AlertCiepłownictwoEnergetyka

Projekt Strategii dla Ciepłownictwa do 2040 roku przewiduje wzrost udziału OZE i spadek emisji CO2

fot. Piotr Stępiński/BiznesAlert.pl

W projekcie Strategii dla Ciepłownictwa do 2040 roku poza przedstawieniem stanu obecnego i docelowego, znalazł się również zakres działań administracyjno-regulacyjnych mający na celu wsparcie sektora ciepłowniczego. 

Pierwszym punktem wyszczególnionym w projekcie strategii jest wprowadzenie hierarchii źródeł ciepła. W dokumencie możemy przeczytać: – Konieczne jest wdrożenie poszerzonej hierarchii uwzględniającej więcej zmiennych i źródeł ciepła zgodnie z wnioskami z niniejszego dokumentu. Poszerzona hierarchia powinna w pierwszej kolejności uwzględniać paliwa dostępne lokalnie, w tym: OZE, frakcja kaloryczna odpadów, której recykling jest niemożliwy, ciepło odpadowe z  procesów przemysłowych.

Znalazła się również propozycja kolejności zakupu ciepła przez dyspozytora:

  1. Cały strumień ciepła pochodzącego z instalacji termicznego przekształcania odpadów (ITPO), w ilości wynikającej z udziału ilości paliw stanowiących pozyskiwane lokalnie odpady, w całym strumieniu paliw zużywanych do procesu spalania w tej jednostce (priorytet pracy w podstawie).
  2. Cały strumień ciepła odpadowego, w tym z odzysku z procesów przemysłowych a także np. pompy ciepła ze ścieków lub rewersyjne (priorytet pracy w podstawie).
  3. Geotermia, pompy ciepła inne niż kwalifikujące się do pkt 2, instalacje solarne w pracy na powrocie nośnika lub pod krzywą ciepłowniczą.
  4. Ciepło pochodzące z pozostałych instalacji OZE w ilości wynikającej z udziału ilości paliw stanowiących odnawialne źródła energii w całym strumieniu paliw zużywanych do procesu spalania w tej jednostce (priorytet pracy w podstawie).
  5. Cały strumień ciepła z zespołu źródeł (w skład którego wchodzi przynajmniej jedna jednostka kogeneracyjna) dostarczający ciepło do jednego systemu ciepłowniczego, gdy cały zespół źródeł zapewnia efektywność tego systemu ciepłowniczego i spełnia wszelkie normy środowiskowe oraz zapewnia ciepło o odpowiednim współczynniku nakładu energii nieodnawialnej wp,c < 0,4 (priorytet pracy w podstawie).
  6. Cały strumień ciepła z jednostki wysokosprawnej kogeneracji (praca pod krzywą ciepłowniczą, a w przypadku, gdy w systemie istnieje kilka źródeł proporcjonalna w stosunku do innych źródeł).
  7. Pozostałe rodzaje ciepła (praca proporcjonalna w stosunku do innych źródeł).

  • Podmioty odpowiedzialne: minister właściwy ds. energii.
  • Czynność: wprowadzenie i aktualizowanie hierarchii źródeł ciepła.
  • Okres: 2025-2040.
  • Oczekiwany efekt: wsparcie alternatywnych źródeł ciepła w największych systemach ciepłowniczych.

Kontrybucja do celu: ograniczania emisji CO2 i wzrostu udziału OZE

Drugim elementem regulacyjnym jest wprowadzenie systemu gwarancji pochodzenia ciepła systemowego wytwarzanego z odnawialnych źródeł energii.

Gwarancja pochodzenia ciepła systemowego wytwarzanego z odnawialnych źródeł energii w instalacjach odnawialnego źródła energii, będzie dokumentem poświadczającym odbiorcy końcowemu wartości środowiskowe wynikające z unikniętej emisji gazów cieplarnianych oraz, że określona w tym dokumencie ilość ciepła wprowadzonego do sieci została wytworzona z odnawialnych źródeł energii w  instalacjach odnawialnego źródła energii.

Wprowadzenie systemu gwarancji pochodzenia ciepła z OZE jest zgodne z dyrektywą RED II i  zostanie zaimplementowane przez nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii

  • Podmioty odpowiedzialne: minister właściwy ds. energii.
  • Czynność: wprowadzenie do funkcjonującego systemu gwarancji energii elektrycznej, gwarancji pochodzenia ciepła systemowego wytwarzanego z odnawialnych źródeł energii.
  • Okres: 2023.
  • Oczekiwany efekt: dzięki zwiększającej się świadomości społecznej w sprawach środowiska, gwarancje staną się dodatkowym atutem dla klientów i motywacją dla przedsiębiorstw.
  • Kontrybucja do celu: wzrost udziału OZE.

Trzecim elementem wsparcia ma być zmiana w modelu taryfowania.

