Dla sprawnej i efektywnej pracy silnika potrzebne jest dobre smarowanie, co oznacza, że niezbędny będzie wysokiej jakości olej silnikowy. Zaawansowanie technologii motoryzacyjnych wciąż rośnie, a to wiąże się z wykorzystaniem coraz to nowocześniejszych rozwiązań, dotyczy to również olejów silnikowych. Ich skład na przestrzeni lat się zmienił i wzbogacono je o dodatki wpierające dłuższą żywotność silnika i mniejsze zużycie paliwa.
W sprzedaży są trzy podstawowe kategorie olejów silnikowych: oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Do starszych pojazdów, których wymagania są niższe, stosuje się oleje mineralne, z kolei przy najnowocześniejszych samochodach wykorzystuje się oleje syntetyczne. Jakie innowacje wprowadzono w dostępnych produktach?
Technologie stosowane w olejach mineralnych, syntetycznych i półsyntetycznych
Oleje mineralne produkuje się z ropy naftowej, z której przez rafinację usuwane są niechciane związki, później oleje są wzbogacane o dodatkowe właściwości. Jednak w olejach mineralnych są one mniej zaawansowane w porównaniu syntetykami lub półsyntetykami.
Oleje półsyntetyczne powstają z olejów mineralnych, ale uzupełnione są olejami syntetycznymi, dlatego mają lepsze parametry i pozwalają na zachowanie większej czystości silnika.
Najbardziej zaawansowane są oleje syntetyczne, a podczas ich produkcji wykorzystuje się procesy chemiczne jak polimeryzacja, kondensacja, estryfikacja, transestryfikacja. Mają dobre właściwości smarne, płynięcia i szeroki zakres temperatur roboczych. Są wciąż udoskonalane, by odpowiadały potrzebom nowoczesnych pojazdów.
Dodatki uszlachetniające w olejach silnikowych
Poza bazą oleju silnikowego istotną rolę odgrywają obecne w nim dodatki uszlachetniające, dzięki którym zyskują one właściwości niwelujące ryzyko powstawania osadów, chroniące przed korozją bądź nadmierną eksploatacją.
W zależności od wybranego produktu mogą być one inne, ale do najczęściej stosowanych zalicza się m.in. dodatki przeciwzużyciowe zmniejszające tarcie i chroniące części silnika. Oprócz tego stosuje się detergenty usuwające osady i czyszczące silnik ze szlamu oraz inhibitory utleniania i korozji, które zabezpieczają przed działaniem kwasów i innych związków.
Znaczenie lepkości dla jakości oleju
Jednym z najważniejszych parametrów oleju silnikowego jest jego lepkość odpowiadająca za właściwości smarne. Pod pojęciem lepkości kryje się opór cieczy podczas przepływu, a im niższa lepkość, tym ciecz rozprowadza się łatwiej. Do oznaczania lepkości wykorzystuje się dwie liczby, pierwsza z nich przy literze „W” oznacza, jaki jest przepływ w temperaturach poniżej 0 stopni.
Im niższa jest wartość, tym łatwiej olej trafia do silnika podczas zimnego rozruchu.
Drugi parametr to płynność, kiedy temperatura oleju przekroczy 100 stopni. Mniejszy wskaźnik lepkości oznacza, że silnik musi użyć mniejszej siły, to z kolei obniża zużycie paliwa i pozwala zredukować emisję spalin. Więcej na temat lepkości można przeczytać na stronie: https://www.shell.pl/klienci/paliwa-oleje-i-plyny-do-chlodnic/oleje-silnikowe-i-srodki-smarne/blog/co-oznacza-lepkosc-oleju-silnikowego-wszystko-o-wyborze-klasy-olejow.html.
Ważny przemyślany wybór oleju
Na rynku jest wiele różnych olejów silnikowych, ale wybór nie może być przypadkowy, bo każdy jest dopasowany do specyficznych wymagań konkretnych pojazdów. Podczas zakupu oleju kieruj się przede wszystkim zaleceniami producenta pojazdu.
Dzięki temu zyskasz pewność, że silnika będzie miał optymalną ochronę, ponadto najczęściej oleje spełniające normy producentów pozwalają zoptymalizować okresy między wymianami.