Świnoujście na 60 procent | Odessa-Brody-Płock na celowniku | Koleje na Mazowszu bez zmian

31 maja 2013, 09:38 Alert

Świnoujście na 60 procent

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu trwa. Obiekt jest gotowy w 60 procentach. Na miejscu pracuje około tysiąca robotników. Zakończono pierwszy etap betonowania zbiorników LNG. Następne mają zakończyć się niebawem. Dyrektor Polskiego LNG zarządzającego projektem Rafał Wardziński jest przekonany, że obecne przyspieszenie pozwoli zmniejszyć opóźnienie z zeszłego roku. Przyznaje jednocześnie, że pierwotny termin realizacji przedsięwzięcia (czerwiec 2014) jest nierealny. Projekt jest wart 4 mld złotych. Zapewni Polsce dostęp do światowego rynku LNG i pozwoli sprowadzać skroplony gaz z każdego miejsca na świecie.

Odessa-Brody-Płock na celowniku nowego ministra

Polski minister skarbu państwa Miłosz Karpiński w rozmowie z agencją UKR INFORM przekonuje, że Warszawa nie porzuciła projektu ropociągu Odessa-Brody-Płock (OBP). Potrzebuje jednak od Azerów pisemnej deklaracji odnośnie gotowości do dostarczenia co najmniej 10 mln ton ropy. Karpińskiemu nie wystarczą słowne zapewnienia Baku. Domaga się chociaż listu intencyjnego od azerskiego potentata naftowego – firmy SOCAR. Minister zaprzecza jakoby przekazanie 50 mln złotych przeznaczonych przez Unię Europejską (Infrastructure and Environment Operational Program) na OBP na rzecz innych projektów oznaczało, że Polska wycofuje się z tej inwestycji. Karpiński przekonuje, że muszą zostać spełnione wszelkie warunki, by OBP się opłaciło.

Bałtowie nadal skłóceni

Zdaniem premiera Litwy Algirdasa Butkeviciusa po spotkaniu Bałtyckiej Rady Ministrów rozmowy będą kontynuowane na poziomie ekspertów i regionalnych podmiotów. Stronom nie udało się dojść do porozumienia w sprawie udzielenia poparcia dla budowy litewskiej elektrowni atomowej w Visaginas. Nieformalne spotkanie ministrów krajów bałtyckich odbyło się przy okazji Bałtyckiego Forum Rozwoju zorganizowanego w czwartek w Rydze. Estonia i Łotwa poprą projekt, jeśli okaże się opłacalny ekonomicznie.

Koleją na lotnisko Szczecin – Goleniów

(www.plk-sa.pl)

Ze Szczecina na lotnisko – w 40 minut, z Kołobrzegu – w 90 minut. PKP PLK SA otworzyły nową linię kolejową do podszczecińskiego portu lotniczego i zmodernizowały trasę do Kołobrzegu. 120km/h – z taką prędkością mogą jeździć pociągi z Goleniowa do Kołobrzegu po zakończeniu modernizacji połączenia. Podwyższenie maksymalnej prędkości na tej trasie oznacza skrócenie czasu przejazdu o 35 minut.

Poprawka pozwoli Chevronowi na poszukiwania gazu łupkowego na Litwie

Litwini przegłosowali poprawki do Prawa Podziemnego. Zakazali stosowania chemikaliów w płynie do szczelinowania i zarządzili jego kontrole w laboratoriach. Poprawki dotyczyły także zarządzania odpadami oraz oceny oddziaływania na środowisko. Pomimo sprzeciwu części opozycji uznających projekt za „zdradę stanu”, został on przegłosowany 74 głosami. Przeciw głosowało 12 posłów a 23 nie wzięło udziału w głosowaniu. Dzięki nowemu prawu poszukiwania może rozpocząć amerykański Chevron. Wilno może teraz podpisać z Amerykanami odpowiednią umowę.

Sieć kolejowa na Mazowszu bez większych zmian

(www.plk-sa.pl)

Blisko połowa odcinków linii kolejowych pierwotnie planowanych do czasowego wyłączenia na Mazowszu, pozostanie nadal w użytkowaniu. Podtrzymanie decyzji o zawieszeniu ruchu na dwóch liniach o długości prawie 100 km nie będzie odczuwalne dla pasażerów. Od grudnia 2013 r. są przewidziane do wyłączenia dwa odcinki Ostrołęka – Wielbark ( 72 km) oraz Sokołów Podlaski – Siedlce (30 km).

Miedwiediew: Śledztwo KE jest polityczne

Wicedyrektor Gazpromu Aleksander Miedwiediew ocenił, że trwające od zeszłego września śledztwo antymonopolowe Unii Europejskiej prowadzone przez Gazprom ma podłoże polityczne. Jego zdaniem, ma doprowadzić do obniżenia cen gazu dla europejskich klientów firmy. Dyrektor Generalny departamentu energetyki w Komisji Europejskiej Philip Lowe zadeklarował, że jeśli pojawią się sygnały o jakichkolwiek nadużyciach zostaną one dokładnie zbadane.

Gaz z Turkmenistanu nie taki pewny

Budowniczy projektów takich, jak Nabucco-West czy South Stream liczą na dostawy gazu z Azerbejdżanu ale, w dłuższej perspektywie, także z Turkmenistanu. Niestety okazuje się, że złoża surowca w tym kraju są mniejsze niż szacowano a kontrolę nad tamtejszym sektorem gazowym już jakiś czas temu przejęli Chińczycy. Narodowy Bank Chin przeznaczył 8,1 miliarda dolarów na wydobycie surowca z pól gazowych Południowy Jolotan. Eksperci oceniają, że gaz który mógłby popłynąć na Zachód, prawdopodobnie zostanie skierowany do Państwa Środka.

Prace na linii Kłodzko Nowe – Kudowa Zdrój

(www.plk-sa.pl)

Trwa modernizacja linii kolejowej nr 309 Kłodzko Nowe – Kudowa Zdrój na odcinku Duszniki Zdrój – Kudowa Zdrój. Zasadnicze prace obejmują kompleksową wymianę ponad 18 km toru na odcinku Duszniki Zdrój – Kudowa Zdrój wraz z odwodnieniem, elementami sterowania ruchem kolejowym. Późną jesienią od strony Kudowy Zdroju rozpoczął się już demontaż toru.

Albo ukraiński GTS albo South Stream

Zdaniem Innocentego Adiasowa, eksperta Komisji Dumy Państwowej do spraw Wspólnoty Niepodległych Państw, realizacja projektu South Stream zależy od tego czy Rosja zdoła przejąć kontrolę nad ukraińskim systemem przesyłu gazu (GTS). Jest to kolejny sygnał, że Rosjanie traktują te rozwiązania jako plan A i B.

Gminy mają zaledwie 2% udziałów w Polskich Kolejach Górskich

(www.rynek-kolejowy.pl)

Na zakup Polskich Kolei Linowych fundusz Mid Eurpa Partners wyłożył 215mln zł. Oznacza to, że 98% udziałów w spółce będzie posiadał fundusz, a zaledwie 2% gminy. Spółka chce inwestować w infrastrukturę z zysku, wypracowanego przez 5 lat a docelowo może trafić na giełdę. Spółka Polskie Koleje Linowe została sprywatyzowana przez Polskie Koleje Państwowe.