InfrastrukturaKolejeWszystko

Struzik: Kontrakt dla Mazowsza wpisuje się w dzisiejszy model rozwoju metropolii europejskich

Podpisany kontrakt terytorialny dla woj. mazowieckiego gwarantuje środki na rozbudowę II linii metra – etap II i III, czyli odcinka zachodniego, od Ronda Daszyńskiego do stacji Księcia Janusza i odcinka wschodnio-północnego, od Dworca Wileńskiego do stacji Targówek 2. Koszt – 7,8 mld zł. Kontrakt terytorialny przewiduje także m.in. rozwój i modernizację sieci tras tramwajowych w stolicy, a także zakup nowoczesnego taboru. Koszt – 1,9 mld zł.

– Ten kontrakt jest największy w Polsce. Obejmuje inwestycje warte łącznie 49 mld zł. Skierowany jest przede wszystkim na duże projekty infrastrukturalne. Ale również na sferę badawczo-rozwojową – stwierdził Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego, komentując zawarcie kontraktu terytorialnego dla woj. mazowieckiego.

W jego opinii fakt ten przyczyni się do podniesienia konkurencyjności regionu Mazowsza. Kontrakt skierowany jest również na wsparcie gospodarki niskoemisyjnej, dla transportu szynowego. To ważne, bo wpisuje się to w dzisiejszy model rozwoju metropolii europejskich.

– Z tytułu zawartego kontraktu terytorialnego wpłyną ponadto na wybudowanie kolejnych odcinków II linii metra w Warszawie, na modernizację i rozbudowę linii tramwajowych, na wsparcie zarówno dla Kolei Mazowieckich, jak i dla Szybkiej Kolei Miejskiej; nie tylko na tabor, ale i na zaplecza – kontynuuje marszałek Adam Struzik. – Nastąpi także modernizacja szeregu linii kolejowych. A więc przyspieszenie transportu oraz możliwości dojechania do stolicy i wyjechania z niej. Poprawią się także połączenia z dużymi ośrodkami miejskimi poza Mazowszem, np. z Łodzią.

Struzik przypomina następnie, że Mazowsze z wraz z woj. łódzkim pozostaje na etapie budowania tzw. makroregionu centralnego.

– Będziemy także inwestowali we wsparcie w niezbędną aparaturę ośrodków innowacyjnych, po to, by pracowały one na rzecz przedsiębiorców w wymiarze praktycznym – dodaje marszałek Mazowsza. – Umieściliśmy w tym kontrakcie m.in. także budowę nowej siedziby Muzeum Kolejnictwa. W dokumencie znalazła się również sfera tzw. zintegrowanych inwestycji terytorialnych.

– Jestem zadowolony z kształtu tego kontraktu. Teraz trzeba zrobić wszystko, aby bardzo racjonalnie, szybko, sensownie i sprawnie pozyskane pieniądze wydatkować. Bowiem czasu na realizację tych zmierzeń wcale nie zostało – jak nam się wydaje – dużo. Rok 2022 będzie terminem rozliczenia kontraktu. Wobec tego planowane w nim inwestycje musimy realizować bardzo sprawnie i szybko – twierdzi na zakończenie Adam Struzik.

Źródło: nagranie dźwiękowe ze strony www.mazovia.pl


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X