BezpieczeństwoOnetPrawoWykop

Specustawa powodziowa nie wprowadza rozwiązań dotyczących projektów unijnych

Polska, Unia Europejska. Fot. Stałe Przedstawicielstwo RP w Unii Europejskiej.

Polska, Unia Europejska. Fot. Stałe Przedstawicielstwo RP w Unii Europejskiej.

– W projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, nad którym pracuje Sejm, nie znalazły się zagadnienia związane z realizacją przez przedsiębiorców projektów dofinansowanych z funduszy europejskich – zauważa Konfederacja Lewiatan.

Konfederacje Lewiatan opublikowała opracowanie „Projekty unijne w specustawie”. Ekspertka zauważa, że specustawa dotycząca usuwania skutków powodzi zawiera wiele korzystnych rozwiązań. Przepisy odnoszą się tylko w ograniczonym stopniu do ustawy wdrożeniowej, która skupiała się na realizacji programów unijnych w latach 2021-2027. Zawierają temat trybu zmiany programów i sposobu wyboru projektów, których celem będzie usuwanie skutków powodzi. Zdaniem ekspertki tylko w niewielkim zakresie dotyczą przedsiębiorców.

– Tymczasem w okresie pandemii COVID-19 istniały specjalne rozwiązania związane z realizacją projektów unijnych. Firmy zwracają uwagę na konieczność wprowadzenia przejściowych przepisów. Przykład: zgodnie z tzw. ustawą wdrożeniową wnioskodawca ma 14 dni na wniesienie protestu od wyników negatywnej oceny projektu. Jest to termin ustawowy, a brak przejściowych przepisów o możliwości jego wydłużenia może uniemożliwić firmom skorzystanie z odwołania. Inny przykład: przedsiębiorca ma podpisaną umowę pożyczkową ze środków unijnych na maksymalny okres siedmiu lat, ale nie jest w stanie teraz spłacać pożyczki. Wykorzystał już okres karencji. Tylko dzięki dodatkowym przepisom będzie mógł wydłużyć okres spłaty bądź skorzystać z dodatkowej karencji z związku ze skutkami powodzi – mówi Agnieszka Lewandowska, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

W opracowaniu czytamy, że istnieje  więcej przydatnych rozwiązań. Konfederacja twierdzi, że dużym ułatwieniem może być możliwość uruchomienie  dodatkowych konkursów z funduszami na rozwój firmy przy pominięciu planowania jakie narzuca ustawa. Innym wsparcie byłoby możliwość wydłużenia terminu składania wniosków o dofinansowani lub terminu rozliczania projektów.

– Trzeba mieć także na uwadze, że cześć infrastruktury powstałej z funduszy unijnych mogła ulec zniszczeniu. Beneficjenci tych środków mogą oczywiście powoływać się na wystąpienie siły wyższej, ale części z nich może zależeć na wsparciu w odbudowie czy utrzymaniu efektów dofinansowanych projektów – czytamy.

– Niektóre rozwiązania wspierające wnioskodawców i beneficjentów środków unijnych mogą być wprowadzone przez odpowiednie instytucje zarządzające funduszami. Ważne jest jednak danie impulsu do ich wdrożenia. Ponadto część obowiązków wynika wprost z ustawy – wtedy konieczne jest wprowadzenie przepisów przejściowych w celu ich zmiany – dodaje Agnieszka Lewandowska.

Konfederacja Lewiatan na koniec zauważa, że w czasie pandemii Covid-19 funkcjonowały specjalne rozwiązania związana z realizacją projektów unijnych. Były one ujęte w ustawie, która została przyjęta miesiąc po specustawie covidowej. Lewiatan rozważa czy analogicznej sytuacji nie będzie w sytuacji omawianego aktu prawnego.

Opracował: Marcin Karwowski

Unijna pomoc pełni istotną rolę w zapewnieniu praworządności na Ukrainie


Powiązane artykuły

Rozpoczęła się druga tura negocjacji Rosja-Ukraina

Delegacje z Ukrainy i Rosji rozpoczęły w poniedziałek w Stambule w Turcji rozmowy o rozejmie w wojnie Moskwy z Kijowem...

Kiedy Karol Nawrocki wprowadzi się do Pałacu Prezydenckiego?

Karol Nawrocki wygrał wybory prezydenckie. Obecnie jest czas na protesty wyborcze. Jednak nie od razu po uznaniu ważności wyborów będzie...

Drony unieruchomiły bombowce, które miały być młotem Putina

Ukraina przeprowadziła operację, uderzając dronami w rosyjskie lotniska wojskowe. Bezzałogowce zostały wcześniej przemycone w pobliże baz. Według szacunków 34 procent...

Udostępnij:

Facebook X X X