icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Przewozy Regionalne zainwestują 500 mln zł

Przewozy Regionalne chcą zwiększyć inwestycje o 500 mln zł przy jednoczesnym obniżeniu kosztów o blisko 200 mln zł rocznie. Dzięki tym działaniom do 2018 roku Przewozy Regionalne będą dysponowały w 60% w pełni zmodernizowanymi lub nowymi pociągami. Tym samym PR jako nowoczesna spółka zaoferuje pasażerom  lepszą jakościowo usługę.Restrukturyzacja spółki pozwoli uzdrowić finanse oraz stworzyć bazę kapitałową do skokowego wzrostu inwestycji. Nowe i zmodernizowane pociągi będą skuteczną odpowiedzią na rosnące potrzeby pasażerów. Po przeprowadzeniu restrukturyzacji Przewozy Regionalne staną się efektywnym kosztowo podmiotem świadczącym dla pasażerów usługi na wysokim poziomie  na rynku regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce. Pozwoli to na utrzymanie pozycji lidera w tym segmencie.

Przewozy Regionalne wymagały głębokiej zmiany. Ta zmiana następuje konsekwentnie. Widać ją
w poprawie wyniku finansowego za 2014 rok, który jest lepszy aż dziesięciokrotnie w stosunku do roku poprzedniego – mówi Wojciech Kroskowski, dyrektor finansowy Przewozów Regionalnych, odpowiedzialny za proces restrukturyzacji spółki. – Kluczem do poprawy sytuacji firmy jest dalsza praca wewnętrzna w spółce. Wciąż widzimy konieczność zmniejszania kosztów. Zamierzamy w tymi w kolejnych latach w ramach restrukturyzacji obniżyć bazę kosztową o prawie 200 mln zł rocznie. Dodatkowo pozbywając się historycznego długu, spółka zyskuje zdolność do pozyskiwania zewnętrznego finansowania –  po wielu latach odzyskuje więc możliwości rozwoju – dodaje.

Dziś  tabor spółki odbiega od oczekiwań jakościowych naszych klientów – przeciętny wiek elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wynosi ponad 35 lat. W ramach restrukturyzacji w latach 2016-2018 pełna modernizacja (oznaczająca kompleksową naprawę połączoną z przeglądami) ma objąć m.in. 43 pociągi EZT a modernizacja podstawowa – około 160 EZT. Dodatkowo planowany jest zakup czterech nowych pojazdów elektrycznych oraz trzech autobusów szynowych.

Pasażerom Przewozów Regionalnych dojeżdżającym codziennie do szkoły czy pracy chcemy oferować dobrą jakościowo usługę, gwarantującą podróż w komfortowych warunkach. A do tego niezbędny jest nowoczesny tabor, który będziemy mogli pozyskać właśnie dzięki restrukturyzacji – mówi Tomasz Pasikowski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. – Oprócz wyższego standardu wykończenia i wyposażenia, zmodernizowane oraz nowe pociągi charakteryzują się mniejszą awaryjnością i gwarantują większe bezpieczeństwo dla pasażerów – dodaje.

Plan restrukturyzacji zakłada również wewnętrzne działania nakierowane na zmianę całościowego modelu organizacyjnego funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz zwiększenie jego wydajności. Działania, których celem jest ograniczenie kosztów z jednej oraz poprawa przychodów spółki z drugiej strony, to m.in.: nowa architektura IT i innowacyjne technologie IT w budowie nowego modelu sprzedaży (w tym głównie uproszczenie i unowocześnienie form sprzedaży poprzez internet), reorganizacja obszaru utrzymania  (optymalizacja utrzymania pojazdów, efektywności pracy obsługi eksploatacyjnej, obszaru logistyki i magazynowania, kontroli ruchu i taboru), wdrożenie nowego modelu zakupu oraz rozliczania energii. W ramach restrukturyzacji nastąpiła już likwidacja ogólnopolskich połączeń komercyjnych interREGIO, co zapewnia uporządkowanie działalności firmy i skupienie się na działalności stricte regionalnej, do której została ona powołana. Ważnym elementem planu restrukturyzacji i obniżenia bazy kosztowej jest też optymalizacja zatrudnienia, na zasadach ustalonego ze związkami zawodowymi Programu Dobrowolnych Odejść. Ma ona objąć w ciągu czterech lat około 2000 pracowników. Koszty tego programu szacowane są na 107 mln zł.

