icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

SUV elektryczny sojuszu gigantów motoryzacji

Sojusz pomiędzy Renault, Nissanem i Mitsubishi zakłada budowę platformy podłogowej dla elektrycznego pojazdu średniej wielkości, który będzie produkowany przez te koncerny. Na bazie nowej platformy produkowany będzie prawdopodobnie elektryczny SUV. Plany koncernów zakładają sprzedaż 2 milionów pojazdów wyprodukowanych na bazie wspólnej płyty podłogowej do 2025 roku.

Wspólne prace – spadek kosztów

Koncerny spodziewają się, że dzięki współpracy koszty produkcji elektrycznych aut spadną nawet o 20 do 30 procent. Francusko – japoński sojusz nie wyklucza kolejnych wspólnych projektów, które miałyby na celu powstanie płyt podłogowych dla innych segmentów aut.

540 tysięcy sprzedanych pojazdów

Wśród firm wchodzących w skład sojuszu najsilniejszą pozycję na rynku sprzedaży samochodów elektrycznych ma Nissan. Model LEAF w 2017 roku został sprzedany w ponad 91 tysiącach egzemplarzy. Oznacza to ponad 11-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2016. W sumie wszystkim trzem koncernom udało się sprzedaż około 540 tysięcy pojazdów elektrycznych od momentu wprowadzenia ich do sprzedaży. Do 2022 roku koncerny zapowiadają, że pojawi się w ich portfolio kolejnych 12 elektrycznych modeli samochodów. W każdym z nich istotną częścią kosztów produkcji jest opracowanie platformy.

Nowe baterie

Dodatkowo koncerny rozpoczynają także prace nad wdrożeniem akumulatorów półprzewodnikowych. Jak mówi szef Renault Gilles Normand w pracach nad tym rozwiązaniem następuje „bardzo dobry postęp”. Technologia trafi na rynek najpóźniej w 2030 roku, bardziej prawdopodobny jest 2025 rok. Koncerny zamierzają także w najbliższych latach przeznaczyć miliard dolarów na inwestycje w start-upy działające w obszarach nowych technologii.

Fuzje i kooperacje

Fuzja pomiędzy Nissanem a Renault została potwierdzona w marcu 2018 roku. Jak donosił Bloomberg celem połączenia firm ma być łatwiejsze radzenie sobie z wyzwaniami rynku, wspólne inwestycje mające dać silną i stabilną pozycję na rynku. Jednak żadna ze stron nie wypowiada się w sprawie fuzji publicznie. Obie firmy współpracują ze sobą od 1999 roku. Mitsubishi także ma za sobą pozytywne doświadczenia we współpracy nad pojazdami elektrycznymi.

Efektem współpracy Mitsubishi z Citroenem i Peugeotem były „elektryczne trojaczki” i-MiEV, C-Zero i iOn, które weszły do seryjnej produkcji w 2009 roku. Rywale z branży czyli Volkswagen samodzielnie pracuje nad płytami podłogowymi do elektrycznych aut koncernu. Honda pracuje nad wspólnymi platformami dla aut spalinowych i elektrycznych, a Toyota i Mazda weszły w ścisłą współpracę z Denso, powstała w ten sposób spółka ma zapewnić dostawę technologii dla pojazdów elektrycznych.

Nikkei/Agata Rzędowska

Sojusz pomiędzy Renault, Nissanem i Mitsubishi zakłada budowę platformy podłogowej dla elektrycznego pojazdu średniej wielkości, który będzie produkowany przez te koncerny. Na bazie nowej platformy produkowany będzie prawdopodobnie elektryczny SUV. Plany koncernów zakładają sprzedaż 2 milionów pojazdów wyprodukowanych na bazie wspólnej płyty podłogowej do 2025 roku.

Wspólne prace – spadek kosztów

Koncerny spodziewają się, że dzięki współpracy koszty produkcji elektrycznych aut spadną nawet o 20 do 30 procent. Francusko – japoński sojusz nie wyklucza kolejnych wspólnych projektów, które miałyby na celu powstanie płyt podłogowych dla innych segmentów aut.

540 tysięcy sprzedanych pojazdów

Wśród firm wchodzących w skład sojuszu najsilniejszą pozycję na rynku sprzedaży samochodów elektrycznych ma Nissan. Model LEAF w 2017 roku został sprzedany w ponad 91 tysiącach egzemplarzy. Oznacza to ponad 11-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2016. W sumie wszystkim trzem koncernom udało się sprzedaż około 540 tysięcy pojazdów elektrycznych od momentu wprowadzenia ich do sprzedaży. Do 2022 roku koncerny zapowiadają, że pojawi się w ich portfolio kolejnych 12 elektrycznych modeli samochodów. W każdym z nich istotną częścią kosztów produkcji jest opracowanie platformy.

Nowe baterie

Dodatkowo koncerny rozpoczynają także prace nad wdrożeniem akumulatorów półprzewodnikowych. Jak mówi szef Renault Gilles Normand w pracach nad tym rozwiązaniem następuje „bardzo dobry postęp”. Technologia trafi na rynek najpóźniej w 2030 roku, bardziej prawdopodobny jest 2025 rok. Koncerny zamierzają także w najbliższych latach przeznaczyć miliard dolarów na inwestycje w start-upy działające w obszarach nowych technologii.

Fuzje i kooperacje

Fuzja pomiędzy Nissanem a Renault została potwierdzona w marcu 2018 roku. Jak donosił Bloomberg celem połączenia firm ma być łatwiejsze radzenie sobie z wyzwaniami rynku, wspólne inwestycje mające dać silną i stabilną pozycję na rynku. Jednak żadna ze stron nie wypowiada się w sprawie fuzji publicznie. Obie firmy współpracują ze sobą od 1999 roku. Mitsubishi także ma za sobą pozytywne doświadczenia we współpracy nad pojazdami elektrycznymi.

Efektem współpracy Mitsubishi z Citroenem i Peugeotem były „elektryczne trojaczki” i-MiEV, C-Zero i iOn, które weszły do seryjnej produkcji w 2009 roku. Rywale z branży czyli Volkswagen samodzielnie pracuje nad płytami podłogowymi do elektrycznych aut koncernu. Honda pracuje nad wspólnymi platformami dla aut spalinowych i elektrycznych, a Toyota i Mazda weszły w ścisłą współpracę z Denso, powstała w ten sposób spółka ma zapewnić dostawę technologii dla pojazdów elektrycznych.

Nikkei/Agata Rzędowska

Najnowsze artykuły