Ogłoszony został nowy raport „Closing the Gap” dla koalicji Getting to Zero, inicjatywy na rzecz przyspieszenia dekarbonizacji żeglugi międzynarodowej, przedstawiający środki polityczne, które mogą zmniejszyć konkurencyjność między paliwami kopalnymi a alternatywami o zerowej emisji w żegludze. Wynika z niego, że dekarbonizacja tego sektora wymagać będzie wprowadzenia opłaty za emisje CO2.
Jak zdekarbonizować żeglugę?
Raport został przygotowany przez morską firmę konsultingową UMAS na potrzeby partnerstwa Global Maritime Forum, Friends of Ocean Action oraz Światowego Forum Ekonomicznego. Podkreśla on potrzebę, aby paliwa bezemisyjne stały się dominującym źródłem paliw do lat 40. XX wieku w celu osiągnięcia dekarbonizacji żeglugi międzynarodowej, a także podkreśla znaczenie rozwoju polityki dla sektora, która może pomóc odejść od paliw kopalnych w drodze do neutralności klimatycznej. W sprawozdaniu przedstawiono wiele potencjalnych opcji mających na celu wypełnienie luki, zauważając, że preferowanym sposobem wspierania dekarbonizacji żeglugi jest przyjęcie pakietu strategicznego, który łączy mocne strony różnych opcji politycznych, jednocześnie łagodząc ich słabości.
Padł pomysł na pakiet polityczny składający się z globalnego środka rynkowego, który zbiera dochody, które będą następnie wykorzystywane do wspierania transformacji, oraz bezpośredniego środka kontroli, aby wysłać rynkowi jednoznaczny sygnał, że nastąpi zmiana paliwa. Według raportu uzupełnieniem mogą być dobrowolne inicjatywy, programy informacyjne oraz środki polityki krajowej i regionalnej mające na celu stymulowanie inwestycji, zachęcanie do dzielenia się wiedzą i wspieranie rozwoju zdolności.
Raport szacuje opłatę za emisję dwutlenku węgla wymaganą przy pełnej dekarbonizacji do 2050 roku lub 50 procent dekarbonizacji do 2050 roku i stwierdza, że nie ma dużej różnicy w średniej jej wysokości między tymi dwoma scenariuszami. Do pełnej dekarbonizacji żeglugi wymagana jest średnia wysokość opłaty emisji dwutlenku węgla w wysokości nieco poniżej 200 dolarów za tonę, podczas gdy w scenariuszu redukcji o 50 procent jest ona o około 10 procent niższa.
– Raport pokazuje, że wprowadzenie stosunkowo niskiej opłaty za emisję dwutlenku węgla w latach 20., która będzie stopniowo zwiększana do około 200 dolarów, umożliwi pełną dekarbonizację żeglugi i stworzenie przemysłu, który będzie napędzany wyłącznie przez źródła energii o zerowej wartości netto do 2050 roku. Ten poziom ceny emisji dwutlenku węgla jest zgodny z tym, co szacuje na przykład MAE, że będzie potrzebne we wszystkich gałęziach przemysłu, aby osiągnąć cele porozumienia paryskiego, co wskazuje, że żegluga nie jest przypadkiem wyjątkowym – powiedział Kasper Søgaard, dyrektor zarządzający Global Maritime Forum.
Offshore Energy Biz/Michał Perzyński