Indyjski Gatik stracił ubezpieczenie za to, że nie przestrzegał ceny maksymalnej dostaw ropy z Rosji narzuconej przez G7 po inwazji na Ukrainę.
Spółka Gatik Ship Management z Indii zarządzająca flotą 48 tankowców straciła ubezpieczenie American Club na 34 z nich. Ten ubezpieczyciel należy do P&I Clubs zrzeszającej firmy tej branży. Bez ubezpieczenia tankowce Gatika nie będą mogły stacjonować w portach ani przekraczać cieśnin.
Bloomberg ustalił w kilku źródłach, że Gatik zarejestrowany w Bombaju zaczął budować flotę tankowców latem 2022 roku po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę oraz pierwszych sankcjach Zachodu na dostawy jej ropy. Jego tankowce pozbawione ubezpieczenia co najmniej raz w 2022 roku dostarczyły ropę z Rosji.
Może to oznaczać, że Gatik naruszył sankcje w postaci ceny maksymalnej dostaw z Rosji w wysokości 60 dolarów za baryłkę. Zostały wprowadzone przez G7, Unię Europejską i Australię w celu utrzymania podaży ropy na rynku przy jednoczesnym ograniczeniem przychodów Kremla z handlu nią. Indie stały się rosnącym importerem ropy rosyjskiej i oficjalnie nie przyłączyły się do inicjatywy G7.
17 kwietnia Departament Stanu USA wydał w połowie kwietnia ostrzeżenie dla firm zaangażowanych w dostawy ropy rosyjskiej powyżej ceny maksymalnej, że zostaną objęte sankcjami. Gatik stał się prawdopodobnie ich celem. Amerykanie ostrzegają, że każdy podmiot zaangażowany w ten proceder może zostać objęty obostrzeniami, także firmy amerykańskie. Ten komunikat może odstraszać także ubezpieczycieli. Rosja i Indie ogłosiły 18 kwietnia, że stworzą własne instytucje ubezpieczeniowe.
Bloomberg/Wojciech Jakóbik
Oto jak cena maksymalna bije w Rosję i obniża cenę ropy. Jest najtaniej w 2022 roku