Drugie życie baterii elektryka? Tauron i Solaris ruszą z prototypem magazynu energii w Jaworznie
Firmy Solaris Bus & Coach oraz Impact Clean Power Technology wspólnie z Tauronem będą realizować projekt „Second Life ESS”, którego celem jest stworzenie prototypu systemu magazynowania energii elektrycznej w oparciu o zużyte baterie z autobusów. Projekt jest współfinansowany ze środków NCBiR.
Drugie życie baterii
Solaris w ramach tego projektu przekaże baterie o znamionowej energii 160 kWh na potrzeby budowy prototypowego magazynu energii, które wcześniej były wykorzystywane w autobusie elektrycznym PKM Jaworzno. Celem projektu jest wykorzystanie ogniw litowo-jonowych, których parametry nie są już optymalne do zasilania pojazdów. Dzięki zastosowaniu ich w magazynach energii, mogą zyskać drugie życie. W ten sposób wydłuża się cykl życia baterii, które trafiają do ponownego użytku zamiast do utylizacji.
Solaris pierwszy autobus elektryczny zaprezentował w 2011 roku. Od tego momentu firma zakontraktowała ponad 1000 sztuk elektrobusów w 18 państwach, w kilkudziesięciu miastach. – Pierwsze z dostarczonych wiele lat temu pojazdów pokonały już po ponad pół miliona kilometrów. Oznacza to, że w niektórych z nich konieczna będzie wymiana pakietów baterii – zauważa spółka. Baterie wraz z upływem czasu i w wyniku eksploatacji tracą część swojej pojemności. W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80 procent.
Wciąż może być doskonałym magazynem energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych. – Stąd idea projektu drugiego życia baterii, którą będziemy wspólnie realizować z firmami Tauron oraz Impact – wyjaśnia Łukasz Chełchowski, dyrektor biura rozwoju Solarisa.
Projekt ma przynieść owoce w 2022 roku
Magazyn powstały z ich wykorzystaniem stanowiłby element infrastruktury energetycznej, łączącej wytwarzanie energii w tradycyjnych i odnawialnych źródłach z jej przechowywaniem oraz dostarczaniem do odbiorcy końcowego. – Współczesne bateryjne magazyny energii są także elementem stabilizującym pracę sieci, ze stale rosnącym udziałem źródeł odnawialnych. Są też czynnikiem wpływającym na jakość dostarczanej energii, wspierają rozwój elektromobilności, a także mikro-sieci – podkreśla Solaris.
Second Life jest projektem badawczym, realizowanym przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie prac, w ramach których ma powstać prototyp systemu magazynowania energii elektrycznej, zostało zaplanowane na 2022 rok.
Warto przypomnieć, że PKM Jaworzno jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. We flocie tego przewoźnika jeżdżą 23 autobusy bateryjne, a kolejnych 20 (marki Solaris) jest w trakcie dostawy. Oznacza to, że już wkrótce blisko 80 procent floty tego przewoźnika będą stanowić autobusy bateryjne.
Solaris/Bartłomiej Sawicki
Kurtyka: Podwójne życie baterii pozwoli na stabilizację sieci w Polsce (ROZMOWA)