Środowisko

Rzędowska: Przez smog państwa wpisują diesle na cenzurowany

Ostatnie dni obfitowały w wiadomości dotyczące silników diesla. Nie były to dobre wiadomości. Obwinianie silników wysokoprężnych o złą jakość powietrza w takich europejskich stolicach jak Oslo czy Warszawa. Zakaz (zniesiony) wjazdu pojazdów z silnikami wysokoprężnymi do norweskiej stolicy z powodu zagrożenia smogiem – pisze Agata Rzędowska, redaktor BiznesAlert.pl.

Sprawy w sądzie

Za oceanem trwają postępowania prowadzone przez Departament Sprawiedliwości USA wyjaśniające fałszowanie danych dotyczących emisji spalin w samochodach koncernu Chrysler Fiat. Zdaje się, że powtarza się sytuacja, w której to VW Group został oskarżony o podawanie nieprawdziwych danych dotyczących emisji. Chodziło konkretnie o silniki 2,0-litrowe V-6 montowane zarówno w Audi jak i Porsche. W Europie kwestie fałszowania norm dotyczą także silników 1,6 TDI a w USA prawie wszystkich samochodów z lat 2009 – 2015 z silnikami 3,0-litrowymi.

Odszkodowania w Wielkiej Brytanii

Na Wyspach brytyjskich jeździ ponad 1.2 miliona samochodów, których właściciele chcą pozwać VW Group o odszkodowania. Łączna kwota pozwów może osiągnąć ponad 30 milionów £. Dodatkowo właściciele samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne co raz częściej na forach poddają wątpliwość czy ich samochody, za kilka lat uda się sprzedać. Mieszkańcy Wysp Brytyjskich obawiają się także, że rząd narzuci dodatkowy podatek w związku z zanieczyszczeniami powietrza, które bezpośrednio są łączone z ilością diesli w miastach.

Spadek sprzedaży o 25%

Koncern VW wpadł w niemałe tarapaty finansowe po wspomnianych wyżej aferach. Przez kilka miesięcy pojawiały się w prasie branżowej informacje o tym, że VW utrudnia śledztwa, że wykupi część wadliwych samochodów. W efekcie potrzebna była pomoc banków i uruchomienie 20 miliardów euro. Kredyt pomostowy w tej kwocie ma koncernowi pomóc przetrwać najtrudniejsze miesiące. Nie ma się czemu dziwić, że firma potrzebuje wsparcia, sprzedaż niektórych modeli spadła nawet o 25%.

Smog

W Polsce wieloletnie diesle także często goszczą na drogach, są chętnie sprowadzane z zagranicy i kupowane. W kontekście smogu w Polsce i działań rządu, które maja spowodować, że ograniczymy niską emisję pojawiła się kwestia norm na kotły grzewcze. Jednak jak widać na przykładzie firm motoryzacyjnych trzeba z wielką dbałością podchodzić do kwestii owych norm i mieć nadzieję, że za kilka lat tą branżą nie wstrząsną afery podobne do VW.


Powiązane artykuły

Źródło: freepik

Unia Europejska zaostrza kontrole w ramach prawa antydeforestacyjnego. Tylko cztery kraje na liście „wysokiego ryzyka”

Unia Europejska opublikowała akt prawny, który wprowadza najsurowsze kontrole importu towarów z czterech krajów uznanych za „wysokie ryzyko” w ramach...
Rafineria PCK w Schwedt

Niemiecka rafineria truje? Polska domaga się dostępu do danych, których Berlin nie udostępnił

Na mocy niemieckiego specpozwolenia rafineria Schwedt może emitować dwutlenek siarki przekraczając nawet pięciokrotnie unijne normy. Minister Hennig-Kloska zwróciła się do...
Głosowanie podczas sesji plenarnej w Parlamencie Europejskim. Źródło: KE

Nadchodzą nowe cła na towary rolne z Rosji i Białorusi. Jest zgoda Unii

Parlament Europejski poparł podniesienie ceł na nawozy i wybrane towary rolne z Rosji i Białorusi. Opłaty mają być wyższe o...

Udostępnij:

Facebook X X X