Karwowski: Gazoport podwoi moc

21 września 2023, 10:30 Energetyka

W lutym 2021 roku Gaz-System otrzymał pozwolenie na budowę trzeciego zbiornika skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Projekt ten zbliża się ku końcowi, trwają ostatnie prace związane z zamknięciem zbiornika, a w nadchodzącym roku będzie mógł on pełnić swoją funkcję zwiększając zdolność magazynowania gazu do ok. 500 tys. m sześc. – pisze Marcin Karwowski, redaktor BiznesAlert.pl.

Budowa trzeciego zbiornika gazoportu. Fot. Gaz-System
Budowa trzeciego zbiornika gazoportu. Fot. Gaz-System

Inwazja Rosji na Ukrainę i sankcje, jakimi został obłożony agresor postawiły przed Europą wiele wyzwań. Jednym z nich jest poradzenie sobie z brakiem dostaw gazu rosyjskiego, a docelowo uniezależnienie się energetyczne od Rosji. Należący do spółki Gaz-System terminal LNG w Świnoujściu pełni istotną rolę, co widać po liczbie dostarczających tu LNG gazowców. Zgodnie z założeniami spółki w ubiegłym roku miały to być 42 statki a zawinęło ich 58, plan na 2023 rok zakłada zaś 64 statki. Terminal dysponuje również trzema stanowiskami do załadunku autocystern, które od października będą działały dzień i noc z maksymalną wydajnością. Zresztą już dziś załadunki są prowadzone przez całą dobę. Proces załadunku pojedynczej cysterny trwa do godziny, w ciągu doby średnio ładuje się około 25-30 pojazdów, maksymalnie 40. W 2022 roku załadowano 5362 autocysterny, cel na 2023 rok to ok. 7000. Statki wpływające do Świnoujścia obsługiwane są przez nadbrzeże będące częścią Terminalu LNG. Na ukończeniu jest również drugie. Terminal w Świnoujściu ma szansę pełnić po rozbudowie rolę hubu gazowego dla Europy Środkowej.

Do przechowywania gazu służą specjalistyczne zbiorniki. Dwa obecnie używane zapewniają łącznie pojemność 320 000 m3 LNG, trzeci ma zmieścić w sobie 180 000 m3 LNG. Aktualnie trwają finalne prace związane z montażem konstrukcji stalowych i orurowania. Za pomocą specjalistycznego dźwigu montowane są obecnie kolumny pompowe wewnątrz zbiornika. Poprzez nie wypompowywany będzie gaz ze zbiornika. Zanim jednak magazynowanie paliwa będzie możliwe, należy dokończyć budowę. Po zamknięciu konstrukcja zostanie wypełniona wodą, co umożliwi przeprowadzenie próby hydrostatycznej zbiornika. Będzie to weryfikowane zarówno od zewnątrz, jak i od wewnątrz. Czas trwania takiej próby, razem z wypompowaniem wody i oczyszczeniem zbiornika, to ponad miesiąc.

Po upewnieniu się, że zbiornik wewnętrzny jest szczelny, nastąpi proces jego izolacji. W tym przypadku zostanie użyta wełna mineralna i perlit, który wypełni przestrzeń pomiędzy ścianami zbiornika. Trzeci zbiornik zwiększy zdolność procesowego magazynowania, co przełoży się na większą elastyczną i możliwości regazyfikacyjne terminala. Ma on działać w przyszłym roku, spółka nie podaje jeszcze konkretnej daty.

Budowa zbiornika jest elementem projektu rozbudowy terminala. Co ma ona zapewnić? Przed jej rozpoczęciem moc regazyfikacji wynosiła 5 mld m3 rocznie. Zakończony pierwszy etap rozbudowy zwiększył ją do 6,2 mld m3, a docelowo ma to być 8,3 mld. Jak wspomniano wyżej, pojemność zbiorników  zostanie zwiększona z 320 tys. m3 do 500 tys. m3. Moc regazyfikacji na początku 2022 roku była na poziomie 712 000 Nm3/godz. Wykorzystując rezerwy oraz zakończenie pierwszego etapu Rozbudowy (Projekt SCV ukończony w  marcu 2022 r.) zwiększono ją do 820 000 Nm3/godz., a docelowo ma wynosić 984 000 Nm3/godz.

Służby chronią gazoport wyciągając lekcję z terroryzmu energetycznego Rosji