DrogiInfrastrukturaWszystko

Styliński: Inwestor publiczny nie jest zwolniony z myślenia

Jesienna nowelizacja PZP miała zmienić sposób rozstrzygania przetargów publicznych. Tymczasem do KIO trafiło odwołanie w sprawie budowy Południowej Obwodnicy Warszawy. Firma Astaldi zwyciężyła w przetargu oferując cenę w wysokości 55 proc. szacunkowej wartości całej inwestycji. Aż cztery konkurujące z nią konsorcja złożyły odwołania do KIO, uzasadniając to m.in. rażąco niską ceną.

– Nowelizacja PZP jesienią 2014 roku nie miała wpływu na przebieg postępowania przetargowego Południowej Obwodnicy Warszawy. Przetarg rozpoczął się nim te przepisy weszły w życie, ale musimy pamiętać że od zawsze trzeba było odrzucać oferty o rażąco niskiej cenie – mówi Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Jego zdaniem  w Polsce pozwolono na rażące zaniechanie na wielką skalę – pozwolono urzędnikom zasłaniać się brakiem definicji „za niskiej ceny”.

– Jest to wytłumaczenie o tyle absurdalne, że nigdzie w Europie nie istnieje taka definicja, a jednak przetargi na zachodzie podlegają temu kryterium. Poza tym musimy pamiętać, że w sektorze prywatnym nikt nigdy nie zdefiniował „za niskiej ceny”, a jednak deweloperzy i inwestorzy prywatni potrafią wybrać najkorzystniejsze oferty. Brak definicji nie zwalnia inwestora publicznego z obowiązku analizy ceny oferty. Brak definicji w okresie, gdy toczyło się postępowanie na temat południowej obwodnicy Warszawy nie powinno nic zmienić. Nikt nie jest zwolniony z obowiązku myślenia, a inwestor publiczny tym bardziej – dysponuje on nie swoimi środkami, ale środkami nas wszystkich. Tym bardziej powinien być on odpowiedzialny przy wyborze oferty – wyjaśnia Styliński.

W opinii prezesa PZPB kierowanie się renomą i wielkością firmy nie wystarczy.

– Zwycięzca przetargu może mieć na swoim koncie wielkie inwestycje zakończone sukcesem, ale każdemu zdarzają się błędy. Racjonalność przy wyborze oferty powinna ustrzec przed potknięciami w zamówieniach publicznych – mówi ekspert.

 


Powiązane artykuły

Będzie drożej o 40-42 procent. I nie tylko na drogach płatnych

Ciężarówki i autobusy zapłacą znacznie więcej za korzystanie z sieci dróg płatnych. Stawki za przejazd mają wzrosnąć o 40-42 proc....
Drogi do CPK foto: www.cpk.pl

Działka pod CPK do wymiany? Właściciel składa propozycję rządowi

Piotr Wielgomas, wiceprezes firmy Dawtona i właściciel działki, przez którą ma przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego,...
System e-TOLL na autostradzie, Fot. PAP/Roman Zawistowski

Rząd rozszerza sieć dróg płatnych. Firmy transportowe zapłacą więcej

Ministerstwo Finansów planuje rozszerzyć system e-TOLL o kolejne 645 kilometrów dróg oraz podnieść bazową stawkę opłat. Zmiany nie obejmą kierowców...

Udostępnij:

Facebook X X X