Aktualny model kształtowania cen i stawek ciepła bazuje na dwóch podejściach:

  • Kosztowym, w przypadku taryf dla ciepła wytworzonego w źródłach nie będących jednostkami kogeneracji i taryf dystrybutorów ciepła – ta metoda polega na analizie uzasadnionych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, uzasadnionych kosztów modernizacji i rozwoju oraz ochrony środowiska, uzasadnionej wielkości zwrotu z kapitału zaangażowanego w działalność. Na podstawie tej analizy ustalany jest planowany przychód, który jest podstawą do kalkulacji cen i  stawek opłat.
  • Z zastosowaniem wskaźnika referencyjnego i średnich cen ciepła dla czterech grup stosowanych paliw – dla ciepła wytworzonego w jednostkach kogeneracji. Średnie ceny ciepła publikowane są przez Prezesa URE. Podejście to można uznać za benchmark, bazujący na średnich cenach ciepła ustalanych na podstawie kosztów uzasadnionych i uzasadnionego zwrotu z kapitału.

Podstawowym powodem konieczności zmiany zasad ustalania taryf jest trwałe niedofinansowanie przedsiębiorstw z sektora ciepłowniczego, które skutkuje ograniczonymi możliwościami inwestycyjnymi. Wskazuje na to przede wszystkim badanie Prezesa URE, w którym wskazuje się rentowność przedsiębiorstw wytwarzających i dystrybuujących ciepło na pograniczu opłacalności prowadzenia działalności gospodarczej, która maleje od 2016 roku do ujemnej rentowności wykazanej w  2019 roku.

Zgodnie z analizą, zmiany rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 7 kwietnia 2020 roku w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło nastąpią w zakresie:

  • zagwarantowania odrębnej oceny strumienia przychodów ustalonych na bazie kosztów uzasadnionych od ustalania wielkości strumienia planowanego zwrotu z kapitału tak, żeby w  postępowaniu o zatwierdzenie taryfy dla ciepła umożliwić przedsiębiorstwom energetycznym uzyskanie zagwarantowanej wielkości zwrotu z kapitału,
  • wskazanie wielkości możliwych zmian dla poszczególnych pozycji kosztowych, mających na celu zrównoważenie interesów odbiorców i  przedsiębiorstw energetycznych oraz usprawnienie procesu taryfowania.

Dodatkowo, analiza możliwości zmiany rozporządzenia, a w niektórych przypadkach ustawy – Prawo energetyczne na potrzeby zmieniającego się otoczenia regulacyjnego, w szczególności umożliwienie stosowania nowych technik i technologii związanych z koniecznością stosowania źródeł OZE w  ciepłownictwie, co pociąga za sobą konieczność obniżenia temperatur nośnika w sieciach oraz pojawienie się rozproszonych źródeł ciepła, a także rozwoju dostaw chłodu sieciowego i sprzedaży ciepła do agregatów absorpcyjnych i adsorpcyjnych oraz stosowania magazynów ciepła:

  • zmiany zasad koncesjonowania,
  • analiza przepisów zawartych w art. 7b ustawy w kierunku zapewnienia bardziej rygorystycznego obowiązku przyłączania obiektów do sieci ciepłowniczej, zarówno ze strony przedsiębiorstw energetycznych, jak i projektantów nowopowstających obiektów,
  • zmiana modelu taryfowego z uwzględnieniem większego zastosowania metod analizy porównawczej,
  • zagwarantowanie minimalnego zwrotu z zaangażowanego kapitału dla inwestycji w OZE,
  • zastosowanie ceny pułapowej, jako wielkości maksymalnej możliwej do ustalania w umowach z odbiorcami ciepła.
  • Podmioty odpowiedzialne: minister właściwy ds. energii, URE.
  • Czynność: wprowadzenie gruntownych zmian w taryfowaniu.
  • Okres: 2022 – 2025.
  • Oczekiwany efekt: zwiększenie motywacji do inwestowania w sektorze, uproszczenie procedur, ułatwienia dla małych źródeł odnawialnych.
  • Kontrybucja do celu: wzrost udziału OZE, wzrostu ilości gospodarstw domowych wykorzystujących ciepło systemowe.

Kolejnym elementem wsparcia regulacyjnego jest umożliwienie wprowadzenia do obiegu chłodu z ciepła systemowego.

Ma to związek z większym udziałem w systemie ciepłowniczym jednostek gazowych. Aby usprawnić i uelastycznich ich funkcjonowanie, planuje się rozwój nowych zastosowań tj. trigeneracji. Trigeneracja oznacza uzyskanie trzeciego obok ciepła i energii elektrycznej produktu z jednostek kogeneracji – chłodu. W absorberach z wytworzonego ciepła produkowany jest chłód, przez co rentowność elektrociepłowni wzrasta w  okresie letnim.

Wdrożenie produkcji chłodu do polskich systemów ciepłowniczych stoi przed szeregiem wyzwań: zbyt niska temperatura czynnika roboczego używanego w systemie poza okresem grzewczym, niska elastyczność instalacji, konieczność rozbudowy infrastruktury. Prace rozwojowe nad implementacją trigeneracji do krajowych systemów powinny być prowadzone przez polskich naukowców, we współpracy z przemysłem i administracją publiczną w hubach naukowo-technologicznych.

