InfrastrukturaKolejeWszystko

Tchórzewski: Na projekt szerokich torów do Wiednia musiały pójść łapówki

W zeszłym roku Koleje Rosyjskie poinformowały o rozpoczęciu działań na rzecz budowy szerokiego toru do Wiednia przez Ukrainę i Słowację. Za projekt odpowiada spółka joint-venture, której udziałowcami są narodowe koleje Rosji (RŻD), Słowacji (ZSKK), Austrii (OBB) i Ukrainy (UZ) – poinformował Rynek Kolejowy.

– Planowany przez Rosję projekt – omijającej Polskę od południa – kolei szerokotorowej do Wiednia nie jest w interesie Polski. W naszym interesie bowiem byłoby, gdybyśmy przejmowali transportowane w ten sposób ładunki i wieźli je dalej – ocenia w rozmowie z naszym portalem poseł Krzysztof Tchórzewski, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

Jego zdaniem trudno sobie wyobrazić, by teraz w całej Europie przerabiać kolej na szerokotorową tylko dlatego, że Putin dorzuci jakichś środków.

Jaki cel mają państwa należące do Unii Europejskiej, by takiej inwestycji się podejmować? – pyta poseł. – Żeby Rosjanie rosyjskimi wagonami, rosyjskimi lokomotywami, według rosyjskich norm (kolejami szerokorowymi) mogli swobodnie wwozić swoje towary do Unii? To jest skandal – uważa Tchórzewski. – Zgody na taką inwestycje wyrażane przez władze krajów unijnych uczestniczące w tym projekcie świadczą o tym, że Rosjanie na sam lobbing swoich zagranicznych inwestycji gospodarczych przeznaczają dziesiątki milionów dolarów. Wiadomo jak duże pieniądze musiały wchodzić w grę, by Rosjanie mogli np. sprzedawać ropę naftową za 400 mln dol. rocznie więcej niż gdyby chcieli ją sprzedawać po średnich cenach światowych.

– Jeżeli w Rosji obowiązuje taki system, że nic się nie da załatwić bez określonej „opłaty”, oznacza to, że funkcjonuje tam państwo mafijne – kończy poseł.


Powiązane artykuły

Bruksela, Belgia, 20.11.2025. Wicepremier, minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski (2L) i wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Kaja Kallas (3L) przed posiedzeniem Rady do Spraw Zagranicznych (FAC) w Brukseli, 20 bm. (ad) PAP/Wiktor Dąbkowski

Unia ukarze Rosję za dywersję w Polsce? Nie wyklucza sankcji

– Rosja dopuszcza się terroryzmu sponsorowanego przez państwo – oświadczyła szefowa dyplomacji UE Kaja Kallas w związku z aktami dywersji...
17.11.2025. Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej Mika, 17 bm. Premier Donald Tusk ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (amb) PAP/Wojtek Jargiło

Merz-Tusk rozmawiali o dywersji na kolei. Za wcześnie na wskazanie Rosji?

Premier Donald Tusk i kanclerz Niemiec Friedrich Merz rozmawiali o sytuacji polskiej kolei. Dzień przed rozmową niemiecki polityk podkreślał, że...

Koleje wymagają pilnych inwestycji w bezpieczeństwo. Są na to fundusze

Ostatni akt dywersji pokazał społeczeństwu jak istotna infrastruktura kolejowa i jak trudno zapewnić jej bezpieczeństwo. Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR...

Udostępnij:

Facebook X X X