icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Niemcy jeszcze nie derusyfikują Rafinerii Schwedt, ale stawiają już na Polskę

Dziewiątego stycznia federalne ministerstwo ds. gospodarki i klimatu podało, że nie zajmuje się obecnie kwestią wywłaszczenia Rosnieft z udziałów w Rafinerii Schwedt. Ministerstwo zaznacza jednocześnie, że dostawy przez port w Rostocku, przez naftoport w Gdańsku i dodatkowo kazachską ropę wystarczą, aby utrzymać moce produkcyjne na poziomie 70 procent.

Trzecia co do wielkości niemiecka rafineria w Schwedt (Rafineria Schwedt, PCK – przyp. red.) była do pierwszego stycznia 2023 roku zaopatrywana w rosyjską ropę przez Ropociąg Przyjaźń w stu procentach. PCK Schwedt jest w 54 procentach własnością rosyjskiego Rosnieftu. Rząd federalny przekazał te udziały we wrześniu pod zarząd regulatora Bundesnetzagentur, co nie zmienia faktu, że ten rosyjski koncern jest nadal ich właścicielem. Rafineria w Schwedt zaopatruje w benzynę i inne oleje napędowe dużą część Niemiec wschodnich, Berlin, ale także na mniejszą skalę zachodnią Polskę.

Embargo wprowadzone w konsekwencji inwazji Rosji na Ukrainę zmusiło do dywersyfikacji dostaw do Schwedt. Ponad 50 procent zaopatrzenia w ropę (5 – 6 milionów ton) ma być dostarczone przez port w Rostocku, kolejne 2 – 3 milionów ton ropy mają docierać do Schwedt przez naftoport w Gdańsku. Niemcy liczą także na Kazachstan, z którym „negocjacje kontraktowe są na dobrej drodze”, jak powiedziała rzeczniczka ministerstwa ds. gospodarki i klimatu. Jej zdaniem za konkretne umowy z dostawcami odpowiedzialni są udziałowcy rafinerii, którymi są Shell i Eni.

Niemieccy politycy, szczególnie z opozycji, tacy jak Jens Spahn z CDU i Christian Görke z die Linke oraz Jens Koeppen z CDU artykułują rozczarowanie faktem, że rząd w Berlinie obecnie nie jest w stanie przedstawić żadnych kontraktów, który dawałyby pewność, że dostawy ropy przez Przyjaźń w Rosji, pozwolą rafinerii dalej normalnie funkcjonować. – Dostawy ropy Ropociągiem Przyjaźń przez Rosję są obecnie niemożliwe z powodu remontu i wątpliwe jest, czy rurociąg zostanie wznowiony po 16 stycznia, gdy remont miał się oficjalne zakończyć – podaje Märkische Oderzeitung (MOZ).

Strona polska pertraktując z Niemcami w pierwszej połowie grudnia 2022, zaznaczyła, że dostarczy ropę przez naftoport w Gdańsku tylko pod warunkiem, że Niemcy wywłaszczą Rosnieft. Trwają spekulacje na temat możliwości wejścia PKN Orlen do akcjonariatu Schwedt w miejsce Rosjan. Ministerstwo klimatu i środowiska RP poinformowało, że uzyskało zapewnienie Berlina o woli derusyfikacji Schwedt.

MOZ/Aleksandra Fedorska

Fedorska: Wszystkie bajki wokół niemieckiej Rafinerii Schwedt (REPORTAŻ)

Dziewiątego stycznia federalne ministerstwo ds. gospodarki i klimatu podało, że nie zajmuje się obecnie kwestią wywłaszczenia Rosnieft z udziałów w Rafinerii Schwedt. Ministerstwo zaznacza jednocześnie, że dostawy przez port w Rostocku, przez naftoport w Gdańsku i dodatkowo kazachską ropę wystarczą, aby utrzymać moce produkcyjne na poziomie 70 procent.

Trzecia co do wielkości niemiecka rafineria w Schwedt (Rafineria Schwedt, PCK – przyp. red.) była do pierwszego stycznia 2023 roku zaopatrywana w rosyjską ropę przez Ropociąg Przyjaźń w stu procentach. PCK Schwedt jest w 54 procentach własnością rosyjskiego Rosnieftu. Rząd federalny przekazał te udziały we wrześniu pod zarząd regulatora Bundesnetzagentur, co nie zmienia faktu, że ten rosyjski koncern jest nadal ich właścicielem. Rafineria w Schwedt zaopatruje w benzynę i inne oleje napędowe dużą część Niemiec wschodnich, Berlin, ale także na mniejszą skalę zachodnią Polskę.

Embargo wprowadzone w konsekwencji inwazji Rosji na Ukrainę zmusiło do dywersyfikacji dostaw do Schwedt. Ponad 50 procent zaopatrzenia w ropę (5 – 6 milionów ton) ma być dostarczone przez port w Rostocku, kolejne 2 – 3 milionów ton ropy mają docierać do Schwedt przez naftoport w Gdańsku. Niemcy liczą także na Kazachstan, z którym „negocjacje kontraktowe są na dobrej drodze”, jak powiedziała rzeczniczka ministerstwa ds. gospodarki i klimatu. Jej zdaniem za konkretne umowy z dostawcami odpowiedzialni są udziałowcy rafinerii, którymi są Shell i Eni.

Niemieccy politycy, szczególnie z opozycji, tacy jak Jens Spahn z CDU i Christian Görke z die Linke oraz Jens Koeppen z CDU artykułują rozczarowanie faktem, że rząd w Berlinie obecnie nie jest w stanie przedstawić żadnych kontraktów, który dawałyby pewność, że dostawy ropy przez Przyjaźń w Rosji, pozwolą rafinerii dalej normalnie funkcjonować. – Dostawy ropy Ropociągiem Przyjaźń przez Rosję są obecnie niemożliwe z powodu remontu i wątpliwe jest, czy rurociąg zostanie wznowiony po 16 stycznia, gdy remont miał się oficjalne zakończyć – podaje Märkische Oderzeitung (MOZ).

Strona polska pertraktując z Niemcami w pierwszej połowie grudnia 2022, zaznaczyła, że dostarczy ropę przez naftoport w Gdańsku tylko pod warunkiem, że Niemcy wywłaszczą Rosnieft. Trwają spekulacje na temat możliwości wejścia PKN Orlen do akcjonariatu Schwedt w miejsce Rosjan. Ministerstwo klimatu i środowiska RP poinformowało, że uzyskało zapewnienie Berlina o woli derusyfikacji Schwedt.

MOZ/Aleksandra Fedorska

Fedorska: Wszystkie bajki wokół niemieckiej Rafinerii Schwedt (REPORTAŻ)

Najnowsze artykuły