Konieczne jest dostosowanie regulacji do łatwiejszego prowadzenia działalności związanej z  trigeneracją. W planach jest wyłączenie dostaw chłodu z procesu taryfowania przez Prezesa URE. Jako nowa, potencjalnie kosztowna technologia, trigeneracja powinna mieć możliwość swobodnego rozwoju w  oparciu o umowy cywilnoprawne pomiędzy producentami a odbiorcami. Poza wsparciem regulacyjnym, trigeneracja będzie mogła liczyć na wsparcie finansowe ze środków publicznych

  • Podmioty odpowiedzialne: minister właściwy ds. energii, URE, NFOŚiGW.
  • Czynność: zmiany w regulacjach dotyczących chłodu z ciepła sieciowego, wsparcie finansowe.
  • Okres: 2022-2040.
  • Oczekiwany efekt: rozwój chłodu sieciowego w Polsce.
  • Kontrybucja do celu: implementacja nowych technologii.

Piątym elementem jest wsparcie najuboższych odbiorców ciepła systemowego, narażonych na wzrosty kosztów pozyskania ciepła.

Ze względu na wzrost kosztów surowców oraz potrzebę inwestycji w modernizację środków wytwórczych oraz utrzymanie sieci, wzrosną koszty ciepła systemowego. Konieczne zatem jest stworzenie mechanizmu wsparcia najbardziej narażonych odbiorców aby nie doprowadzić do wzrostu narażonych na tzw. ubóstwo energetyczne.

Mechanizmy i narzędzia wsparcia będą zależały od rozwoju sytuacji na rynkach energii i paliw oraz zidentyfikowanych  potrzeb mieszkańców.

  • Podmioty odpowiedzialne: minister właściwy ds. energii, samorządy terytorialne.
  • Czynność: prowadzenie działań osłonowych mających na celu ograniczenie ubóstwa energetycznego.
  • Okres: 2021-2050.
  • Oczekiwany efekt: podtrzymanie wsparcia społecznego dla procesu transformacji ciepłownictwa, ograniczenie ilość odłączeń od sieci ciepłowniczych.
  • Kontrybucja do celu: wzrostu ilości gospodarstw domowych wykorzystujących ciepło systemowe.

Szóstym i ostatnim punktem wsparcia regulacyjnego jest wparcie realizacji gminnych planów rozwoju zaopatrzenia w ciepłownictwo, energie elektryczną i paliwa gazowe.

Stworzenie założeń planu, w oparciu o wymagania Strategii dla ciepłownictwa oraz PEP 2040 powinno być obowiązkowe w przypadku ubiegania się o wsparcie finansowe ze środków publicznych, zarówno krajowych jak i unijnych. Głównym celem oraz jednocześnie wymogiem w sektorze dostaw ciepła, stawianym w niniejszej Strategii byłoby doprowadzenie lokalnych systemów ciepłowniczych do statusu efektywnego.

– Należy wziąć pod uwagę ograniczone możliwości urzędów lokalnych i ułatwić wykonanie tego zadania poprzez zwiększenie środków na szkolenie doradców energetycznych. Obecnie funkcjonuje program kształcenia ekspertów energetycznych dla jednostek administracji terytorialnej w ramach Projektu  „Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE”. Program jest prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, we współpracy z wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska. W ramach projektu, poza organizacją szkoleń pracowników gmin, zatrudnieni doradcy wspierają samorządy w  zakresie przeprowadzania inwestycji w OZE oraz podczas tworzenia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej. Według  aktualnych danych, zostało przeszkolone ok. 1600 osób – czytamy w dokumencie.

  • Podmioty odpowiedzialne: minister właściwy ds. energii, JST.
  • Czynność: wyegzekwowanie obowiązku sporządzania planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe.
  • Okres: 2023-2030.
  • Oczekiwany efekt: 100% gmin z planem zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe oraz z ekspertem do spraw energetycznych w 2030 roku.
  • Kontrybucja do celu: wzrost ilości gospodarstw domowych wykorzystujących ciepło systemowe.

Ciepłownictwo może liczyć w procesie transformacji na szereg funduszy wsparcia zarówno krajowych jak i europejskich.

Opracował Mariusz Marszałkowski


Powiązane artykuły

Goldman Sachs

Goldman Sachs apeluje o ograniczenie rozwoju OZE w Hiszpanii

Bank inwestycyjny Goldman Sachs, od lat zaangażowany w projekty energii odnawialnej, ostrzegł w tym tygodniu, że dalszy rozwój OZE w...

Grad głównym winnym strat w amerykańskiej fotowoltaice

55 procent amerykańskich roszczeń powiązanych z uszkodzeniem farm fotowoltaicznych przez zjawiska pogodowe dotyczy gradu. W skali globalnej, opady gradu zajmują...
reichstag Niemcy Berlin

Niemcy poparli unijne regulacje dotyczące niskoemisyjnego wodoru

Niemieckie ministerstwo gospodarki opublikowało komunikat wyrażając pełne poparcie dla nowych regulacji unijnych dotyczących produkcji wodoru. Bruksela zdecydowała się na  uznanie...

Udostępnij:

Facebook X X X