EnergetykaEnergia elektryczna

Rzędowska: Bez infrastruktury nie będzie elektromobilności w Polsce

KOMENTARZ

Agata Rzędowska

Redaktor BiznesAlert.pl

Na konferencji EVIM w Jabłonnie pojawiał się m.in.: Jakub Tabędzki z SharCar. Pokazał jak bardzo potrzebujemy infrastruktury dla samochodów EV na swoim przykładzie. Pokonując 30.000 km rocznie samochodem zeroemisyjnym trzeba być przygotowanym na wiele niespodzianek. Nie możemy myśleć o rozwoju sektora samochodów elektrycznych nie mając odpowiedniej infrastruktury. Przykłady Estonii, Norwegii, Danii czy Słowacji pokazują, że bez impulsu w postaci ładowarek nie ma szans na zachęcenie klientów do zmiany przyzwyczajeń.

Tabędzki pokazał co uda nam się uzyskać kiedy pojawią się sieć szybkich ładowarek. CarShar to jedna z inicjatyw, mających na celu propagowanie idei i dostępności samochodów EV, w którą zaangażowany jest Tabędzki, drugą jest portal www.elektromobilnosc.pl Uzupełnieniem prezentacji pokazującej sytuację polskich użytkowników samochodów EV były wystąpienia firm w różny sposób związanych z elektromobilnością.

Wspólny panel dyskusyjny pokazał, że wiele jest obszarów do współpracy – począwszy od doradztwa, przez zapewnienie e-taxówek, stacji szybkiego ładowania, współpracy z samorządami czy miejskiego carsharingu. Tabędzki pokazał co uda nam się uzyskać kiedy pojawią się sieć szybkich ładowarek. CarShar to jedna z inicjatyw, mających na celu propagowanie idei i dostępności samochodów EV, w którą zaangażowany jest Tabędzki, drugą jest portal www.elektromobilnosc.pl. Uzupełnieniem prezentacji pokazującej sytuację polskich użytkowników samochodów EV były wystąpienia firm w różny sposób związanych z elektromobilnością.

Według eksperta z Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, głównym celem miasta powinno być zachęcenie ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej i sieci carsharingowej. Zmiana samochodów spalinowych na samochody EV nie rozwiąże problemu korków, bo zastąpimy jedne samochody drugimi.

– Jeśli elektromobilnością zajmą się osoby nie mające do tego przygotowania, zamiast rozwoju doświadczymy odwrotnego trendu – powiedział Stanisław Jedliński.

Pojawiła się także kwestia sukcesu samochodów zeroemisyjnych w Norwegii.

– Odpowiedź wydaje się oczywista, pojawiliśmy się we właściwym czasie i we właściwym miejscu – powiedział Michael Warner z Fortum – Charge&Drive.

Zwrócił także uwagę na motywację użytkowników w postaci ułatwień gwarantowanych przez rząd. Zajęto się w czasie spotkania także kwestami prawnymi związanymi z elektromobilnością. Specjaliści wskazali, że prawo nie podąża za zmianami w transporcie, które się dzieją. “Prawo przeszkadza w rozwoju trendu” powiedział Witold Chmarzyński, prawnik.

– Prawo powinno pomagać rozwijać biznes, szczególnie biznes, który jest całkiem nowy – dodał.

Pod koniec dnia wręczone zostały wyróżnienia dla osób i instytucji wspierających elektromobilność w Polsce. Pierwszą z nich otrzymał Jakub Tabędzki z SharCar drugą firma Nissan.

Pierwszy dzień konferencji EVIM można podsumować przykładem z miejsca gdzie odbywała się konferencja. Goście mieli możliwość spotkać się w podwarszawskiej Jabłonnie, gdzie Polska Akademia Nauk ma swoje centrum badawcze. KEZO PAN szczyci się tym, że zastosowano w nim najnowocześniejsze rozwiązania energooszczędne, przed budynkiem jest zadaszony parking z ogromną instalacją fotowoltaiczną. Jest też stacja ładowania. Żeby z niej skorzystać trzeba złożyć podanie i trzeba pamiętać, że dostępna jest ładowarka CHAdeMO, czyli nie dla wszystkich EV…


Powiązane artykuły

Prof. Jakub Kupecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ). Fot. Ministerstwo przemysłu

Reaktor Maria ma nowego dyrektora. Zaczyna od września

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że nowym dyrektorem Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), sprawującego pieczę nad Reaktorem Maria, będzie prof. Jakub Kupecki....

Orlen pomógł Czechom zerwać z rosyjską ropą

Koncern poinformował, że od marca 2025 roku wszystkie jego rafinerie korzystają z ropy naftowej spoza Rosji. Ostatnia dostawa została zrealizowana...

Austria wydała w 2024 roku 10 miliardów euro na paliwa kopalne

W zeszłym roku do Austrii importowano paliwa kopalne za kwotę 10 miliardów euro. Ropa i gaz pochodziły m.in. z Kazachstanu,...

Udostępnij:

Facebook X X X