Statek kotwiczący koło Gotlandii zaopatruje w paliwo rosyjską flotę widmo

10 kwietnia 2024, 11:09 Alert

Dziennikarze ze Szwecji odkryli, że bunkierka przebywająca niedaleko wybrzeża ich krajów zaopatruje flotę widmo. Statki, które przewożą rosyjskie paliwo w celu ominięcia sankcji.

Szwedzka telewizja SVT poinformowała o bunkierce zakotwiczonej u wybrzeży Gotlandii, tuż za szwedzkimi wodami terytorialnymi. Statek noszący nazwę Zircone zarejestrowany jest na Cyprze i świadczy usługi dla łotewskiej firmy  Fast Bunkering. Według śledztwa szwedzkich dziennikarzy statek dokonał 56 tankowań w trakcie ostatnich dwóch miesięcy. Bazując na jawnych informacjach o ruchu statków, SVT określiło, że 52 z nich dotyczyło statków płynąc z lub do Rosji. Większość z nich zaopatrywało w paliwo rosyjską flotę widmo. Są to zbiornikowce pomagające Kremlowi omijać sankcje, jakimi został obłożony po ataku na Ukrainę, m.in. cenę maksymalną rosyjskiej baryłki. SVT zwraca uwagę, że większość tych zbiornikowców jest starszego typu i często nie są ubezpieczone. Telewizja powołuje się na opinię Henrik Wachtmeistera z uniwersytetu w Uppsali, który określa te statki jako tykającą bombę ekologiczną.

Szwedzka telewizja informuje, że operacja niepokoi rząd, a straż przybrzeżna codziennie obserwuje statek, na którym według ich informacji znajduje się rosyjska załoga. Na pytanie telewizji, łotewska firma odpowiedziała, że ich statki posiadają niezbędne pozwolenia, a załoga jest stosownie wyszkolona co zapewnia wymagane względy bezpieczeństwa. Z racji na fakt, że sankcje Unii Europejskiej umożliwiają wypływ ropy z Rosji w określonych przypadkach istnieje potrzeba zaopatrywania ich w paliwo.

W 2023 roku szwedzka straż przybrzeżna wszczęła dochodzenie w sprawie przestępstwu przeciwko środowisku wobec Fast Bunkering, któremu brakowało pozwolenia Szwedzkiej Agencji Transportu. Prokuratura nie zwróciła się o pomoc do Łotwy, w jej ocenie kara wymierzona w firmę byłaby nie znaczniejsza niż obłożenie grzywną. Fast Bunkering rozpoczęło proces ubiegania się o stosowne zezwolenie do Szwedzkiej Agencji Transportu.

Ruch na Morzu Bałtyckim jest krytycznie istotny dla państw tego akwenu. Przebiega tamtędy między innymi infrastruktura energetyczna w tym Baltic Pipe, gazociąg łączący Norwegię, Danię i Polskę czy uszkodzony w ubiegłym roku Baltic Connector łączący Estonię i Finlandię.

SVT / Marcin Karwowski

Flota widmo Rosji pływa po Bałtyku z fałszywym ubezpieczeniem i zagraża katastrofą