Sejm uchwalił zmiany w ustawie o biopaliwach i elektromobilności

0
15
Emblemat chińskiego samochodu elektrycznego
Emblemat chińskiego samochodu elektrycznego. Fot. Jacek Perzyński

Sejm uchwalił w piątek zmianę ustawy o biopaliwach, wprowadzającą nowe sposoby wyliczaniu tzw. Narodowego Celu Wskaźnikowego i włączającą do niego nowe rodzaje paliw. Nowela daje też więcej czasu na spełnienie wymagań ustawy o elektromobilności.

Za przyjęciem ustawy głosowało 422 posłów, dwóch było przeciw, a trzech wstrzymało się od głosu. Nowela trafi teraz do Senatu.

Ustawa ustala na lata 2020-2022 poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli średniego udziału biopaliw w zużyciu paliw na potrzeby transportu. Od 2020 r. w kolejnych latach nominalny NCW ma wynosić 8,5, 8,6 i 8,7 proc. Precyzuje też szereg innych czynników do obliczania realizacji tego celu.

Zakłada też włączenie do NCW nowych rodzajów paliw. Zgodnie z ustawą, brane pod uwagę będą nie tylko zdefiniowane paliwa ciekłe, ale też inne paliwa stosowane w transporcie, które pojawiły się wraz z postępem technologii. Chodzi np. o sprężony gaz ziemny.

Dodatkowo do NCW zaliczane będą produkty pochodzące z procesu tzw. współuwodornienia. To produkcja biokomponentów z produktów pochodzenia naftowego oraz np. olejów roślinnych, tłuszczów, odpadków, biomasy itp. Wreszcie ustawa obejmie również paliwa ciekłe zawierające biowodór – wyprodukowane przy użyciu biometanu, czyli oczyszczonego biogazu z biogazowni.

Zgodnie z nowelizacją, minimalny udział biokomponentów w benzynach silnikowych w latach 2020-2022 ma wynosić 3,20 proc. W oleju napędowym ten udział ma wynosić odpowiednio: 4,90 proc. w 2020 r., 4,95 proc. w 2021 r. i 5,00 proc. w 2022 r.

Nowelizacja zmienia też ustawę o elektromobilności, przesuwając o dwa lata niektóre terminy.

Chodzi o udział pojazdów elektrycznych we flotach pojazdów użytkowanych przez naczelne lub centralne organy administracji państwowej i przez jednostki samorządu terytorialnego. 10 proc. udział samochodów elektrycznych w tych flotach ma być osiągnięty z początkiem 2022 r., a nie z początkiem 2020 r., jak mówią obecne przepisy.

Ustawa o elektromobilności w obecnym brzmieniu mówi też, że określone jednostki samorządu od początku 2020 r. wykonują zadanie lub zlecają wykonywanie zadań publicznych podmiotowi, którego udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów przy wykonywaniu tego zadania wynosi 10 proc. Nowelizacja przewiduje przesunięcie tego terminu o dwa lata, do początku 2022 r.

Polska Agencja Prasowa

 

Stępiński: Ministerstwa mają problem ze wsparciem elektromobilności