icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Sejm przyjął ustawę, która ożeni polskie miasta ze Strefą Czystego Transportu

Sejm przegłosował ustawę, która zobowiąże największe polskie miasta do wprowadzenia i utrzymywania Stref Czystego Transportu. Dokument zawiera również zapisy o niższym udziale autobusów elektrycznych w transporcie publicznym i obowiązku zakupu wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych od 2026 roku.

21 listopada 2024 roku Sejm przegłosował ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W głosowaniu udział wzięło 444 posłów, za było 242, przeciw 202. Dokument zawiera zapisy o obowiązkowym wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT) przez poszczególne miasta.

SCT określa obszar, w którym mogą się poruszać tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, a to w konsekwencji ma redukować zanieczyszczenia w powietrzu. Po SCT mogą więc jeździć swobodnie różne rodzaje pojazdów – w tym tzw. benzyny i diesle. Jedynym kryterium jest spełnianie odpowiednio wysokiej normy emisji spalin EURO. Dla pozostałych pojazdów, które zanieczyszczają powietrze w znacznym stopniu, wjazd do strefy i poruszanie się po niej są zabronione.

Ponad 100 tysięcy i złe powietrze

Obowiązek posiadania Strefy Czystego Transportu, jak czytamy na stronie ministerstwa klimatu i środowiska, będzie dotyczył wyłącznie miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2).

Obecnie, według danych resortu klimatu za 2023 rok obowiązkiem tym objęte zostaną cztery polskie miasta: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Katowice. Warto dodać, że łącznie w Polsce jest 37 miast powyżej 100 tys. mieszkańców.

Projekt ustawy zakłada możliwość podjęcia uchwały o zniesieniu strefy czystego transportu, w przypadku, gdy na terenie miasta przez trzy kolejne lata nie zostaną odnotowane przekroczenia dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń w powietrzu.

Autobusy i zero emisji

W ustawie jest także zapis o obowiązku zakupu autobusów zeroemisyjnych od 2026 roku. Będzie on dotyczył gmin liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz podmiotów, które świadczą na rzecz gmin usługę komunikacji miejskiej.

Mniejszy próg

Nowela ustawy o elektromobilności zawiera również obowiązek posiadania przez samorządy odpowiedniej liczby autobusów elektrycznych we flocie komunikacji publicznej. Co ciekawe, w najnowszej wersji dokumentu udział ten został zmniejszony z dotychczasowych 30 do 22 procent.

Europa i SCT

Strefa Czystego Transportu to rozwiązanie stosowane obecnie przez największe miasta europejskie, m.in. Berlin, Paryż czy Londyn. W całej Europie jest ich już około 320. Jako pierwsze w Polsce tego typu strefę wprowadzają Kraków i Warszawa.

Jędrzej Stachura

Strefa Czystego Transportu w Warszawie działa, ale jeszcze nie gryzie

Sejm przegłosował ustawę, która zobowiąże największe polskie miasta do wprowadzenia i utrzymywania Stref Czystego Transportu. Dokument zawiera również zapisy o niższym udziale autobusów elektrycznych w transporcie publicznym i obowiązku zakupu wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych od 2026 roku.

21 listopada 2024 roku Sejm przegłosował ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W głosowaniu udział wzięło 444 posłów, za było 242, przeciw 202. Dokument zawiera zapisy o obowiązkowym wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT) przez poszczególne miasta.

SCT określa obszar, w którym mogą się poruszać tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, a to w konsekwencji ma redukować zanieczyszczenia w powietrzu. Po SCT mogą więc jeździć swobodnie różne rodzaje pojazdów – w tym tzw. benzyny i diesle. Jedynym kryterium jest spełnianie odpowiednio wysokiej normy emisji spalin EURO. Dla pozostałych pojazdów, które zanieczyszczają powietrze w znacznym stopniu, wjazd do strefy i poruszanie się po niej są zabronione.

Ponad 100 tysięcy i złe powietrze

Obowiązek posiadania Strefy Czystego Transportu, jak czytamy na stronie ministerstwa klimatu i środowiska, będzie dotyczył wyłącznie miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2).

Obecnie, według danych resortu klimatu za 2023 rok obowiązkiem tym objęte zostaną cztery polskie miasta: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Katowice. Warto dodać, że łącznie w Polsce jest 37 miast powyżej 100 tys. mieszkańców.

Projekt ustawy zakłada możliwość podjęcia uchwały o zniesieniu strefy czystego transportu, w przypadku, gdy na terenie miasta przez trzy kolejne lata nie zostaną odnotowane przekroczenia dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń w powietrzu.

Autobusy i zero emisji

W ustawie jest także zapis o obowiązku zakupu autobusów zeroemisyjnych od 2026 roku. Będzie on dotyczył gmin liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz podmiotów, które świadczą na rzecz gmin usługę komunikacji miejskiej.

Mniejszy próg

Nowela ustawy o elektromobilności zawiera również obowiązek posiadania przez samorządy odpowiedniej liczby autobusów elektrycznych we flocie komunikacji publicznej. Co ciekawe, w najnowszej wersji dokumentu udział ten został zmniejszony z dotychczasowych 30 do 22 procent.

Europa i SCT

Strefa Czystego Transportu to rozwiązanie stosowane obecnie przez największe miasta europejskie, m.in. Berlin, Paryż czy Londyn. W całej Europie jest ich już około 320. Jako pierwsze w Polsce tego typu strefę wprowadzają Kraków i Warszawa.

Jędrzej Stachura

Strefa Czystego Transportu w Warszawie działa, ale jeszcze nie gryzie

Najnowsze artykuły