AlertEnergetykaWęgiel. energetyka węglowaŻegluga

Rosja utraciła 70 procent frachtu masowego na węgiel

Flaga w ambasadzie Rosji w Niemczech. Fot. Wikimedia Commons.

Flaga w ambasadzie Rosji w Niemczech. Fot. Wikimedia Commons.

Ze względu na sankcje zachodnie, obecnie rosyjskie firmy eksportujące węgiel mają dostęp do jedynie 30 procent ofert frachtu morskiego dostępnego przed rozpoczęciem inwazji – powiedział Denis Rahimażanow, dyrektor ds. logistyki rosyjskiej kompani energetycznej SUEK.

Od początku roku do końca sierpnia SUEK wyeksportował 7,2 mln ton węgla podczas gdy w analogicznym okresie 2021 roku wolumen wyeksportowanego węgla przekroczył 10 mln ton. Problemem dla Rosji są nie tylko odmowy spedytorów frachtu masowego, ale także ubezpieczenie i reasekuracja transportowanego ładunku. 90 procent firm oferujących te usługi to firmy będące zarejestrowane w krajach, które nałożyły na Rosję sankcje.

Wyzwaniem dla rosyjskich eksporterów jest również rezygnacja z rosyjskiego węgla państw Zachodnich. Przed inwazją SUEK dostarczał swój surowiec głównie do Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji i Dani. Portem wysyłkowym rosyjskiego węgla był Murmańsk, z którego do głównego węzła transportowego Europy – Rotterdamu odległość wynosiła około 3 tys. kilometrów. Teraz rosyjski węgiel w części odbierają m.in. firmy tureckie, które żądają dostaw towaru do Iskanderu, który od Murmańska dzieli 15 tys. kilometrów. W związku z tym koszt frachtu wzrósł dziewięciokrotnie na przestrzeni kilku miesięcy.

Rosyjski bank centralny i rząd pracują nad znalezieniem alternatywy wobec zachodnich odbiorców węgla i dostarczycieli usług transportowo-ubezpieczeniowych.

SUEK jest syberyjskim koncernem energetycznym zajmującym się m.in. wydobyciem węgla. Jest największe tego typu przedsiębiorstwo w Rosji. Spółka rocznie wydobywa ponad 100 mln ton węgla, który spalany jest w 27 elektrociepłowniach koncernu zlokalizowanych na terenie Rosji, a także eksportowany za granicę.

Neftegaz/Kommiersant/1prime/Mariusz Marszałkowski

Moskwa: Polska nie może zamienić zależności od importu gazu na OZE z importu


Powiązane artykuły

Elon Musk. Źródło: innotechtoday

Tesla chce dostarczać energię elektryczną w Wielkiej Brytanii

Tesla, znana przede wszystkim z produkcji samochodów elektrycznych, złożyła wniosek do brytyjskiego regulatora energetycznego (Ofgem) o dystrybucję energii elektrycznej do...
Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Udostępnij:

Facebook X X X