(Wojciech Jakóbik)
W uzasadnieniu przyjętej wczoraj nowelizacji ustawy o działach administracji rządowej wynika, że kompetencje nadzorcze nad spółkami Skarbu Państwa zostaną przeniesione z resortu skarbu do powstającego ministerstwa energii. Pracę rozpocznie także pełnomocnik ds. operatorów przesyłowych, dzięki czemu reforma spełni wymogi unijne.
– Jeśli chodzi o utworzenie nowych działów: energia i gospodarka złożami kopalin, jej uzasadnieniem jest okoliczność zmieniającego się obecnie otoczenia ekonomicznego i politycznego, wymagających spójnego i szybkiego podejmowania decyzji w sferze szeroko rozumianego bezpieczeństwa energetycznego Polski. Koniecznym jest opracowanie i stosowanie w polityce energetycznej przemyślanych i spójnych narzędzi, w tym prawnych, opartych na długofalowej strategii bezpieczeństwa energetycznego kraju – czytamy w uzasadnieniu.
– Działania takie mogą być zapewnione poprzez skupienie wszystkich spraw z nowo wyodrębnionych działów w jednym miejscu. Pozwoli to z jednej strony na sprawne i szybkie reagowanie na wydarzenia gospodarcze i polityczne dotyczące rynku energii, zasobów kopalin; z drugiej zaś strony na efektywne wypracowanie i koordynację rozwiązań oraz podejmowanie decyzji projektujących działania w perspektywie nawet kilkudziesięciu lat. Przyjęte w ustawie rozwiązanie pozwoli na bardziej skuteczne podejmowanie działań w obszarze energetycznym bardziej skutecznego działania na poziomie Unii Europejskiej – oceniają projektodawcy, których nowela została przyjęta wczoraj przez Sejm RP.
W artykule 3. Można przeczytać: „W ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 2012 r., poz. 1224 ze zm.) w art. 1, art. 2 we wprowadzeniu do wyliczenia i w art. 2 pkt. 8b, art. 2a, art. 2b, art. 3 ust. 1 i 2, art. 5, art. 5a ust. 1 i ust. 3 pkt 2, art. 5b ust. 3 ust. 3a, 3b i 4, art. 5c ust. 3, 4 i 5, art. 7b ust. 1 pkt. 3, art. 7c ust. 3, art. 17 ust. 4, art. 18 ust. 1 i 2, art. 19 ust. 1 i 2, art. 19a ust. 1 i ust. 3 pkt 3, art. 20 oraz art. 21 użyte w różnych przypadkach wyrazy „minister właściwy do spraw Skarbu Państwa” zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami „minister właściwy do spraw energii;”. Oznacza to, że minister energii przejmie uprawnienia szefa skarbu w zakresie nadzoru nad spółkami.
Twórcy zmian zaproponowali także stworzenie stanowiska pełnomocnika rządu do nadzoru nad operatorami sieci elektroenergetycznych i gazowych (PSE Operator, Gaz-System) na niekorzyść resortu gospodarki. Jak stanowi Art. 12a. „Pełnomocnik Rządu do Operatorów Przesyłowych wykonuje uprawnienia Skarbu Państwa określone w art. 2 pkt. 5 lit a, art. 5a oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących skarbowi państwa (Dz. U. z 2012 r. poz. 1224) w stosunku do operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego i operatora systemu przesyłowego gazowego”. W ten sposób ma zostać spełnione kryterium unijne rozdziału właścicielskiego (unbundlingu) w zarządzaniu energetyką. Jeden podmiot nie może wykonywać nadzoru właścicielskiego nad spółkami i regulować pracy systemu energetycznego. Spółki będzie nadzorował minister, a pracę operatorów regulujących wykorzystanie sieci pełnomocnik im poświęcony.
Z kolei Art. 20a. stanowi, że „kompetencje ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa określone w art. 2 pkt 5 i 6, art. 5a oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493, z późn. zm.4)) w odniesieniu do przedsiębiorstw górniczych, z wyjątkiem Lubelskiego Węgla „Bogdanka” S.A., a także w odniesieniu do „Węglokoks” S.A. w Katowicach, CZW „Węglozbyt” S.A. w Katowicach, wykonuje minister właściwy do spraw energii.” Oznacza to, że nadzór nad spółkami górniczymi przechodzi w ręce szefa resortu energii.
Twórcy projektu informują, że „efektem zmian przepisów będzie stworzenie nowego Ministerstwa i objęcie przez powołanego Ministra spraw dotyczących rynku energii, bezpieczeństwa energetycznego, wydobycia paliw kopalnych oraz polityki koncesyjnej w tym zakresie, nadzoru właścicielskiego nad przedsiębiorstwami górniczymi z udziałem Skarbu Państwa i koordynowania zagranicznej polityki energetycznej”.