Połączone senackie komisje gospodarki i środowiska proponują przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o OZE. Mniejszość złożyła jednak poprawkę, by zapisy dotyczące wejścia w życie przepisów dotyczących podatków od wiatraków weszły w życie od stycznia 2019 r.
Głosowanie najprawdopodobniej odbędzie się w piątek rano.
Jedną z najbardziej oczekiwanych zmian zapisanych w nowelizacji jest usunięcie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących sposobu opodatkowania wiatraków podatkiem od nieruchomości. W tej chwili przepisy pozwalają na obłożenie tym podatkiem zarówno części budowlanej, jak i technicznej wiatraka. Są jednak na tyle niejasne, że gminy w różny sposób interpretują prawo i w rezultacie w niektórych gminach podatek jest wyższy, a w innych niższy. Ustawa zakłada ujednolicenie przepisów wstecznie, od 1 stycznia 2018 r. w brzmieniu bardziej korzystnym dla podatnika – opodatkowana ma być tylko część budowlana.
W swym wniosku mniejszość proponuje, by zmiany weszły w życie od stycznia przyszłego roku. Jak przekonuje, samorządy obawiają się, że zmiana ta może spowodować ogromne problemy finansowe w trakcie roku budżetowego, zwłaszcza dla małych wiejskich gmin, na terenie których znajdują się turbiny wiatrowe. Argumentują, że gminy uzyskujące dochody z podatku od nieruchomości będą musiały zwrócić podatnikom (operatorom wiatraków) tegoroczny podatek wraz z odsetkami.
Sprawozdawca mniejszości senator Mieczysław Augustyn (PO) mówił w czwartek, że nie ma wątpliwości, że wszystkie zainteresowane firmy zwrócą się po nadpłacony podatek. „Nie róbmy im (samorządom – PAP) tego, nie obciążajmy samorządów wadliwymi ustawami” – postulował.
W jego ocenie proponowany przepis jest „niewłaściwy i niekonstytucyjny”. Apelował, by senatorowie poparli wniosek mniejszości. Dodał, że do senatorów płyną apele w tej sprawie z „ubogich gmin”, w których podatki od wiatraków są „podstawą budżetu lub stanowią dużą część tego budżetu”.
Wiceminister energii Krzysztof Tobiszowski przekonywał, że podczas bardzo szerokich konsultacji społecznych projektu nowelizacji, przeprowadzonych z około setką organizacji i instytucji, nie było wielu uwag do proponowanych zapisów. Jego zdaniem gminy mogą porozumieć się z operatorami wiatraków ws. rozłożenia zobowiązań. Nowelizacja ustawy o OZE ma pomóc w przybliżeniu się do wypełnienia krajowego celu OZE na rok 2020. Tobiszowski zapowiedział, że po uchwaleniu ustawy, resort chce jak najszybciej przystąpić do prac nad kolejnym projektem nowelizacji, która przyśpieszy rozwój polskich odnawialnych źródeł energii.
Na początku czerwca Sejm uchwalił nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii. Wprowadza ona zmianę m.in. definicji budowli w prawie budowlanym i reguluje kwestie podatków od wiatraków.
Ustawa przewiduje wydłużenie do połowy 2021 r. czasu na budowę i uruchomienie elektrowni wiatrowych, które mają ważne pozwolenia na budowę, a nie spełniają wymogów tzw. ustawy odległościowej. Projekt likwiduje też wątpliwości interpretacyjne co do sposobu opodatkowania wiatraków podatkiem od nieruchomości. Obecnie przepisy pozwalają na obłożenie tym podatkiem zarówno części budowlanej, jak i technicznej turbiny, przy czym różne gminy w różny sposób interpretują przepisy.
Wśród zmian wprowadzonych w Sejmie do rządowego projektu znalazła się m.in. definicja drewna energetycznego. Głosi ona, że jest to surowiec drzewny, który ze względu na cechy jakościowo-wymiarowe ma obniżoną wartość techniczną i użytkową, uniemożliwiającą jego przemysłowe wykorzystanie, a także surowiec drzewny stanowiący biomasę pochodzenia rolniczego. Szczegółowe cechy drewna energetycznego ma określić w rozporządzeniu minister środowiska.
Kolejną z przyjętych zmian o charakterze merytorycznym jest zapis dotyczący warunków modernizacji istniejących wiatraków. Nowelizacja znosi zakaz modernizacji istniejących turbin wiatrowych, niespełniających warunków wprowadzonej w 2016 r. tzw. ustawy odległościowej. Taki wiatrak teraz będzie można zmodernizować, pod warunkiem, że nie zwiększy to jego oddziaływania na środowisko oraz – to dodatkowy warunek wprowadzony w Sejmie – nie wzrośnie jego moc zainstalowana.
Apel PSEW
– Procedowana w dniu 28 czerwca br. w Senacie Rzeczypospolitej Polskiej, uchwalona przez Sejm w dniu 7 czerwca, nowelizacja ustawy OZE, daje nadzieję na otworzenie w Polsce nowego rozdziału w historii rozwoju OZE, a w szczególności energetyki wiatrowej – poinformowało w stanowisku Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej.
Zarząd Stowarzyszenia zaapelował, aby w rozmowach z przedstawicielami samorządów lokalnych, w których zlokalizowane są Państwa inwestycje, starali się Państwo w miarę możliwości wypracować rozwiązania uwzględniające sytuację obu stron. Mając świadomość jak mocno tzw. ustawa odległościowa uderzyła w ekonomiczne podstawy Państwa biznesowych przedsięwzięć, zwracamy uwagę, że nieścisłości regulacyjne, powstałe na gruncie tego aktu prawnego, mogą mieć pewne konsekwencje finansowe w niektórych gminach, które zdecydowały się na pobór podatku przed rozstrzygnięciem tego rodzaju spraw przez NSA.
Bieżąca nowelizacja ustawy OZE, która ma przywrócić zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości sprzed 1 stycznia 2017 roku, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2018 roku, to szansa na powrót do normalności, do sytuacji w której obydwie strony – gminy i inwestorzy są beneficjentami inwestycji wiatrowych.
Mając na względzie zrównoważony rozwój Polski, także w wymiarze rozwoju OZE, w tym energetyki wiatrowej, rekomendujemy Państwu podejmowanie działań mających na celu znalezienie rozwiązań kompromisowych dla obu stron, bez szkody dla żadnej z nich.
Przykładowo, w naszej ocenie dobrym rozwiązaniem byłoby dążenie we wzajemnych relacjach do tego, aby wpłacone nienależnie kwoty były rozpatrywane jako nadpłata podatku na lata następne.
Należy pamiętać, że inwestycje w infrastrukturę energetyczną są przedsięwzięciami długoterminowymi. Tym samym, decydując się na realizację instalacji w eneregtykę wiatrową każda ze stron podejmuje decyzje o wieloletniej współpracy, dlatego warto, aby współpraca inwestorów z samorządami przebiegała w atmosferze dialogu i wzajemnego zaufania, które służą obydwu stronom. Otwarta na kompromis postawa w kwestii wymiaru podatku od nieruchomości będzie zarówno dla przedstawicieli samorządów lokalnych, jak i dla Polskiego Rządu, jasnym sygnałem o społecznej odpowiedzialności Polskiej branży energetyki wiatrowej, jej gotowości do działania na rzecz zrównoważonego rozwoju ekonomicznego kraju.
Polska Agencja Prasowa/CIRE.PL