Przywrócenie trwałej rentowności to dla nas – menadżerów zaangażowanych w rozwój spółki od stycznia 2015 roku – klucz do sukcesu. Restrukturyzacja pozwoli na trwałe obniżenie kosztów funkcjonowania Przewozów Regionalnych oraz zwiększenie przychodów. Firma więc wraca na tory
z nową energią, gotowa na zwiększenie jakości usług– podsumowuje Tomasz Pasikowski.

Przygotowania do procesu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych rozpoczęły się w kwietniu 2014 roku od zarządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie powołania Zespołu Sterującego. Podstawą do przygotowania scenariusza restrukturyzacji stała się analiza rynku przewozów kolejowych – zarówno w Polsce, jak i w wybranych innych krajach. Plan restrukturyzacji zakłada dokapitalizowanie spółki ze strony skarbu państwa kwotą 770 mln zł poprzez wprowadzenie inwestora strategicznego – Agencji Rozwoju Przemysłu, obejmującego ponad 50 proc. udziałów oraz   podpisanie długoletnich umów na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach. W czerwcu 2015 roku oba te działania zostały zaakceptowane przez większość właścicieli Przewozów Regionalnych – czyli marszałków województw. Kolejnym krokiem było szczegółowe zaplanowanie działań w procesie restrukturyzacji. W tym tygodniu Zarząd Przewozów Regionalnych spotkał się z przedstawicielami Komisji Europejskiej rozpoczynając tym samym proces związany z uzyskaniem zgody na pomoc publiczną.

Źródło: Przewozy Regionalne

Przewozy Regionalne chcą zwiększyć inwestycje o 500 mln zł przy jednoczesnym obniżeniu kosztów o blisko 200 mln zł rocznie. Dzięki tym działaniom do 2018 roku Przewozy Regionalne będą dysponowały w 60% w pełni zmodernizowanymi lub nowymi pociągami. Tym samym PR jako nowoczesna spółka zaoferuje pasażerom  lepszą jakościowo usługę.Restrukturyzacja spółki pozwoli uzdrowić finanse oraz stworzyć bazę kapitałową do skokowego wzrostu inwestycji. Nowe i zmodernizowane pociągi będą skuteczną odpowiedzią na rosnące potrzeby pasażerów. Po przeprowadzeniu restrukturyzacji Przewozy Regionalne staną się efektywnym kosztowo podmiotem świadczącym dla pasażerów usługi na wysokim poziomie  na rynku regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce. Pozwoli to na utrzymanie pozycji lidera w tym segmencie.

Przewozy Regionalne wymagały głębokiej zmiany. Ta zmiana następuje konsekwentnie. Widać ją
w poprawie wyniku finansowego za 2014 rok, który jest lepszy aż dziesięciokrotnie w stosunku do roku poprzedniego – mówi Wojciech Kroskowski, dyrektor finansowy Przewozów Regionalnych, odpowiedzialny za proces restrukturyzacji spółki. – Kluczem do poprawy sytuacji firmy jest dalsza praca wewnętrzna w spółce. Wciąż widzimy konieczność zmniejszania kosztów. Zamierzamy w tymi w kolejnych latach w ramach restrukturyzacji obniżyć bazę kosztową o prawie 200 mln zł rocznie. Dodatkowo pozbywając się historycznego długu, spółka zyskuje zdolność do pozyskiwania zewnętrznego finansowania –  po wielu latach odzyskuje więc możliwości rozwoju – dodaje.

