icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Rosną dostawy węglowodorów do Kłajpedy. Polska ma w tym swój udział

(Ambasada Republiki Litewskiej w RP/Wojciech Jakóbik)

Objętość ładunków w terminalu AB „Klaipėdos nafta“ i Subačiaus bazie paliw w marcu b.r. podskoczyła o 120 proc., a załadunek skroplonego gazu ziemnego zwiększył się o 3,5 razy. Pozytywne tendencje utrzymywały się przez cały kwartał. W terminalach produktów naftowych podczas pierwszego kwartału ogółem przeładowano 2.321 tys. ton produktów naftowych – o 58 proc. więcej niż w tym samym okresie w ubiegłym roku, kiedy przeładowano 1.499 tys. ton produktów naftowych.

Za pośrednictwem terminalu LNG w okresie stycznia-marca regazyfikowano 5.088 MWh, co jest 2,6 razy więcej w porównaniu z tymże okresem ubiegłego roku, kiedy to regazyfikowano 1.399 MWh. Terminal skroplonego gazu, w chwili obecnej posiadający trzech dużych klientów, zaspokaja potrzeby 90 proc. użytkowników oraz spółek dystrybucyjnych skroplonego gazu ziemnego na Litwie.

Wzrost załadunku produktów naftowych nastąpił ponieważ zwiększył się przepływ produkcji obecnych klientów korzystających z litewskiego gazoportu – AB „Orlen Lietuva“ i zakładów białoruskich. Przychody „Klaipėdos nafta“ w pierwszym kwartale wyniosły 17,6 mln euro – 8,6 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Do państwa należy 72,32 proc. akcji „Klaipėdos nafta“.

Wzrost wspomnianych wskaźników jest wynikiem zwiększenia liczby użytkowników terminala tj. SC, Lietuvos Duju Tiekimas, JSC oraz Achema. Było to możliwe dzięki rozwojowi importu LNG z Norwegii przy wykorzystaniu obiektu do magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego (FSRU) w Kłajpedzie oraz ropy naftowej przez tamtejszą infrastrukturę importową. Litwini zmniejszają dzięki nim zależność od rosyjskich węglowodorów. W sektorze naftowym jest to możliwe dzięki działaniom polskiego Orlen Lietuva.

Na mocy aneksowanej umowy o dostawach ropy naftowej między PKN Orlen a rosyjskim Rosnieftem, Polacy mogą wybierać punkt odbioru surowca. Mają także mieli możliwość sprowadzenia ropy do rafinerii Możejki na Litwie. To szansa na urentownienie tego obiektu i utrzymanie roli Orlen Lietuva na litewskim rynku, gdzie jest największym pracodawcą.

Istnieje szansa, że w przyszłości Polacy będą mieli wpływ na wzrost dostaw LNG na Litwę, jeżeli zsynchronizują działania w ramach proponowanego przez te kraje mechanizmu wspólnych zakupów gazu. Wtedy gaz z różnych części świata, np. z USA lub Iranu, mógłby docierać do terminali w Świnoujściu i Kłajpedzie na mocy jednej umowy.

 

(Ambasada Republiki Litewskiej w RP/Wojciech Jakóbik)

Objętość ładunków w terminalu AB „Klaipėdos nafta“ i Subačiaus bazie paliw w marcu b.r. podskoczyła o 120 proc., a załadunek skroplonego gazu ziemnego zwiększył się o 3,5 razy. Pozytywne tendencje utrzymywały się przez cały kwartał. W terminalach produktów naftowych podczas pierwszego kwartału ogółem przeładowano 2.321 tys. ton produktów naftowych – o 58 proc. więcej niż w tym samym okresie w ubiegłym roku, kiedy przeładowano 1.499 tys. ton produktów naftowych.

Za pośrednictwem terminalu LNG w okresie stycznia-marca regazyfikowano 5.088 MWh, co jest 2,6 razy więcej w porównaniu z tymże okresem ubiegłego roku, kiedy to regazyfikowano 1.399 MWh. Terminal skroplonego gazu, w chwili obecnej posiadający trzech dużych klientów, zaspokaja potrzeby 90 proc. użytkowników oraz spółek dystrybucyjnych skroplonego gazu ziemnego na Litwie.

Wzrost załadunku produktów naftowych nastąpił ponieważ zwiększył się przepływ produkcji obecnych klientów korzystających z litewskiego gazoportu – AB „Orlen Lietuva“ i zakładów białoruskich. Przychody „Klaipėdos nafta“ w pierwszym kwartale wyniosły 17,6 mln euro – 8,6 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Do państwa należy 72,32 proc. akcji „Klaipėdos nafta“.

Wzrost wspomnianych wskaźników jest wynikiem zwiększenia liczby użytkowników terminala tj. SC, Lietuvos Duju Tiekimas, JSC oraz Achema. Było to możliwe dzięki rozwojowi importu LNG z Norwegii przy wykorzystaniu obiektu do magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego (FSRU) w Kłajpedzie oraz ropy naftowej przez tamtejszą infrastrukturę importową. Litwini zmniejszają dzięki nim zależność od rosyjskich węglowodorów. W sektorze naftowym jest to możliwe dzięki działaniom polskiego Orlen Lietuva.

Na mocy aneksowanej umowy o dostawach ropy naftowej między PKN Orlen a rosyjskim Rosnieftem, Polacy mogą wybierać punkt odbioru surowca. Mają także mieli możliwość sprowadzenia ropy do rafinerii Możejki na Litwie. To szansa na urentownienie tego obiektu i utrzymanie roli Orlen Lietuva na litewskim rynku, gdzie jest największym pracodawcą.

Istnieje szansa, że w przyszłości Polacy będą mieli wpływ na wzrost dostaw LNG na Litwę, jeżeli zsynchronizują działania w ramach proponowanego przez te kraje mechanizmu wspólnych zakupów gazu. Wtedy gaz z różnych części świata, np. z USA lub Iranu, mógłby docierać do terminali w Świnoujściu i Kłajpedzie na mocy jednej umowy.

 

Najnowsze artykuły