AlertKoleje

Stabilny udział rynkowy PKP Cargo w 2015 roku

(PKP Cargo)

Grupa PKP CARGO po 12 miesiącach 2015 roku miała 55,9 proc. udziału w rynku pod względem pracy przewozowej i 47,8 proc. pod względem masy – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. W grudniu operatorzy kolejowi przewieźli łącznie 18,28 mln ton, o ponad 175 tys. ton mniej niż rok wcześniej.

W 2015 roku w Polsce przewieziono koleją 224 mln ton towarów, o 3,7 mln ton mniej (-1,6 proc.) niż w 2014 roku.

Po dwunastu miesiącach udział rynkowy Grupy PKP CARGO w ujęciu masy wyniósł 47,8 proc. (-0,8 pkt. proc. rdr), a w ujęciu pracy przewozowej 55,9 proc. (-1,2 pkt. proc. rdr). W samym grudniu udział Grupy PKP CARGO wyniósł 46,3 proc. pod względem masy (-2,5 pkt. proc. rdr) i 55,5 proc. pod względem pracy (-1,7 pkt. proc. rdr).

Na wyniki przewozowe Grupy PKP CARGO w 2015 roku silnie oddziaływała trudna sytuacja na rynkach węgla kamiennego oraz kruszyw, w których PKP CARGO ma istotne udziały rynkowe. Po 11 miesiącach 2015 roku całkowite przewozy kolejowe węgla w Polsce były mniejsze o 2,7 mln ton niż rok wcześniej (-3 proc. rdr), a przewozy kruszyw zanotowały w tym okresie spadek o około 1,7 mln ton (-4 proc. rdr). Jednocześnie w tym samym czasie rosły inne segmenty rynkowe, takie jak przewozy produktów rafinacji ropy naftowej (wzrost o 1,1 mln ton rdr, +9 proc. rdr) oraz ropy naftowej i gazu ziemnego (wzrost o 1 mln ton wyższe rdr, +128% rdr).

W porównaniu do wyników sprzed 12 miesięcy, w grudniu 2015 roku w PKP CARGO wyraźnie wzrosły m.in. przewozy intermodalne (+23 proc. rdr) i rud (+21 proc. rdr). Przewozy kontenerów rosną dzięki dynamicznemu rozwojowi połączenia kolejowego z Chinami w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku, a większe przewozy rud to efekt wzrostu zapotrzebowania branży metalurgicznej na ten towar. Za mniejsze przewozy w grudniu w ujęciu rocznym odpowiadają m.in. grupy towarowe kamienia (-269 tys. ton), metali (-119 tys. ton) i koksu (-88 tys. ton). Na rynek przewozów kamienia nadal silnie oddziałuje niski stopień realizacji inwestycji drogowych, czego efektem jest zmniejszone zapotrzebowanie na dostawy kruszyw. Niższe przewozy metali to pochodna m.in. utrzymujących się niskich cen złomu w kraju, co wstrzymuje sprzedaż i zmusza klientów do poszukiwania innych źródeł dostaw. Na rynek koksu wpływa mniejszy eksport na Zachód, spowodowany niskimi cenami tego paliwa na światowych rynkach.

W grudniu wyższe niż listopadzie były m.in. przewozy koksu i zboża. Wzrosty w segmencie koksu to efekt większych przewozów w kraju i eksporcie przez porty morskie, a za wzrost w segmencie zboża odpowiada zwiększony import ze Wschodu. Niższe niż przed miesiącem były z kolei przewozy kamienia oraz węgla kamiennego. To rezultat mniejszego zapotrzebowania na kruszywa w związku z wchodzeniem w okres jesienno-zimowy i finiszem sezonu budowlanego oraz regulacji stanu zapasów branży energetycznej – klienci zgromadzili wysokie zapasy przy zakładach.

Grupa PKP CARGO przewiozła w grudniu na polskim rynku 8,5 mln ton towarów, o 6 proc. mniej niż rok wcześniej. Narastająco w całym roku wynik ten wyniósł 107,2 mln ton (-3,2 proc. rdr). Wykonana praca przewozowa w grudniu wyniosła 2,25 mld tkm (+0,5 proc. rdr), a narastająco w całym roku 28,2 mld tkm (-1,2 proc. rdr).

PKP CARGO jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i drugim w Unii Europejskiej.


Powiązane artykuły

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...

CPK: W tym roku ogłosimy przetargi na około 30 miliardów złotych

W tym roku CPK ogłosi przetargi na łączną kwotę około 30 miliardów złotych. Obejmą one m.in. budowę dróg czy roboty...

CPK wybrało ofertę wartości prawie 1,8 miliarda złotych na tunel kolei dużych prędkości pod Łodzią

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała ofertę wartości 1 miliarda 761 milionów złotych na wybudowanie kolei dużych prędkości pod Łodzią –...

Udostępnij:

Facebook X X X