AlertEnergetykaWęgiel. energetyka węglowaWykopŻegluga

Rosja utraciła 70 procent frachtu masowego na węgiel

Flaga w ambasadzie Rosji w Niemczech. Fot. Wikimedia Commons.

Flaga w ambasadzie Rosji w Niemczech. Fot. Wikimedia Commons.

Ze względu na sankcje zachodnie, obecnie rosyjskie firmy eksportujące węgiel mają dostęp do jedynie 30 procent ofert frachtu morskiego dostępnego przed rozpoczęciem inwazji – powiedział Denis Rahimażanow, dyrektor ds. logistyki rosyjskiej kompani energetycznej SUEK.

Od początku roku do końca sierpnia SUEK wyeksportował 7,2 mln ton węgla podczas gdy w analogicznym okresie 2021 roku wolumen wyeksportowanego węgla przekroczył 10 mln ton. Problemem dla Rosji są nie tylko odmowy spedytorów frachtu masowego, ale także ubezpieczenie i reasekuracja transportowanego ładunku. 90 procent firm oferujących te usługi to firmy będące zarejestrowane w krajach, które nałożyły na Rosję sankcje.

Wyzwaniem dla rosyjskich eksporterów jest również rezygnacja z rosyjskiego węgla państw Zachodnich. Przed inwazją SUEK dostarczał swój surowiec głównie do Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji i Dani. Portem wysyłkowym rosyjskiego węgla był Murmańsk, z którego do głównego węzła transportowego Europy – Rotterdamu odległość wynosiła około 3 tys. kilometrów. Teraz rosyjski węgiel w części odbierają m.in. firmy tureckie, które żądają dostaw towaru do Iskanderu, który od Murmańska dzieli 15 tys. kilometrów. W związku z tym koszt frachtu wzrósł dziewięciokrotnie na przestrzeni kilku miesięcy.

Rosyjski bank centralny i rząd pracują nad znalezieniem alternatywy wobec zachodnich odbiorców węgla i dostarczycieli usług transportowo-ubezpieczeniowych.

SUEK jest syberyjskim koncernem energetycznym zajmującym się m.in. wydobyciem węgla. Jest największe tego typu przedsiębiorstwo w Rosji. Spółka rocznie wydobywa ponad 100 mln ton węgla, który spalany jest w 27 elektrociepłowniach koncernu zlokalizowanych na terenie Rosji, a także eksportowany za granicę.

Neftegaz/Kommiersant/1prime/Mariusz Marszałkowski

Moskwa: Polska nie może zamienić zależności od importu gazu na OZE z importu


Powiązane artykuły

Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

E-auta nie są dobre dla klimatu, ale Szwajcarzy chcieli to ukryć

Szwajcarski Federalny Urząd ds. Środowiska wstrzymał prezentację badania dotyczącego bilansu ekologicznego samochodów elektrycznych. Wyniki sugerowały, że elektromobilność nie zawsze jest...

Holendrzy testują morską fotowoltaikę. Fale jej niestraszne

Są wyniki testów, jakim poddano platformy, na których będą umieszczone morskie panele fotowoltaiczne. Badania przeprowadzono na Delta Flume, obiekcie, który...

Polskie firmy walczą z zagranicą, a ta ma tanią energię. „Ceny to problem”

Rząd planuje ustabilizować ceny energii dla przemysłu energochłonnego na poziomie 250 zł/MWh. W obliczu rekordowych stawek za prąd i rosnących...

Udostępnij:

Facebook X X X