Alert

Rosja i Iran chcą zbudować nowy szlak transportowy, który ominie Europę

Rosja i Iran mają wspólnie pracować nad utworzeniem nowego korytarza transportowego, który pozwoli omijać sankcje zachodnie i sprzedawać towary bezpośrednio m.in. do Indii. 

Iran chce wykorzystać swoje strategiczne położenie do stworzenia nowego szlaku transportowego, który pozwoliłby ominąć Europe w transporcie towarów z Rosji do Azji Południowej w tym. Indii. W tym celu Teheran ma zamiar znacznie zwiększyć inwestycje w sektor transportu drogowego i kolejowego. w tym celu trwa lub ma rozpocząć się budowa 3300 km linii kolejowych oraz ponad 6000 km autostrad. Czteropasmowa autostrada łącząca Morze Kaspijskie i Zatokę Perską została otwarta w 2022 roku.

Iran stara się wykorzystać potencjał jako węzła transportowego między Azją, Rosją i Europą. Moskwa, New Delhi i Teheran podpisały w 2002 roku porozumienie określające plany Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe, który miałby łączyć Indie i Rosję przez Iran i Azerbejdżan, z pominięciem Kanału Sueskiego.

Dla Rosji korytarz byłby głównym kanałem eksportowym do Azji Południowej bez konieczności przechodzenia przez Europę, która od czasu rosyjskiej inwazji na Ukrainę pracuje nad gospodarczą izolacją Moskwy.

Irańskie ministerstwo ropy naftowej zapowiedziało we wrześniu 2022 roku, że kraj będzie importował 9 mln m sześc.metrów rosyjskiego gazu ziemnego dziennie przez terytorium Azerbejdżanu. Irańska narodowa firma naftowa i państwowy rosyjski gigant energetyczny Gazprom podpisały również w zeszłym roku memorandum o współpracy energetycznej o wartości 40 miliardów dolarów.

Teraz kluczowe dla Moskwy i Teheranu jest przekonanie Indii, które stoją w rozkroku pomiędzy Rosją a Zachodem w konflikcie ukraińskim. Ona kraje argumentują, że trasa byłaby korzystna politycznie i ekonomicznie dla New Delhi. Otworzyłoby to możliwość większego handlu z bogatą w zasoby Azją Środkową przez Iran, a także wspierałoby cel Indii, jakim jest opracowanie alternatyw dla połączenia Pasa i Szlaku między Chinami a pakistańskim portem Gwadar, czemu sprzeciwiają się Indie.

Indie nie dołączyły do sankcji zachodnich przeciwko Rosji, nie potępiły również krwawego tłumienia protestów w Iranie.

Asia.nikkei.com/Mariusz Marszałkowski

Przybyszewski: Iran i Rosja reaktywują korytarz transportowy, który pomógł pokonać III Rzeszę

 


Powiązane artykuły

Niemcy już szykują się do storpedowania polskiego Dubaju

Informacje o odkryciu złóż ropy naftowej w Świnoujściu wywołały poruszenie nie tylko w Polsce, ale i w Niemczech. Z tym,...

Atak hybrydowy Rosji na Bałtyku. Ekspert: Moskwa daje sygnały NATO

Moskwa dopuszcza się szeregu działań hybrydowych wymierzonych w NATO. Jednym z nich jest zagłuszanie sygnału GPS Morzu Bałtyckim, które ostatnio...

IGNIS – polska iskra w kosmosie. Co nam zostanie po misji Polaka?  

Łącznie 20 dni poza Ziemią, w tym 18 dni na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Niemal 105 godzin pracy polskiego astronauty,...

Udostępnij:

Facebook X X X