Rz: Infrastruktura ładowania aut elektrycznych rozwija się, ale od liderów w UE jest nam daleko

26 marca 2019, 08:30 Alert

Od 2014 roku liczba publicznie dostępnych punktów ładowania w Polsce wzrosła ponad siedmiokrotnie, ale mimo wyraźnego przyśpieszenie w ostatnich latach, daleko nam do innych krajów Unii Europejskiej – zwraca uwagę „Rzeczpospolita”.

Samochód elektryczny motoryzacja
fot. BiznesAlert.pl

Jak pisze dziennik, powołując się na dane PSPA, na koniec ubiegłego roku w Polsce funkcjonowało 845 publicznie dostępnych punktów ładowania, podczas gdy w 2014 roku takich punktów było tylko 114. Tempo przyrostu jest nawet wyższe niż w UE, gdzie w tym okresie liczba publicznie dostępnych stacji ładowania wzrosła z 34,4 tys. do 143,9 tys., ale do krajów z dobrze ukształtowaną infrastrukturą ładowania pojazdów z napędem elektrycznym jest nam bardzo daleko. Czołowe miejsce na tej liście zajmują: Holandia, gdzie funkcjonuje 38,4 tys punktów ładowania., za nią plasują Niemcy z 24,7 tys., Francja – 23,2 tys. i W. Brytania – 16,3 tys. W tych czterech krajach znajduje się ponad 70 proc. ładowarek w UE.

Jednocześnie „Rz” odnotowuje, że liczba stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce będzie rosła. Gazeta zwraca uwagę na plany PGE, które do 2022 chce zainstalować nawet 1,5 tys. punktów ładowania oraz GreenWay, które w ciągu dwóch – trzech lat planuje rozbudować swoją sieć do 630 stacji. Obecnie w sieci GreenWay w Polsce działa 110 stacji ładowania. Dziennik pisze też o realizowanym przez Orlen programie uruchomienia 150 stacji ładowania w miastach i przy trasach tranzytowych oraz o inwestycjach Lotosu w infrastrukturę do ładowania. Grupa Lotos w październiku ubiegłego roku uruchomiła 12 punktów ładowania na autostradach A1 i A2 pomiędzy Trójmiastem a Warszawą, ma w planach kolejne 38 lokalizacji. Uruchomienie 54 stacji ładowania do końca 2019 r. planuje Energa Obrót. „Rzeczpospolita” zwraca również uwagę na działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która na początku lutego ogłosiła przetarg na stacje ładowania w 13 Miejscach Obsługi Podróżnych przy autostradzie A4 i drodze ekspresowej S8.

Dziennik odnotowuje jednak, że jak na razie tempo rozwoju sieci jest zdecydowanie za słabe i przypomina, że zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych do końca 2020 powinno w Polsce działać minimum 6 tys. standardowych, 400 szybkich punktów ładowania.

Rzeczpospolita/CIRE.PL