Dziś  tabor spółki odbiega od oczekiwań jakościowych naszych klientów – przeciętny wiek elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wynosi ponad 35 lat. W ramach restrukturyzacji w latach 2016-2018 pełna modernizacja (oznaczająca kompleksową naprawę połączoną z przeglądami) ma objąć m.in. 43 pociągi EZT a modernizacja podstawowa – około 160 EZT. Dodatkowo planowany jest zakup czterech nowych pojazdów elektrycznych oraz trzech autobusów szynowych.

Pasażerom Przewozów Regionalnych dojeżdżającym codziennie do szkoły czy pracy chcemy oferować dobrą jakościowo usługę, gwarantującą podróż w komfortowych warunkach. A do tego niezbędny jest nowoczesny tabor, który będziemy mogli pozyskać właśnie dzięki restrukturyzacji – mówi Tomasz Pasikowski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. – Oprócz wyższego standardu wykończenia i wyposażenia, zmodernizowane oraz nowe pociągi charakteryzują się mniejszą awaryjnością i gwarantują większe bezpieczeństwo dla pasażerów – dodaje.

Plan restrukturyzacji zakłada również wewnętrzne działania nakierowane na zmianę całościowego modelu organizacyjnego funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz zwiększenie jego wydajności. Działania, których celem jest ograniczenie kosztów z jednej oraz poprawa przychodów spółki z drugiej strony, to m.in.: nowa architektura IT i innowacyjne technologie IT w budowie nowego modelu sprzedaży (w tym głównie uproszczenie i unowocześnienie form sprzedaży poprzez internet), reorganizacja obszaru utrzymania  (optymalizacja utrzymania pojazdów, efektywności pracy obsługi eksploatacyjnej, obszaru logistyki i magazynowania, kontroli ruchu i taboru), wdrożenie nowego modelu zakupu oraz rozliczania energii. W ramach restrukturyzacji nastąpiła już likwidacja ogólnopolskich połączeń komercyjnych interREGIO, co zapewnia uporządkowanie działalności firmy i skupienie się na działalności stricte regionalnej, do której została ona powołana. Ważnym elementem planu restrukturyzacji i obniżenia bazy kosztowej jest też optymalizacja zatrudnienia, na zasadach ustalonego ze związkami zawodowymi Programu Dobrowolnych Odejść. Ma ona objąć w ciągu czterech lat około 2000 pracowników. Koszty tego programu szacowane są na 107 mln zł.

Przywrócenie trwałej rentowności to dla nas – menadżerów zaangażowanych w rozwój spółki od stycznia 2015 roku – klucz do sukcesu. Restrukturyzacja pozwoli na trwałe obniżenie kosztów funkcjonowania Przewozów Regionalnych oraz zwiększenie przychodów. Firma więc wraca na tory
z nową energią, gotowa na zwiększenie jakości usług– podsumowuje Tomasz Pasikowski.

Przygotowania do procesu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych rozpoczęły się w kwietniu 2014 roku od zarządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie powołania Zespołu Sterującego. Podstawą do przygotowania scenariusza restrukturyzacji stała się analiza rynku przewozów kolejowych – zarówno w Polsce, jak i w wybranych innych krajach. Plan restrukturyzacji zakłada dokapitalizowanie spółki ze strony skarbu państwa kwotą 770 mln zł poprzez wprowadzenie inwestora strategicznego – Agencji Rozwoju Przemysłu, obejmującego ponad 50 proc. udziałów oraz   podpisanie długoletnich umów na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach. W czerwcu 2015 roku oba te działania zostały zaakceptowane przez większość właścicieli Przewozów Regionalnych – czyli marszałków województw. Kolejnym krokiem było szczegółowe zaplanowanie działań w procesie restrukturyzacji. W tym tygodniu Zarząd Przewozów Regionalnych spotkał się z przedstawicielami Komisji Europejskiej rozpoczynając tym samym proces związany z uzyskaniem zgody na pomoc publiczną.

Źródło: Przewozy Regionalne

Najnowsze artykuły