AlertEnergetykaGaz.

Zwrot Gazpromu do Azji. Rosjanie będą dopłacać, a Chińczycy mogą szantażować

Władimir Putin i Xi Jinping. Fot.: Kancelaria Prezydenta Federacji Rosyjskiej.

Władimir Putin i Xi Jinping. Fot.: Kancelaria Prezydenta Federacji Rosyjskiej.

Rosjanie mówią o nowym gazociągu do Chin, który może się okazać marnym interesem, do którego dopłacą jak w przypadku starego. Może zdać Gazprom na łaskę jedynego klienta chińskiego.

Gazociąg Siła Syberii 2 o przepustowości 50 mld m sześc. rocznie mógłby potencjalnie być narzędziem przekierowania części dostaw ze złóż przeznaczonych dotąd Europie na rynek chiński dzięki połączeniu ich przez Mongolię z Państwem Środka. Jednakże rozmowy na jego temat nie przyniosły dotąd rezultatu.

Rozmówcy Reutersa wskazują na wyzwania towarzyszące projektowi Siła Syberii 2 znane z pierwszego projektu tego typu z Syberii Wschodniej o nazwie Siła Syberii 1. Rozmowy o drugiej rurze do Chin z udziałem Xi Jinpinga i Putina z października nie przyniosły rezultatów. – Jest za dużo ryzyka, nie tylko politycznego. Jest zbyt niebezpiecznie polegać na jednym kupcy, który może zmienić decyzję w sprawie zakupu twojego produktu w każdej chwili – mówi źródło Reutersa w rosyjskim sektorze energetycznym.

Siła Syberii 2 miałaby służyć dostawom od Gazpromu do chińskiego CNPC. Jednakże cena dostaw musiałaby zostać obniżona o koszty transportu oraz budowy infrastruktury po stronie chińskiej. Średnia cena dostaw gazu do Chin jest szacowana przez resort gospodarki Rosji na 297,30 dolarów za 1000 m sześc. w 2023 roku i 271,60 w 2024 roku. To znacznie mniej od średniej w Europie i Turcji sięgającej 501,60 dolarów za 1000 m sześc. w 2023 i 481,70 dolarów w 2024 roku. Jednakże Gazprom traci rynek europejski przez kryzys energetyczny podsycany przez niego od 2021 roku.

Alternatywa w Chinach może być tak kosztowna, że Rosjanie zaczną do niej dopłacać. – Koszty transportu po stronie chińskiej sięgną 270 dolarów za 1000 m sześc. Jeśli strona rosyjska nie zaoferuje rabatu, perspektywa budowy Siły Syberii 2 przed 2030 roku będzie raczej pesymistyczna – napisał Dmitrij Kondratow z Instytutu Gospodarki Rosyjskiej Akademii Nauk cytowany przez Reutersa. Sergiej Wakulenko z Carnegie Europe przyznaje, że ten projekt może „skazać Gazprom na straty przez koszty transportu”. – Ten projekt uczyni Gazprom niebezpiecnzie zależnym od jednego kupca, który będzie mógł dyktować warunki kontraktu, a także je zmieniać w przyszłości – ocenia Wakulenko.

Warto przypomnieć, że gazociąg Siła Syberii 1 łączący złoża wschodniosyberyjskie z Chinami, a zatem niedający alternatywy do eksportu na rynek europejski, także był przedmiotem spekulacji na temat nierentownej współpracy Gazpromu z CNPC. Rosjanie mieli zgodzić się na rabat powodujący sprzedaż ze stratą z istotnie niższą ceną od oferowanej w Europie.

Reuters / Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Gazpromu zwrot do Azji po dekadzie wciąż nie może nadejść (ANALIZA)


Powiązane artykuły

Rafineria Schwedt. Fot. PCK Raffinerie GmbH.

Niemcy boją się, że Rafineria Schwedt uzależni się od polskiej ropy

Niemiecki Instytut Badań Ekonomicznych (DIW) ostrzegł, że odkrycie ropy naftowej koło Świnoujścia może wzmocnić pozycję Polski w rozmowach dotyczących Rafinerii...
Kopalnia węgla brunantego Turów. Fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Polska i Czechy o Turowie: Współpraca idzie sprawnie

Polska i Czechy są zadowolone ze współpracy, w ramach której wspólnie weryfikują działania na rzecz minimalizacji oddziaływania Kopalni Turów na...

Wielka Brytania chce ożywić atom przez miliardowe inwestycje

Rząd w Londynie chce wpompować w sektor energii jądrowej dodatkowe ponad 30 miliardów funtów. Wielka Brytania potrzebuje nowych instalacji jądrowych,...

Udostępnij:

Facebook X X X