font_preload
PL / EN
Alert 20 marca, 2019 godz. 14:45   
REDAKCJA

Ekolodzy krytykują projekt niemieckiego terminala LNG

Dostawa LNG do terminalu w Świnoujściu. Fot. Polskie LNG Dostawa LNG do terminalu w Świnoujściu. Fot. Polskie LNG

Organizacje ekologiczne w Niemczech sprzeciwiają się budowie pierwszego terminala LNG w tym kraju. Argumentują, że zwiększenie importu paliw kopalnych ma się nijak do celów dekarbonizacji gospodarki.

W liście otwartym organizacje piszą, że plan budowy terminala LNG w mieście Brunsbüttel „nie jest ani zielony, ani przyjazny dla środowiska, tylko przyczynia się do zmian klimatu”. Poza emisjami uwolnionymi podczas szczelinowania, wycieki w transporcie gazu oznaczają, że emisje LNG są znacznie wyższe niż powszechnie się uważa. Ponadto organizacje pozarządowe twierdzą, że pomimo niższych emisji LNG w porównaniu z węglem lub ropą, przyczynienie się do redukcji emisji w ten sposób byłoby zbyt kosztowne.

Andy Gheorghiu z organizacji Food & Water Europe powiedział, że debata LNG w Niemczech „nie była prowadzona przez względy polityki klimatycznej, ale raczej przez geopolityczne napięcia między USA i Rosją”, argumentując, że rząd niemiecki użyłby terminalu w celu uspokojenia USA w zamian za nalegania Berlina na niemiecko-rosyjski gazociąg Nord Stream 2, któremu USA się sprzeciwiają.

Ekologiczna organizacja pozarządowa DUH skrytykowała niemieckie ministerstwo gospodarki i energii za planowaną zmianę regulacji, która pozwoliłaby właścicielom nowego terminalu LNG na pobieranie opłat od klientów za budowę. – Istnieje duże ryzyko, że za kilka lat inwestycje w terminale LNG utkną, ponieważ nie są one już przydatne ze względu na klimat, a konsumenci będą musieli za to zapłacić – powiedział Sascha Müller-Kraenner z DUH. Jednak DUH przyznało, że gaz jako „paliwo kopalne o najniższej emisyjności będzie odgrywał ważną rolę w okresie przejściowym w systemie energetycznym”.

Niemiecki minister gospodarki i energii Peter Altmaier powiedział w lutym, że LNG jest „jednym z ważnych punktów współpracy” między Niemcami a Stanami Zjednoczonymi, co było postrzegane jako próba rozładowania napięć z Waszyngtonem w międzynarodowej polityce energetycznej i bezpieczeństwa. Według niemieckiego rządu import LNG może przyczynić się do bezpiecznych dostaw gazu ziemnego „po konkurencyjnych cenach” i pomóc osiągnąć cele klimatyczne zgodnie z porozumieniem paryskim.

Clean Energy Wire/Michał Perzyński