(Solaris)
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie stawia na rozwój bezemisyjnego transportu publicznego. Dzisiaj przedstawiciele zarządu MPK oraz firmy Solaris podpisali umowę na dostawę autobusów elektrycznych. W wyniku wygranego przetargu polski producent dostarczy do stolicy Małopolski cztery bezemisyjne i niezwykle ciche Solarisy Urbino electric.
O zamówienie warte ponad 7,5 mln złotych ubiegało się kilku producentów. Jednak to oferta Solarisa okazała się najlepsza. Producent z podpoznańskiego Bolechowa najpóźniej do początku lipca przyszłego roku dostarczy do Krakowa cztery Solarisy Urbino 8,9 LE electric.
Te niezwykle przyjazne środowisku i bardzo ciche pojazdy zostaną wyposażone w baterie o pojemności 80 kWh. Będzie można je uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby: z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW zlokalizowanych w zajezdni lub za pośrednictwem pantografu. Specjalna stacja ładowania wykorzystująca zasilanie z trakcji tramwajowej będzie zainstalowana przy ulicy Pawiej.
Cztery autobusy elektryczne w barwach krakowskiego MPK wyjadą na trasę w lipcu przyszłego roku i będą kursować do ścisłego centrum miasta.
– Decyzja o zakupie autobusów elektrycznych wynika z troski o środowisko i czyste powietrze. Zależy nam także na jak najwyższym komforcie pasażerów korzystających z krakowskiej komunikacji miejskiej – podkreślał Rafał Świerczyński, prezes MPK S.A. w Krakowie.
– Inwestycje w niskoemisyjny tabor transportu publicznego wydają się nieodwracalnym trendem we współczesnych metropoliach. Myślę, że szczególnie w Krakowie pasażerowie MPK docenią to, że dostarczone autobusy elektryczne są całkowicie bezemisyjne i bardzo ciche. W nadchodzących latach staną się one coraz bardziej popularnym środkiem transportu, szczególnie w ścisłych centrach miast – powiedział obecny przy podpisaniu umowy Wiesław Cieśla, pełnomocnik Prezesa Zarządu firmy Solaris.
Firma Solaris produkcję autobusów elektrycznych rozpoczęła w 2011 roku. Dzisiaj tego typu pojazdy obecne są między innymi w Czechach, Niemczech, Polsce, Szwecji oraz Hiszpanii. Do grona takich miast, jak Warszawa, Berlin czy Paryż, które mają już w swoim taborze autobusy elektryczne, dołączy teraz historyczna stolica Polski.