Alert

SUV elektryczny sojuszu gigantów motoryzacji

Sojusz pomiędzy Renault, Nissanem i Mitsubishi zakłada budowę platformy podłogowej dla elektrycznego pojazdu średniej wielkości, który będzie produkowany przez te koncerny. Na bazie nowej platformy produkowany będzie prawdopodobnie elektryczny SUV. Plany koncernów zakładają sprzedaż 2 milionów pojazdów wyprodukowanych na bazie wspólnej płyty podłogowej do 2025 roku.

Wspólne prace – spadek kosztów

Koncerny spodziewają się, że dzięki współpracy koszty produkcji elektrycznych aut spadną nawet o 20 do 30 procent. Francusko – japoński sojusz nie wyklucza kolejnych wspólnych projektów, które miałyby na celu powstanie płyt podłogowych dla innych segmentów aut.

540 tysięcy sprzedanych pojazdów

Wśród firm wchodzących w skład sojuszu najsilniejszą pozycję na rynku sprzedaży samochodów elektrycznych ma Nissan. Model LEAF w 2017 roku został sprzedany w ponad 91 tysiącach egzemplarzy. Oznacza to ponad 11-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2016. W sumie wszystkim trzem koncernom udało się sprzedaż około 540 tysięcy pojazdów elektrycznych od momentu wprowadzenia ich do sprzedaży. Do 2022 roku koncerny zapowiadają, że pojawi się w ich portfolio kolejnych 12 elektrycznych modeli samochodów. W każdym z nich istotną częścią kosztów produkcji jest opracowanie platformy.

Nowe baterie

Dodatkowo koncerny rozpoczynają także prace nad wdrożeniem akumulatorów półprzewodnikowych. Jak mówi szef Renault Gilles Normand w pracach nad tym rozwiązaniem następuje „bardzo dobry postęp”. Technologia trafi na rynek najpóźniej w 2030 roku, bardziej prawdopodobny jest 2025 rok. Koncerny zamierzają także w najbliższych latach przeznaczyć miliard dolarów na inwestycje w start-upy działające w obszarach nowych technologii.

Fuzje i kooperacje

Fuzja pomiędzy Nissanem a Renault została potwierdzona w marcu 2018 roku. Jak donosił Bloomberg celem połączenia firm ma być łatwiejsze radzenie sobie z wyzwaniami rynku, wspólne inwestycje mające dać silną i stabilną pozycję na rynku. Jednak żadna ze stron nie wypowiada się w sprawie fuzji publicznie. Obie firmy współpracują ze sobą od 1999 roku. Mitsubishi także ma za sobą pozytywne doświadczenia we współpracy nad pojazdami elektrycznymi.

Efektem współpracy Mitsubishi z Citroenem i Peugeotem były „elektryczne trojaczki” i-MiEV, C-Zero i iOn, które weszły do seryjnej produkcji w 2009 roku. Rywale z branży czyli Volkswagen samodzielnie pracuje nad płytami podłogowymi do elektrycznych aut koncernu. Honda pracuje nad wspólnymi platformami dla aut spalinowych i elektrycznych, a Toyota i Mazda weszły w ścisłą współpracę z Denso, powstała w ten sposób spółka ma zapewnić dostawę technologii dla pojazdów elektrycznych.

Nikkei/Agata Rzędowska


Powiązane artykuły

Chora dyrektywa tytoniowa

Najnowsza propozycja reformy dyrektywy tytoniowej to najlepszy dowód na to, że brukselska biurokracja, jak nikt inny, potrafi ignorować głos ludzi,...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Udostępnij:

Facebook X X X