskazania przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w drodze rozporządzenia, portu przeznaczonego do obsługi morskich farm wiatrowych, przy uwzględnieniu potrzeb obsługi morskich farm wiatrowych oraz ich planowanego rozmieszczenia. – Podmiotem zarządzającym takim portem będzie dyrektor urzędu morskiego, który w oparciu o art. 25 ustawy o portach i przystaniach morskich będzie mógł następnie powierzyć zadania i uprawnienia podmiotu zarządzającego na zasadach określonych w ustawie z 2016 roku o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi z 2019 roku lub ustawie z 2008 roku o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Zmiany w PRS
Zapowiedziano także zmiany w ustawie z 2000 roku o Polskim Rejestrze Statków, który będzie uczestniczył m.in. e certyfikacji statków potrzebnych do budowy i serwisu morskich farm wiatrowych. Proponowana zmiana umożliwi zmniejszenie liczebności rady nadzorczej, co przyniesie oszczędności dla spółki tytułem redukcji wynagrodzenia dwóch członków. – Zaoszczędzone środki będzie można przeznaczyć na cele statutowe spółki – czytamy w uzasadnieniu. Pracę nad nowelizacją ustawy koordynuje wiceminister ministerstwa infrastruktury Marek Gróbarczyk. Przyjęcie zmian w ustawie zostało zaplanowane na koniec czerwca tego roku.
Bartłomiej Sawicki
Marszałkowski: Czy wiatr Bałtyku będzie szansą na rozwój polskiego wybrzeża?