InfrastrukturaKolejeWszystko

Sadowski: PKP muszą sprecyzować warunki współpracy biznesowej w projektach zagospodarowania swych nieruchomości

Wśród „projektów deweloperskich w przygotowaniu” PKP SA znajduje się m.in. zagospodarowanie ponad 2-hektarowej działki w centrum Warszawy, u zbiegu Al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich. Obecnie jest zabudowana tunelem z urządzonym na nim parkingiem dla samochodów osobowych. PKP planuje zrealizować, przy współudziale podmiotu zewnętrznego, zabudowę komercyjną wraz z modernizacją tunelu, galerii zachodniej Dworca Centralnego i połączeń funkcjonalnych peronów dworca i przystanku WKD Śródmieście.

– Trudno określić, czy faktycznie ta działka jest wystarczająco atrakcyjna, skoro PKP przez dłuższy już czas udowadnia, że nie da się tam nic sensownego zrobić – przekonuje w rozmowie z naszym portalem Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. A. Smitha, prezes URBI.

Jego zdaniem od lat jest tam jeden z najdroższych parkingów na świecie. Pokazuje to, że po stronie PKP brak jest na tyle jednoznacznych kryteriów, które skłaniałyby prywatnych inwestorów do wejścia w relacje gospodarcze z tym podmiotem.

– Gdyby te kryteria były wystarczająco jednoznaczne, to już dawno do PKP ustawiłaby się długa kolejka, bo pozwalałyby one na dokonanie szybkiego wyboru – uważa dalej Andrzej Sadowski. – Tymczasem to ogłoszenie kolei stanowi obecnie tylko jedną z wielu informacji, że taki grunt pod potencjalną zabudowę komercyjną istnieje. Zaś takich nieruchomości PKP mają wiele. A do tej pory, w większości przypadków nic na nich sensownego się nie dzieje, poza postawieniem parkingu i budek z drobnym handlem.

Według wiceszefa Centrum Adama Smitha znaczy to, że tak naprawdę problem nie tkwi w gruncie, zwłaszcza, gdy ma on uregulowaną kwestię własności i należy do kolei.

– Problem musi istnieć po stronie PKP, skoro z takich ogłoszeń, jak widać do tej pory, nic nie wynika – uważa Andrzej Sadowski. – Jak w każdym biznesie koleje muszą sprecyzować warunki współpracy biznesowej dla potencjalnych partnerów, a nie poprzestawać na zamieszczaniu ogólnych „informacji”. Warunki te muszą być przy tym konkretne i zachęcające deweloperów do wyłożenia nakładów. Oferta PKP musi być oceniana uczciwie i transparentnie. Bo kolejna próba zachęcenia do współpracy deweloperów ponowiona za jakiś czas skończy się niczym.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X