Eksperci odpowiadają na pytania o Huawei. „Nie ma dowodów, że szpiegują w niecnych celach”

17 maja 2021, 07:00 Alert
Huawei logo
Fot. www.huawei.com

Ciągnący się od kilku lat spór o Huawei ma wymiar technologiczny i polityczny. Nadszarpnięta reputacja chińskiego koncernu każe zadać pytania, na które odpowiedzieć powinni sobie ci, którzy rozważają zakup tego sprzętu. Wiele z nich zawiera się w Q&A przygotowanym przez redakcję portalu Android Authority.

Q: Czy Huawei szpieguje mnie przez mój telefon?

A: Huawei prawie na pewno śledzi sposób korzystania z urządzenia – ale robi to każda firma zajmująca się smartfonami. Producenci smartfonów chcą wiedzieć, jak często odblokowujesz telefon, jak często go ładujesz, jak często otwierasz określone aplikacje itp., aby mogli wykorzystać te informacje do tworzenia lepszych produktów. Nie bój się jednak, że Huawei aktywnie monitoruje Cię specjalnie w niecnych celach. Nigdy nie było żadnych dowodów na poparcie tego twierdzenia.

Q: Czy mój telefon może nagle całkowicie przestać działać?

A: Nie musisz się tym martwić. Chociaż Twój telefon oczywiście nie będzie trwał wiecznie, Huawei nie „zepsuje” Twojego urządzenia. Możesz go używać tak długo, jak długo jest to fizycznie możliwe.

Q: Czy mój telefon będzie nadal otrzymywać aktualizacje systemu Android i poprawki zabezpieczeń?

A: To podchwytliwe pytanie. Jeśli posiadasz urządzenie Huawei bez Google, które zostało wprowadzone na rynek po czerwcu 2019 roku, nadal będziesz normalnie widzieć aktualizacje Androida i poprawki zabezpieczeń. W rzeczywistości Huawei ma plan wdrożenia EMUI 11 (oparty na systemie Android 10). Jeśli jednak posiadasz telefon Huawei z usługami Google uruchomionymi przed majem 2019 roku, blokada Huawei uniemożliwia firmie wydawanie zatwierdzonych przez Google aktualizacji w przyszłości. Pomimo tego Huawei potwierdził swoje zobowiązanie do dostarczania poprawek i uaktualnień, ale nie ma długoterminowych gwarancji.

Q: Czy mogę przenieść moje aplikacje i dane z telefonu Huawei na smartfona innej marki?

A: Tak. Wiele firm oferuje aplikacje i usługi, które to robią, na przykład Samsung i OnePlus. Pamiętaj, że niektóre formy danych i niektóre aplikacje nie będą dostępne na różnych urządzeniach, ale prawie wszystkie dane zostaną pomyślnie przeniesione.

Q: Czy mogę zainstalować aplikacje Google na smartfona Huawei?

A: Możesz pobierać aplikacje na Androida na telefony Huawei i wiele z nich będzie działać poprawnie. Jednak wiele znanych aplikacji używa do działania czegoś, co nazywa się Usługami Google Play. Ten produkt Google nie będzie dostępny w nowych telefonach Huawei. Istnieje kilka metod, które zostały użyte do pomyślnego załadowania usług Google Play na telefony Huawei, ale są one nieoficjalne, mogą potencjalnie uszkodzić telefon, nie dają gwarancji długotrwałego działania i potencjalnie narażają urządzenie na zagrożenia bezpieczeństwa. Nie zalecamy używania tego jako wykonalnego rozwiązania.

Q: Czy moje słuchawki Bluetooth, kontroler do gier lub inne akcesoria będą działać z telefonem Huawei?

A: Tak, prawie we wszystkich przypadkach. Urządzenia Huawei nadal działają na Androidzie, a Bluetooth to usługa wieloplatformowa, więc wszystko powinno działać zgodnie z oczekiwaniami. Oczywiście nie można powiedzieć, że każde urządzenie będzie działać idealnie, ale prawie wszystko powinno działać.

Android Authority/Michał Perzyński

Przeciwnicy Huawei w Niemczech przechodzą do ofensywy