Autorzy badania przeprowadzonego na Uniwersytecie w Michigan zauważyli, że produkcja samochodu elektrycznego emituje więcej gazów cieplarnianych niż produkcja samochodu spalinowego. Na tym jednak koniec przewagi tradycyjnych aut. Samochody elektryczne emitują znacznie mniej CO2 w całym swoim cyklu życia niż samochody spalinowe.
Okazało się, że paliwo samochodu tradycyjnego jest znacznie bardziej zanieczyszczające pod względem emisji gazów cieplarnianych niż produkcja energii elektrycznej przez samochód elektryczny. W Stanach Zjednoczonych jest nadal ograniczona liczba samochodów elektrycznych. Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej z 2024: 2,7 procent, w porównaniu do 4,4 procent w Unii Europejskiej i 11 procent w Chinach.
Emisja CO2 a rodzaj samochodu
Naukowcy z Uniwersytetu w Michigan porównali różne rodzaje samochodów i obliczyli, ile produkują CO2. Porównali samochody typu pick-up, małe i średnie SUV-y oraz sedany. Wzięli także pod uwagę rożne rodzaje silników, od całkowicie spalinowych, przez hybrydowe i elektryczne o różnym zasięgu. Portal autos.yahoo.com zauważył, że gdy porównamy najbardziej wydajny pojazd spalinowy lub hybrydowy z dużym elektrycznym SUV-em lub pickupem, wyposażonym w dużą baterię, to najcięższy, największy samochód elektryczny nadal emituje 71 procent mniej dwutlenku węgla niż samochód kompaktowy, który spala tylko benzynę lub ropę.
Portal oblicza także, że nawet przy ładowności wynoszącej 2500 funtów, elektryczna ciężarówka o zasięgu 400 mil produkuje około 35 procent ekwiwalentu mniej CO2 niż ciężarówka z silnikiem spalinowym, która nic nie przewozi. Z drugiej strony ładunek oczywiście bardziej szkodzi zasięgowi samochodu elektrycznego niż klasycznej ciężarówce. Końcową konkluzją analizy badania, przeprowadzonej przez portal jest, że „każdy pojazd z silnikiem spalinowym, bez względu na rozmiar lub kształt, jest bardziej szkodliwy dla środowiska niż jakikolwiek pojazd elektryczny”.

Ta tabela pokazuje, jak wyglądają emisje gazów cieplarnianych różnych typów pojazdów w porównaniu z pickupem napędzanym benzyną, zgodnie z nowymi badaniami UM. Gramy ekwiwalentu dwutlenku węgla, emitowane na milę, są wymienione w nawiasach. Skróty układu napędowego są następujące: ICEV = pojazd z silnikiem spalinowym; HEV = hybrydowy pojazd elektryczny; PHEV = hybrydowy pojazd elektryczny plug-in; BEV = pojazd elektryczny z akumulatorem. Liczby po skrótach układu napędowego wskazują zakres przebiegu samochodu elektrycznego.
Położenie geograficzne i zachowanie podczas jazdy i wpływ na emisje CO2
Według portalu bioengineer.org, położenie geograficzne jest istotnym czynnikiem wpływającym na emisję. Chłodniejszy klimat nakłada wyższe wskaźniki zużycia paliwa dla wszystkich typów pojazdów, szczególnie elektrycznych i hybrydowych, które doświadczają ograniczeń w zakresie zasięgu i osiągów. Poza tym „ładowarki pojazdów elektrycznych, podłączone do czystszych źródeł energii, dają mniejszą emisję gazów cieplarnianych” – zauważa specjalistyczny portal. Dodatkowo emisja jest uzależniona od tego czy kierowca porusza się po autostradach, czy po miastach.
Francuska Agencja Prasowa, która także komentowała to badanie zauważa, że „elektryfikacja pojazdów w Stanach Zjednoczonych jest nadal ograniczona: 2,7 procent samochodów na drogach to samochody elektryczne, według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej z 2024 roku, w porównaniu do 4,4 procent w Unii Europejskiej i 11 procent w Chinach.
Ulga podatkowa na samochody elektryczne, zniesiona przez Trumpa
Na stronach internetowych Miami Herald możemy przeczytać, że „administracja Trumpa kończy ulgę podatkową z czasów Bidena na zakup nowych, używanych lub dzierżawionych pojazdów elektrycznych”. Zmiana wejdzie w życie po 30 września. Ten amerykański dziennik zwraca uwagę, że następuje to w czasie, gdy jedna trzecia Amerykanów twierdzi, że byłaby zainteresowana zakupem samochodu elektrycznego.
Greg Keoleian, autor badania powiedział, że „Rząd wycofuje się z zachęt, takich jak ulga podatkowa na pojazdy elektryczne, ale producenci oryginalnego sprzętu są mocno zainwestowani i skupiają się na technologii i przystępności cenowej pojazdów elektrycznych”. Ostatecznie analiza Uniwersytetu z Michigan wykazała, że pojazdy elektryczne mają ogólnie mniej emisji CO2, nawet biorąc pod uwagę ich produkcję i utylizację.
Marcin Jóźwicki








