icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Rzędowska: ABB po cichu po fiordach

KOMENTARZ

Agata Rzędowska

Redaktor BiznesAlert.pl

Setki tysięcy ludzi na całym świecie mieszka w miastach, w których częścią komunikacji są promy. Promy poruszają duże silniki spalinowe diesla. Jak wiadomo nie są to ani silniki neutralne dla środowiska ani ciche. Tutaj pojawia się nowy projekt ABB. 

W jednej z najbardziej kojarzących się z ruchem wodnych europejskich stolic czyli, Oslo ABB zaprezentowało swój nowy projekt promu napędzanego silnikiem elektrycznym. Zero emisji, zero hałasu i krótki czas ładowania w portach to wyróżniające projekt cechy. Najważniejszym elementem jest magazyn energii znajdujący się na pokładzie.

Drugim pomysłem ABB jest prom hybrydowy, w którym sieć zasilania jest uzupełniana przez silnik spalinowy. Pozwala to na pełną elastyczność podczas zmiennych warunków podczas rejsów. Jak przekonują projektanci chodzi też o oszczędność, kiedy paliwo jest tańsze można sobie częściej pozwolić na pływanie na silniku spalinowym. Ponieważ jest to statek pasażerski na trasach komercyjnych kiedy nie ma pełnego obłożenia można bardziej eksploatować silniki elektryczne. Cała instalacja przystosowana jest także do pobierania energii z paneli fotowoltaicznych jak i z wiatru.

Koncepcja nowego promu nazwana została „Vision of the Fjords” i ma być początkiem nowego rozdziału w ruchu promów po norweskich fiordach. Konstrukcja jest lekka, estetyczna i pozwalać na jak najbliższe spotkania z naturą. ABB ma już doświadczenie w budowie podobnych rozwiązań na potrzeby promów transportujących pasażerów i samochody. Tutaj jednak kluczowy był wygląd statku.

Prom „Vision of the Fjords” zabiera na pokład około 400 pasażerów i pływa między Flåm a Gudvangen na dystansie 32 kilometrów, wzdłuż Nærøyfjord w zachodniej Norwegii. Kiedy prom dopływa do najbardziej malowniczej części trasy wyłącza silniki spalinowe, po to by turyści w ciszy mogli podziwiać fantastyczne widoki. Silnik elektryczny pozwala na utrzymanie prędkości około 15km/h. Trasa hybrydowego promu nie została wybrana przypadkowo, fiord, po którym podróżują turyści jest wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Prom ma odbywać 700 rejsów w czasie sezonu. Na razie ma za sobą letni próbny sezon i zaczyna zimowy.

Prom „Vision of the Fjords” został nagrodzony statuetką „Statek roku 2016” podczas targów w Hamburgu. Czym się wyróżnia? Ma 40m długości i 15 szerokości, wykonany jest z włókna węglowego. Ma 399 miejsc a zasilają go: dwa główne silniki o mocy 749 kW i dwa silniki magazyn energii po pojemności 600 kWh. Kształt promu ma przypominać łagodne podejścia w górach. Pasażerowie mogą się wspinać po pochyłych platformach lub pozostać w środku i obserwować przyrodę przez panoramiczne okna. Projekt jest, jak mówią twórcy „najbardziej ekscytującym statkiem jaki kiedykolwiek konstruowali zarówno pod względem estetyki jak i technologii”.

KOMENTARZ

Agata Rzędowska

Redaktor BiznesAlert.pl

Setki tysięcy ludzi na całym świecie mieszka w miastach, w których częścią komunikacji są promy. Promy poruszają duże silniki spalinowe diesla. Jak wiadomo nie są to ani silniki neutralne dla środowiska ani ciche. Tutaj pojawia się nowy projekt ABB. 

W jednej z najbardziej kojarzących się z ruchem wodnych europejskich stolic czyli, Oslo ABB zaprezentowało swój nowy projekt promu napędzanego silnikiem elektrycznym. Zero emisji, zero hałasu i krótki czas ładowania w portach to wyróżniające projekt cechy. Najważniejszym elementem jest magazyn energii znajdujący się na pokładzie.

Drugim pomysłem ABB jest prom hybrydowy, w którym sieć zasilania jest uzupełniana przez silnik spalinowy. Pozwala to na pełną elastyczność podczas zmiennych warunków podczas rejsów. Jak przekonują projektanci chodzi też o oszczędność, kiedy paliwo jest tańsze można sobie częściej pozwolić na pływanie na silniku spalinowym. Ponieważ jest to statek pasażerski na trasach komercyjnych kiedy nie ma pełnego obłożenia można bardziej eksploatować silniki elektryczne. Cała instalacja przystosowana jest także do pobierania energii z paneli fotowoltaicznych jak i z wiatru.

Koncepcja nowego promu nazwana została „Vision of the Fjords” i ma być początkiem nowego rozdziału w ruchu promów po norweskich fiordach. Konstrukcja jest lekka, estetyczna i pozwalać na jak najbliższe spotkania z naturą. ABB ma już doświadczenie w budowie podobnych rozwiązań na potrzeby promów transportujących pasażerów i samochody. Tutaj jednak kluczowy był wygląd statku.

Prom „Vision of the Fjords” zabiera na pokład około 400 pasażerów i pływa między Flåm a Gudvangen na dystansie 32 kilometrów, wzdłuż Nærøyfjord w zachodniej Norwegii. Kiedy prom dopływa do najbardziej malowniczej części trasy wyłącza silniki spalinowe, po to by turyści w ciszy mogli podziwiać fantastyczne widoki. Silnik elektryczny pozwala na utrzymanie prędkości około 15km/h. Trasa hybrydowego promu nie została wybrana przypadkowo, fiord, po którym podróżują turyści jest wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Prom ma odbywać 700 rejsów w czasie sezonu. Na razie ma za sobą letni próbny sezon i zaczyna zimowy.

Prom „Vision of the Fjords” został nagrodzony statuetką „Statek roku 2016” podczas targów w Hamburgu. Czym się wyróżnia? Ma 40m długości i 15 szerokości, wykonany jest z włókna węglowego. Ma 399 miejsc a zasilają go: dwa główne silniki o mocy 749 kW i dwa silniki magazyn energii po pojemności 600 kWh. Kształt promu ma przypominać łagodne podejścia w górach. Pasażerowie mogą się wspinać po pochyłych platformach lub pozostać w środku i obserwować przyrodę przez panoramiczne okna. Projekt jest, jak mówią twórcy „najbardziej ekscytującym statkiem jaki kiedykolwiek konstruowali zarówno pod względem estetyki jak i technologii”.

Najnowsze artykuły