Sejm przegłosował ustawę, która zobowiąże największe polskie miasta do wprowadzenia i utrzymywania Stref Czystego Transportu. Dokument zawiera również zapisy o niższym udziale autobusów elektrycznych w transporcie publicznym i obowiązku zakupu wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych od 2026 roku.
21 listopada 2024 roku Sejm przegłosował ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W głosowaniu udział wzięło 444 posłów, za było 242, przeciw 202. Dokument zawiera zapisy o obowiązkowym wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT) przez poszczególne miasta.
SCT określa obszar, w którym mogą się poruszać tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, a to w konsekwencji ma redukować zanieczyszczenia w powietrzu. Po SCT mogą więc jeździć swobodnie różne rodzaje pojazdów – w tym tzw. benzyny i diesle. Jedynym kryterium jest spełnianie odpowiednio wysokiej normy emisji spalin EURO. Dla pozostałych pojazdów, które zanieczyszczają powietrze w znacznym stopniu, wjazd do strefy i poruszanie się po niej są zabronione.
Ponad 100 tysięcy i złe powietrze
Obowiązek posiadania Strefy Czystego Transportu, jak czytamy na stronie ministerstwa klimatu i środowiska, będzie dotyczył wyłącznie miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2).
Obecnie, według danych resortu klimatu za 2023 rok obowiązkiem tym objęte zostaną cztery polskie miasta: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Katowice. Warto dodać, że łącznie w Polsce jest 37 miast powyżej 100 tys. mieszkańców.
Projekt ustawy zakłada możliwość podjęcia uchwały o zniesieniu strefy czystego transportu, w przypadku, gdy na terenie miasta przez trzy kolejne lata nie zostaną odnotowane przekroczenia dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń w powietrzu.
Autobusy i zero emisji
W ustawie jest także zapis o obowiązku zakupu autobusów zeroemisyjnych od 2026 roku. Będzie on dotyczył gmin liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz podmiotów, które świadczą na rzecz gmin usługę komunikacji miejskiej.
Mniejszy próg
Nowela ustawy o elektromobilności zawiera również obowiązek posiadania przez samorządy odpowiedniej liczby autobusów elektrycznych we flocie komunikacji publicznej. Co ciekawe, w najnowszej wersji dokumentu udział ten został zmniejszony z dotychczasowych 30 do 22 procent.
Europa i SCT
Strefa Czystego Transportu to rozwiązanie stosowane obecnie przez największe miasta europejskie, m.in. Berlin, Paryż czy Londyn. W całej Europie jest ich już około 320. Jako pierwsze w Polsce tego typu strefę wprowadzają Kraków i Warszawa.
Jędrzej Stachura
Strefa Czystego Transportu w Warszawie działa, ale jeszcze nie gryzie