AlertLogistykaWykop

Rosja i Iran chcą zbudować nowy szlak transportowy, który ominie Europę

Rosja i Iran mają wspólnie pracować nad utworzeniem nowego korytarza transportowego, który pozwoli omijać sankcje zachodnie i sprzedawać towary bezpośrednio m.in. do Indii. 

Iran chce wykorzystać swoje strategiczne położenie do stworzenia nowego szlaku transportowego, który pozwoliłby ominąć Europe w transporcie towarów z Rosji do Azji Południowej w tym. Indii. W tym celu Teheran ma zamiar znacznie zwiększyć inwestycje w sektor transportu drogowego i kolejowego. w tym celu trwa lub ma rozpocząć się budowa 3300 km linii kolejowych oraz ponad 6000 km autostrad. Czteropasmowa autostrada łącząca Morze Kaspijskie i Zatokę Perską została otwarta w 2022 roku.

Iran stara się wykorzystać potencjał jako węzła transportowego między Azją, Rosją i Europą. Moskwa, New Delhi i Teheran podpisały w 2002 roku porozumienie określające plany Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe, który miałby łączyć Indie i Rosję przez Iran i Azerbejdżan, z pominięciem Kanału Sueskiego.

Dla Rosji korytarz byłby głównym kanałem eksportowym do Azji Południowej bez konieczności przechodzenia przez Europę, która od czasu rosyjskiej inwazji na Ukrainę pracuje nad gospodarczą izolacją Moskwy.

Irańskie ministerstwo ropy naftowej zapowiedziało we wrześniu 2022 roku, że kraj będzie importował 9 mln m sześc.metrów rosyjskiego gazu ziemnego dziennie przez terytorium Azerbejdżanu. Irańska narodowa firma naftowa i państwowy rosyjski gigant energetyczny Gazprom podpisały również w zeszłym roku memorandum o współpracy energetycznej o wartości 40 miliardów dolarów.

Teraz kluczowe dla Moskwy i Teheranu jest przekonanie Indii, które stoją w rozkroku pomiędzy Rosją a Zachodem w konflikcie ukraińskim. Ona kraje argumentują, że trasa byłaby korzystna politycznie i ekonomicznie dla New Delhi. Otworzyłoby to możliwość większego handlu z bogatą w zasoby Azją Środkową przez Iran, a także wspierałoby cel Indii, jakim jest opracowanie alternatyw dla połączenia Pasa i Szlaku między Chinami a pakistańskim portem Gwadar, czemu sprzeciwiają się Indie.

Indie nie dołączyły do sankcji zachodnich przeciwko Rosji, nie potępiły również krwawego tłumienia protestów w Iranie.

Asia.nikkei.com/Mariusz Marszałkowski

Przybyszewski: Iran i Rosja reaktywują korytarz transportowy, który pomógł pokonać III Rzeszę

 


Powiązane artykuły

Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom pod wpływem sankcji kłania się Serbii, która otwiera przed nim UE

Rosyjski koncern zawarł nowy kontrakt z Serbią, umowa dotyczy dostaw gazu. Obejmuje ona dostarczenie ponad sześciu milionów metrów sześciennych gazu...
czołg K2, zdjęcie: www.gov.pl

K2PL czeka na decyzję. Duży kontrakt zbrojeniowy się opóźnia

Polska planowała podpisać w kwietniu 2025 roku drugą umowę wykonawczą na zakup 180 czołgów K2 w wersji K2PL wraz ze...
Morska farma wiatrowa Anholt/Dania. Fot. BiznesAlert.pl/Bartłomiej Sawicki

Dania chce więcej morskich wiatraków. Podwoi moc offshore

19 maja rząd Danii ogłosił wdrożenie pomocy w wysokości 7,7 miliarda euro na wsparcie rozwoju morskiej energii wiatrowej. Ma to...

Udostępnij:

Facebook X X X