InfrastrukturaKolejeWszystko

Stolorz: Dlaczego nie wolno prywatyzować PKP Energetyki

Związkowcy zapowiadają twardy sprzeciw wobec planów prywatyzacji kolejowej energetyki.

– Sprzedaż PKP Energetyka będzie bardzo poważnym błędem. Jesteśmy temu zdecydowanie przeciwni. To będzie bardzo poważny cios dla bezpieczeństwa państwa – zapowiada Stanisław Stolorz, przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP.

Federacja zamówiła profesjonalne ekspertyzy dotyczące planowanej prywatyzacji spółki energetycznej. Ekspertyzę przygotował Instytut Studiów Strategicznych Grosvenor House.

Z ekspertyzy wynika m.in, że skoro PKP Energetyka wykonuje większość działalności związanej z elektroenergetyką kolejową sieci kolejowej, obejmując 93% wszystkich linii kolejowych w Polsce, to jej prywatyzacja oznacza nie tylko sprzedaż samego przedsiębiorstwa, ale w całości jednego z podstawowych segmentów rynku.

– Zanim w ogóle zaczęto myśleć o sprzedaży tak ważnej spółki należało to odpowiednio uzasadnić. Tu jednak ministerstwo się nie popisało – tłumaczy przewodniczący Stolorz.

To samo wynika z przygotowanego raportu: “Zasadność prywatyzacji jednego z podstawowych obszarów działalności kolejowej powinna zostać uzasadniona w materiałach strategicznych Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju (…). Dotychczas Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie przedstawiło w żadnym dokumencie strategicznym powyższych wizji przyszłości kolejowego rynku elektroenergetycznego. Bez strategicznych wizji przyszłości obszaru elektroenergetyki kolejowej, prywatyzacja tego obszaru niemal w całości, wydaje się przekraczać profesjonalnie dopuszczalne ryzyka” – czytamy w raporcie.

Związkowcy przedstawiają także kolejne argumenty przeciw sprzedaży kolejowej energetyki.

Ich zdaniem prywatyzacja może doprowadzić do całkowitej zapaści kolei w Polsce. Co więcej – argumentują związkowcy – nie ma poważnego kraju, gdzie energetyka kolejowa nie podlega w ten lub inny sposób spółkom kolejowym. – Żaden poważny kraj nie może sobie na to pozwolić – tłumaczy Stanisław Stolorz, podpierając się wspomnianym raportem: “Autorom nie udało się znaleźć przykładu europejskiej kolei, która nie posiada w swoim władaniu sieci przesyłowych energii trakcyjnej oraz podstacji (stacji transformatorowych, rozdzielni energetycznych). W różnych krajach, budowa struktur energetycznych jest rozwiązywana na różne sposoby i  podległości – grupie kolejowej, zarządcy infrastruktury itp. jednak wszystkie przeanalizowane koleje europejskie, w warstwie zarządzania infrastrukturą posiadają wpływ na zarządców energią trakcyjną” – napisano w opracowaniu.

– Kwestia PKP Energetyka jest sprawą priorytetową. Już dziś możemy zapowiedzieć, że jeśli władze państwowe nie wycofają się z planów sprzedaży tej spółki, to spotkają się z naszym twardym oporem. Mamy bardzo szeroki wachlarz możliwości, z którego będziemy korzystać – zapowiada przewodniczący Stanisław Stolorz.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X