Po dekadzie cięć restrukturyzacyjnych polskie firmy energetyczne powinny teraz szukać oszczędności i dodatkowych przychodów dzięki wdrożeniu narzędzi analizy danych produkcyjnych, wiedzy o kliencie oraz modeli biznesowych poza tradycyjnie rozumianą energetyką. Eksperci PwC uważają, że takie podejście przynieść może kilkaset mln zł oszczędności rocznie. Szansa leży także w wykorzystaniu elektromobilności i potencjału inwestycyjnego finansowania społecznościowego, tylko te dwa elementy oznaczają dla sektora co najmniej 3,8 mld złotych.
„Obecny rok to okres stwarzający dla elektroenergetyki szanse, których wykorzystanie pozwala „sięgać po więcej”, czyli budować na bazie posiadanych już dzisiaj zasobów i infrastruktury. Elektromobilność i potencjał inwestycyjny związany z finansowaniem społecznościowym, to elementy, które łącznie oznaczają dla sektora, co najmniej dodatkowe 3,8 mld złotych. Kolejne kilkaset milionów złotych rocznie może przynieść analiza danych produkcyjnych i klienckich oraz wdrożenie nowych modeli biznesowych” – mówi Dorota Dębińska-Pokorska, partner PwC, lider Grupy Energetycznej, współautorka raportu „Sięgać po więcej, czyli 3,8 mld+ dla polskiej energetyki”.
Przedsiębiorstwa energetyczne w ostatnich latach przeprowadziły szereg działań restrukturyzacyjnych. Obejmowały one nie tylko zmiany w poziome zatrudnienia, które w sektorze usług publicznych (energia elektryczna i gaz) spadło od 2010 r. o ponad 20%. Dotyczyły również uporządkowania modeli biznesowych, budowy centrów usług wspólnych czy reorganizacji obszaru zakupów. Niemniej jednak, w sytuacji ciągłej presji na podniesienie efektywności operacyjnej w sektorze, przedsiębiorstwa w dalszym ciągu zmuszone są do poszukiwania kolejnych źródeł poprawy.
W raporcie „Sięgać po więcej, czyli 3,8 mld+ dla polskiej energetyki” przeanalizowano pięć obszarów, które stanowią aktualne wyzwania strategiczne w sektorze elektroenergetycznym:
1. Możliwości związane z samochodem elektrycznym
Za 10 lat po polskich drogach będzie jeździć milion pojazdów elektrycznych. W ślad za tym konieczna będzie rozbudowa infrastruktury ładującej, która będzie zasilana z sieci spółek energetycznych. „Skalę rozwoju sieci ładowarek instalowanych do 2025 roku można porównać do 540 MW mocy zainstalowanej. Jest to moc odpowiadająca przyłączeniu około 50 tysięcy mieszkań. Wielkością odpowiada to miastu o rozmiarze Opola lub mocy Elektrowni Porąbka-Żar – drugiej, co do wielkości elektrowni szczytowo-pompowej w Polsce”– mówi Jan Dziekoński, starszy manager w Grupie Energetycznej PwC.
2. Era analityki danych produkcyjnych
Spółki energetyczne każdego dnia generują i pozyskują z otoczenia bardzo duże ilości informacji. Jednym z obszarów podniesienia efektywności operacyjnej jest umiejętne połączenie obszarów informacji produkcyjnej i informacji biznesowej.
„Przedsiębiorstwa energetyczne mogą wykorzystywać tą możliwość, bez względu na to, jakimi rozwiązaniami dysponują. Umiejętne wykorzystanie narzędzi analitycznych wspierających decyzje biznesowe może przynieść znaczące oszczędności dla sektora na poziomie minimum kilkuset milionów rocznie. Dziś, zakres wykorzystywanych danych jest ograniczony przede wszystkim do bieżącego prowadzenia ruchu urządzeń” – uważa Michał Gawrysiak, manager w Grupie Energetycznej PwC.
3. Zintegrowane zarządzanie wiedzą o klientach
W czasach, w których dostęp i zarządzanie ogromną liczbą źródeł danych o klientach masowych stały się koniecznością, spółki energetyczne muszą sięgnąć po najnowsze technologie pozyskiwania i przetwarzania tych informacji. Takie podejście pozwoli im utrzymać wysoki poziom konkurencyjności i rentowności.„Dzisiejszy zakres informacji o klientach jest szerszy niż kiedykolwiek. Spółki są w stanie wesprzeć swoją segmentację klientów danymi przestrzennymi a przez to realizować wąsko wymierzone akcje retencji bądź pozyskania klientów. Dostosowanie architektury IT i wykorzystanie narzędzi Big Data może wygenerować dziesiątki, a nawet setki mionów oszczędności rocznie na redukcji kosztów sprzedaży dzięki zwiększeniu skuteczności działań sprzedażowych, atrakcyjności produktów, czy optymalizacji procesów obsługi klienta.” – dodaje Dorota Dębińska-Pokorska.
4. Nowe strumienie przychodów
Przedsiębiorstwa energetyczne rozszerzają zakres swojej działalności, oferując usługi, które z jednej strony wiążą się z obszarem energetyki, ale dotychczas były zarezerwowane dla graczy z innych sektorów. Eksperci prognozują, że sektor w najbliższych latach może się zaangażować w zupełnie nowe biznesy m.in. w fotowoltaiczne joint-venture, car sharing czy inteligentne oświetlenie uliczne. Jeżeli przedsiębiorstwa energetyczne wykorzystają pojawiające się szanse rynkowe, mogą stworzyć źródło, stanowiące procentowo 1-cyfrową, ale ilościowo znaczącą kontrybucję w ich przychody. Firmy już dziś muszą zdecydować czy wykorzystają nowe kierunki. W niektórych obszarach polskie spółki realizują już programy pilotażowe.
5. Alternatywne źródła finansowania inwestycji
Potrzeby kapitałowe związane z inwestycjami elektroenergetycznymi sięgają miliardów złotych. Tylko w ciągu ostatniego roku nakłady inwestycyjne czterech głównych, zintegrowanych pionowo grup energetycznych w Polsce wyniosły ponad 17 mld zł. Rozwój nowych form pozyskania kapitału stawia przed polską elektroenergetyką szansę na zdobycie finansowania dla swoich inwestycji w sposób zupełnie inny niż dotychczas na przykład m.in. poprzez crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe.
„Zachodnia energetyka wykorzystuje crowdfunding na szereg sposobów – najczęściej jest to współfinansowanie inwestycji lub udzielanie długu, lecz nie brakuje również crowdfundingu produktowego, w którym inwestor w zamian za wkład otrzymuje od pomysłodawcy produkt. W dobie wzrostu zapotrzebowania energetyki na kapitał oraz wzrostu zamożności społeczeństwa crowdfunding może stać się alternatywą dla dokapitalizowania projektów oraz większego zaangażowania odbiorców energii w inwestowanie w sektorze” – twierdzi Jan Biernacki, manager w Grupie Energetycznej PwC.
PwC