Koniec Pendolino? Na pewno koniec finansów na Pendolino. Inwestycja skazanego niedawno Sławomira Nowaka okazała się nie tylko klapą ze względów komunikacyjnych ale teraz też – budżetowych. Komisja Europejska cofnęła wszelkie finanse na ten projekt. Polska musi więc zapłacić za niego sama. KE uznała, że w Polsce nie ma warunków na taki pociąg – napisał portal Gospodarce.pl.
– Od 19 września, kiedy Komisja Europejska wydała decyzję o poziomie dofinansowania projektu Pendolino w Polsce, żadne zmiany dotyczące modelu dofinansowania nie uległy zmianie – stwierdziła w wypowiedzi dla naszego portalu Zuzanna Szopowska – rzecznik prasowy PKP Intercity.
Rzecznik odesłała nas do komunikatu jej firmy z 20 listopada, w którym można przeczytać m.in., że w odpowiedzi na pytania dotyczące wrześniowej decyzji Komisji Europejskiej oraz modelu finansowania projektu Pendolino, PKP Intercity informuje, że ma zabezpieczone środki na pełne sfinansowanie projektu „Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych”, czyli 20 składów Pendolino.
We wrześniu Komisja Europejska potwierdziła ok. 22% wkład finansowy z Funduszu Spójności. Zmianie uległa wysokość kwoty kwalifikowanej. Tym samym kwotowo dofinansowanie zmniejszyło się o niespełna 14 mln euro (z 88 do 74 mln euro). Jednocześnie Komisja przyznała, że projekt jest zgodny z priorytetami programu operacyjnego i przyczyni się do osiągnięcia jego celów.
Pozostałe środki, czyli 1,4 mld zł pochodzą z kredytu przyznanego spółce przez Europejski Bank Inwestycyjny. Wkład własny PKP Intercity wynosi 10% – dowiadujemy się z komunikatu PKP Intercity, na który powołuje się jej rzeczniczka, Zuzanna Szopowska.