Minister klimatu zaproponowała obniżenie wskaźnika emisji gazów cieplarnianych dla energii elektrycznej na 2025 rok, co ma wzmocnić pozycję energii elektrycznej w transporcie w porównaniu do innych paliw. Projekt rozporządzenia został opublikowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska i zakłada zmniejszenie wskaźnika do 171,3 gCO2eq/MJ, bazując na danych z 2022 roku.
Zmiana wskaźnika ma na celu coroczne dostosowanie wartości emisji gazów cieplarnianych do zmieniającej się struktury produkcji energii elektrycznej w Polsce. Wzrost produkcji energii z odnawialnych źródeł oraz spadek produkcji z paliw kopalnych wpływają na obniżenie wskaźnika emisji, co z kolei zwiększa konkurencyjność energii elektrycznej w kontekście zasilania pojazdów. Nowa wartość wskaźnika jest mniejsza niż obowiązująca na 2024 rok, wynosząca 178,9 gCO2eq/MJ.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że zmiana ta ma wspierać realizację Narodowego Celu Redukcyjnego (NCR), który zobowiązuje do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w transporcie. Dzięki temu, przedsiębiorstwa energetyczne mogą być bardziej skłonne do uczestnictwa w realizacji NCR, co w dłuższej perspektywie może przyczynić się do bardziej zrównoważonego rozwoju sektora transportowego w Polsce. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2025 roku.
Polska Agencja Prasowa / Mateusz Gibała
Taryfa dynamiczna. Czym jest i jakie niesie ze sobą korzyści. Spięcie