icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Rosja penetruje Arktykę statkiem z Polski

Rosyjski statek badań hydrograficznych zakończył kolejną ekspedycję w Arktyce. Trwała ona 46 dni i pozwoliła zbadać nowe połacie dna Mórz Barentsa i Karskiego.

Jednostka GHS 862 zakończyła prace w ramach programu Horyzont i wróciła do portu Miszukowo w Obwodzie Murmańskim. Jest częścią Floty Północnej Federacji Rosyjskiej odpowiedzialną za nawigacyjne i hydrograficzne wsparcie.

Jej badania mają pomóc w zwiększeniu obecności rosyjskiej w Arktyce poprzez budowę nowej infrastruktury. Wraz z rozmarzaniem tzw. Północnego Szlaku może wzrosnąć znaczenie transportu przez arktyczne wody Rosji dla światowego handlu. Pod dnem Arktyki znajdują się według szacunków bogate złoża węglowodorów. Gazprom Nieft zamierza w 2018 roku wydobyć 5 mln baryłek ropy naftowej z platformy Prirazłomnaja. Dzięki temu chce wypuścić na rynek nową mieszkanę naftową – Arctic Oil, czyli ARCO.

Do końca 2016 roku ma być gotowa nowa infrastruktura wojskowa Rosji w Arktyce. Do 2020 roku na tamtejszych wyspach ma powstać sześć baz wojskowych, szereg nowych lotnisk wojskowych. W regionie funkcjonują już cztery bazy rosyjskie.

Rosja spiera się o zwierzchność nad wodami Arktyki z Danią, Kanadą, Norwegią i USA. Kopenhaga ostrzega przed rosnącą aktywnością Moskwy.

Dania: Rosja jest coraz bardziej agresywna w Arktyce

W 1996 roku powstała Rada Arktyczna powołana do rozwiązywania sporów o potencjalnie atrakcyjny region. Należą do niej Dania, Finlandia, Islandia, Kanada, Norwegia, Rosja, Szwecja i USA. Stałymi obserwatorami są m.in. Polska i Chiny. Polacy są zainteresowani sprzedażą statków na potrzeby rozwoju ruchu w Arktyce przez Północny Korytarz przewidywanego na następne 20-30 lat.

Co ciekawe, statek GHS 862 został zbudowany w czasach sowieckich w Stoczni Północnej w Gdańsku.

Neftegaz/South Front/Wojciech Jakóbik

Rosyjski statek badań hydrograficznych zakończył kolejną ekspedycję w Arktyce. Trwała ona 46 dni i pozwoliła zbadać nowe połacie dna Mórz Barentsa i Karskiego.

Jednostka GHS 862 zakończyła prace w ramach programu Horyzont i wróciła do portu Miszukowo w Obwodzie Murmańskim. Jest częścią Floty Północnej Federacji Rosyjskiej odpowiedzialną za nawigacyjne i hydrograficzne wsparcie.

Jej badania mają pomóc w zwiększeniu obecności rosyjskiej w Arktyce poprzez budowę nowej infrastruktury. Wraz z rozmarzaniem tzw. Północnego Szlaku może wzrosnąć znaczenie transportu przez arktyczne wody Rosji dla światowego handlu. Pod dnem Arktyki znajdują się według szacunków bogate złoża węglowodorów. Gazprom Nieft zamierza w 2018 roku wydobyć 5 mln baryłek ropy naftowej z platformy Prirazłomnaja. Dzięki temu chce wypuścić na rynek nową mieszkanę naftową – Arctic Oil, czyli ARCO.

Do końca 2016 roku ma być gotowa nowa infrastruktura wojskowa Rosji w Arktyce. Do 2020 roku na tamtejszych wyspach ma powstać sześć baz wojskowych, szereg nowych lotnisk wojskowych. W regionie funkcjonują już cztery bazy rosyjskie.

Rosja spiera się o zwierzchność nad wodami Arktyki z Danią, Kanadą, Norwegią i USA. Kopenhaga ostrzega przed rosnącą aktywnością Moskwy.

Dania: Rosja jest coraz bardziej agresywna w Arktyce

W 1996 roku powstała Rada Arktyczna powołana do rozwiązywania sporów o potencjalnie atrakcyjny region. Należą do niej Dania, Finlandia, Islandia, Kanada, Norwegia, Rosja, Szwecja i USA. Stałymi obserwatorami są m.in. Polska i Chiny. Polacy są zainteresowani sprzedażą statków na potrzeby rozwoju ruchu w Arktyce przez Północny Korytarz przewidywanego na następne 20-30 lat.

Co ciekawe, statek GHS 862 został zbudowany w czasach sowieckich w Stoczni Północnej w Gdańsku.

Neftegaz/South Front/Wojciech Jakóbik

Najnowsze artykuły