AktualnościEnergetykaMotoryzacjaOnetPrawoŚrodowiskoWykop

Sejm przyjął ustawę, która ożeni polskie miasta ze Strefą Czystego Transportu

Transport. Źródło: Freepik

Transport. Źródło: Freepik

Sejm przegłosował ustawę, która zobowiąże największe polskie miasta do wprowadzenia i utrzymywania Stref Czystego Transportu. Dokument zawiera również zapisy o niższym udziale autobusów elektrycznych w transporcie publicznym i obowiązku zakupu wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych od 2026 roku.

21 listopada 2024 roku Sejm przegłosował ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W głosowaniu udział wzięło 444 posłów, za było 242, przeciw 202. Dokument zawiera zapisy o obowiązkowym wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT) przez poszczególne miasta.

SCT określa obszar, w którym mogą się poruszać tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, a to w konsekwencji ma redukować zanieczyszczenia w powietrzu. Po SCT mogą więc jeździć swobodnie różne rodzaje pojazdów – w tym tzw. benzyny i diesle. Jedynym kryterium jest spełnianie odpowiednio wysokiej normy emisji spalin EURO. Dla pozostałych pojazdów, które zanieczyszczają powietrze w znacznym stopniu, wjazd do strefy i poruszanie się po niej są zabronione.

Ponad 100 tysięcy i złe powietrze

Obowiązek posiadania Strefy Czystego Transportu, jak czytamy na stronie ministerstwa klimatu i środowiska, będzie dotyczył wyłącznie miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2).

Obecnie, według danych resortu klimatu za 2023 rok obowiązkiem tym objęte zostaną cztery polskie miasta: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Katowice. Warto dodać, że łącznie w Polsce jest 37 miast powyżej 100 tys. mieszkańców.

Projekt ustawy zakłada możliwość podjęcia uchwały o zniesieniu strefy czystego transportu, w przypadku, gdy na terenie miasta przez trzy kolejne lata nie zostaną odnotowane przekroczenia dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń w powietrzu.

Autobusy i zero emisji

W ustawie jest także zapis o obowiązku zakupu autobusów zeroemisyjnych od 2026 roku. Będzie on dotyczył gmin liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz podmiotów, które świadczą na rzecz gmin usługę komunikacji miejskiej.

Mniejszy próg

Nowela ustawy o elektromobilności zawiera również obowiązek posiadania przez samorządy odpowiedniej liczby autobusów elektrycznych we flocie komunikacji publicznej. Co ciekawe, w najnowszej wersji dokumentu udział ten został zmniejszony z dotychczasowych 30 do 22 procent.

Europa i SCT

Strefa Czystego Transportu to rozwiązanie stosowane obecnie przez największe miasta europejskie, m.in. Berlin, Paryż czy Londyn. W całej Europie jest ich już około 320. Jako pierwsze w Polsce tego typu strefę wprowadzają Kraków i Warszawa.

Jędrzej Stachura

Strefa Czystego Transportu w Warszawie działa, ale jeszcze nie gryzie


Powiązane artykuły

Zawór gazowy. Źródło: freepik

Ukraina utrzyma dostęp do polskich gazociągów. Jest zgoda do 2026 roku

Gaz-System będzie oferował przepustowość ciągłą na kolejny rok gazowy 2025/2026 w kierunku z Polski na Ukrainę. Polski operator uzgodnił z...
Prezes KGHM Andrzej Szydło i Robert Kropiwnicki, sekretarz stanu w ministerstwie aktywów państwowych. Fot. KGHM

KGHM o podatku miedziowym: To miliardy złotych dla polskiego przemysłu

KGHM komentuje zapowiedź ministerstwa finansów o obniżce opodatkowania wydobycia miedzi w latach 2026-2028. Według sygnałów płynących z gabinetów, projekt ustawy,...

Niemieckie Wilhelmshaven ma drugą bramę na gaz spoza Rosji

W dniu 26 maja w niemieckim Wilhelmshaven prace i dostawy do sieci gazowej wszczął drugi statek przeładowujący LNG „Excelsior”. Operator...

Udostępnij:

Facebook X X X