AlertBezpieczeństwoEnergetykaRopa

Ropa z Rosji wraca przez Indie do Europy w postaci paliw, ale o to chodzi

Tankowiec. Fot. Wikimedia Commons

Tankowiec. Fot. Wikimedia Commons

Rekordowy import ropy z Rosji do Indii w roku fiskalnym 2022-23 pozwolił indyjskim rafineriom zwiększyć eksport diesla i paliwa lotniczego do Europy, która wprowadziła sankcje na dostawy tych surowców po inwazji rosyjskiej na Ukrainę. O to chodziło.

Dane agencji Kpler oraz Vortexa przeanalizowane przez Reutersa pokazują, że rozwój dostaw ropy z Rosji do Indii pozwolił temu drugiemu krajowi zwiększyć przerób w rafineriach i wysłać więcej produktów ropopochodnych z powrotem do Europy. Dostawy wzrosły ze średniej 154 tysięcy baryłek dziennie diesla i paliwa lotniczego przed inwazją do 200 tysięcy po tym, jak został wprowadzony zakaz importu produktów ropopochodnych z Rosji od piątego lutego.

Rosja stała się głównym dostawcą ropy do Indii (średnio 970-981 tysięcy baryłek dziennie), którą musi sprzedawać poniżej ceny maksymalnej ustalonej przez G7, Unię Europejską i Australię w wysokości 60 dolarów za baryłkę, podczas gdy jej cena rynkowa w przypadku Brent sięgnęła już ponad 80 dolarów.

Rosyjska ropa trafia jednak na rynek europejski za pośrednictwem Indii, które zapewniły 150-167 tysięcy baryłek dziennie dostaw diesla do Europy, co oznacza wzrost o 12-16 procent. Dostawy Europejczykom odpowiadały za 30 procent eksportu oleju napędowego z Indii, w porównaniu do 21-24 procent rok wcześniej.

Paliwo lotnicze z Indii w połowie trafiało do Europy, zapewniając 70-75 tysięcy baryłek dziennie w latach 2022-23 w porównaniu do 40-42 tysięcy sprzed inwazji.

Oznacza to, że Rosja wciąż może sprzedawać ropę, jeżeli będzie się stosować do ceny maksymalnej, a sankcje zachodnie nie zablokują dostaw. Musi jednak oferować rabat w Indiach, które zapewniają podaż produktów naftowych Europie, która obawiała się niedoborów w razie embargo na dostawy z Rosji.

– Taki był cel ceny maksymalnej – tłumaczy Tomasz Włostowski, prawnik zajmujący się regulacjami unijnymi, komentujący w BiznesAlert.pl. – Chcieliśmy, aby rosyjskie ropa i produkty naftowe były przedmiotem handlu, ale w niższej cenie. Chcieliśmy też, aby Indie kupowały ropę rosyjską z rabatem i sprzedawały nam produkty naftowe, zapewniając niższe przychody Rosjanom – dodał na Twitterze.

Reuters/Wojciech Jakóbik


Powiązane artykuły

Mocny wzrost importu LNG w Niemczech to efekt wzmożenia eksportu gazu

Dane Federalnej Agencji Sieci (Bundesnetzagentur) pokazują, że od końca kwietnia 2025 roku Niemcy znacznie zwiększyły import LNG. Rekord padł 8...
Ukraiński żołnierz niesie 155 mm pocisk artyleryjski przed ostrzelaniem rosyjskich pozycji z dostarczonej przez USA haubicy M777 w obwodzie charkowskim na Ukrainie, foto: AP Photo/Evgeniy Maloletka

Ukraina walczy o samowystarczalność w produkcji amunicji NATO

Mimo intensywnego rozwoju krajowego przemysłu zbrojeniowego, Ukraina wciąż nie jest w stanie samodzielnie zaspokoić zapotrzebowania własnej armii na amunicję kalibru...

Wakacyjne promocje tylko z nazwy. Tańsze tankowanie głównie w weekendy

Koncerny paliwowe przygotowały dla kierowców wakacyjne rabaty na paliwo tankowane na ich stacjach. Inaczej niż w ostatnich latach obowiązują one...

Udostępnij:

Facebook X X X