Solaris dostarczy 20 autobusów elektrycznych do Krakowa
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie kupi 20 autobusów elektrycznych od polskiej firmy Solaris Bus & Coach SA. Pojazdy o długości 12 i 18 metrów będą kosztowały blisko 42,8 mln zł netto. Pojawią się na ulicach w przyszłym roku.
Jak poinformował w poniedziałek rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk, w rozstrzygniętym właśnie przetargu krakowski przewoźnik zamierza kupić 17 autobusów 12-metrowych i 3 przegubowe o długości 18 metrów. Producent z Bolechowa dostawę autobusów 12-metrowych wycenił na 34,8 mln zł netto, a autobusów przegubowych na prawie 8 mln zł netto.
Rzecznik podkreślił, że wybrany pojazd Solaris Urbino 12 zdobył tytuł najlepszego autobusu miejskiego roku 2017 w prestiżowym konkursie na najlepszy autobus miejski „Bus of The Year”, którego organizatorem jest Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych (Association of Commercial Vehicle Editors).
„Jeszcze przed podpisaniem umowy MPK SA zwróci się o sprawdzenie całej procedury przetargowej do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu z firmą Solaris może zostać zawarta umowa. Od tego momentu producent będzie miał dziewięć miesięcy na dostarczenie autobusów do Krakowa” – zapowiedział przedstawiciel MPK.
Nowe autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, monitoring i nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Zakup realizowany jest w ramach dużego programu inwestycyjnego dotyczącego zakupu 107 ekologicznych autobusów. Inwestycja o wartości ponad 167,4 mln zł uzyskała dofinansowanie z funduszy unijnych – ponad 115,7 mln zł będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
W puli tej znajduje się 60 autobusów spalinowych o długości 12 metrów wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus&Coach oraz 12 pojazdów hybrydowych tego samego producenta, a także 15 krótkich autobusów, które dostarczy Autosan.
Prezes krakowskiego MPK Rafał Świerczyński poinformował, że zaplanowana wymiana taboru zbliża przewoźnika do osiągnięcia w 2017 r. celu strategicznego, jakim jest posiadanie 80 proc. autobusów spełniających wysokie normy emisyjne Euro 5 i 6 lub bezemisyjnych.
Polska Agencja Prasowa