KolejeWszystko

Śmiech: Bezpieczeństwo na polskich kolejach rośnie, ale wciąż pozostawia wiele do życzenia

KOMENTARZ

Wojciech Śmiech,

redaktor prowadzący portalu www.rynek-kolejowy.pl

Taki wypadek jak w Hiszpanii nie byłby możliwy w Polsce, ponieważ u nas pociągi jeżdżą z maksymalną prędkością 160 km/godz. W tym kontekście warto jednak stawiać pytania o stan bezpieczeństwa polskich kolei – mówi nam Wojciech Śmiech z portalu rynek-kolejowy.pl. Jego zdaniem stan ten co prawda poprawia się, ale wciąż pozostawia wiele do życzenia.

– Doświadczenia w zakresie tzw. kolei dużych prędkości dopiero będziemy zbierać. Pendolino wjedzie do Polski dopiero w przyszłym roku. Mam nadzieję, że zarządca polskiej infrastruktury, PKP PLK, należycie się do tego przygotują. Bowiem ten pociąg również, jak w Hiszpanii, będzie się poruszał po krętych trasach (z Warszawy do Trójmiasta). Linia ta jest wprawdzie modernizowana, ale jakość tej modernizacji zostanie szybko przetestowana. A pociąg ten – o ile zostanie zamontowany nowoczesny system sterowania ruchem RTMS – będzie się mógł poruszać z prędkością nawet do 200 km/godz. – przypomina Śmiech.

Zatem w 2014 r., gdy pociągi na tej trasie zostaną uruchomione, będziemy mogli się przekonać czy to przejście na obecnie niedostępne na PKP (a dawno obecne w Europie) prędkości 160-200 km/godz., nie będzie oznaczać jakiegoś kataklizmu – mówi.

Niestety – kontynuuje Śmiech – w przypadku kolei regionalnych infrastruktura pozostawia wiele do życzenia. Tabor jest przestarzały i mocno zużyty, a jego utrzymanie wydaje się niewystarczające. Świadczy o tym nagminne w ostatnich tygodniach wyłączanie przez UTK z eksploatacji wagonów różnych przewoźników ze względu na to, że nie spełniają one norm bezpieczeństwa. Mamy także w kraju przestarzałe systemy sterowania ruchem, wciąż naprawiane podkłady kolejowe, które uginają się pod jadącymi pociągami. Wiele odcinków jest jednocześnie remontowanych, ale paradoksalnie fakt ten sam w sobie stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa przejazdów. Przecież katastrofa w Babach dwa lata temu miała miejsce na odcinku, gdzie przeprowadzano remont torów. A maszynista jechał tam dwa razy szybciej niż powinien, ponieważ przed remontem ograniczenie takie tam nie obowiązywało – kończy nasz rozmówca.


Powiązane artykuły

CPK: W tym roku ogłosimy przetargi na około 30 miliardów złotych

W tym roku CPK ogłosi przetargi na łączną kwotę około 30 miliardów złotych. Obejmą one m.in. budowę dróg czy roboty...

CPK wybrało ofertę wartości prawie 1,8 miliarda złotych na tunel kolei dużych prędkości pod Łodzią

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała ofertę wartości 1 miliarda 761 milionów złotych na wybudowanie kolei dużych prędkości pod Łodzią –...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X