Aktualności

Terminal T3 Baltic Hub już działa. Gdańsk zyskuje nowe możliwości przeładunku

Fot. Budimex

Fot. Budimex

Nowy terminal kontenerowy T3 w Porcie Gdańsk rozpoczął działalność komercyjną. To największa inwestycja hydrotechniczna tego typu w Polsce, zrealizowana przez konsorcjum Budimexu i DEME Dredging. Projekt znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe Baltic Hub i wzmocni pozycję Gdańska jako jednego z najważniejszych punktów przeładunkowych na Bałtyku.

Jak podkreślił Cezary Łysenko, członek zarządu Budimexu, terminal T3 to strategiczna inwestycja dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Spółka Budimex – jako generalny wykonawca – odegrała kluczową rolę w realizacji tej infrastruktury. Terminal ma nie tylko wzmocnić logistyczny potencjał Gdańska, lecz także wpłynąć na wzrost znaczenia Polski w europejskim systemie transportu towarowego.

Zakończenie głównych prac budowlanych pozwoliło na uruchomienie nowego nabrzeża i rozpoczęcie obsługi największych kontenerowców zawijających do portu. Koszt inwestycji wyniósł około 2 miliardów złotych, czyli blisko 470 milionów euro. Projekt objął stworzenie sztucznej wyspy, pogłębienie dna morskiego, budowę głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz 36-hektarowego placu kontenerowego. Dzięki tym rozwiązaniom Baltic Hub zwiększy swoje zdolności przeładunkowe o 1,5 mln TEU rocznie – do łącznie 4,5 mln TEU.

Budowa terminalu T3 stanowiła jedno z największych wyzwań inżynieryjnych w historii polskiej branży budowlanej. Cały obiekt powstawał na wodzie jako przedłużenie istniejących już terminali T1 i T2. W czasie budowy zużyto ponad 17,5 tys. ton stali, 160 tys. metrów sześciennych betonu i przeszło 4,3 mln metrów sześciennych piasku. Prace realizowano w trybie ciągłym, 24 godziny na dobę, z udziałem ponad 500 specjalistów.

Istotnym elementem inwestycji było zastosowanie nowoczesnych technologii ograniczających hałas oraz chroniących środowisko morskie. Wprowadzono m.in. systemy zabezpieczające ssaki morskie przed skutkami robót hydrotechnicznych. Terminal wyposażono również w nowoczesne urządzenia – 7 suwnic STS oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, sterowanych zdalnie. Suwnice STS zostały dostarczone drogą morską z Chin i zamontowane na miejscu. Ich wysokość sięga nawet 140 metrów z podniesionym wysięgnikiem, a każda waży blisko 2000 ton.

Zarząd Budimexu zapowiada dalsze zaangażowanie w rozwój infrastruktury portowej, drogowej i kolejowej w Polsce. Spółka od lat uczestniczy w projektach o strategicznym znaczeniu dla krajowej logistyki. Budimex notowany jest na warszawskiej giełdzie od 1995 roku, a jego inwestorem strategicznym pozostaje hiszpańska firma Ferrovial. W 2024 roku Budimex osiągnął skonsolidowane przychody na poziomie 9,1 mld złotych.

Stockwatch / Hanna Czarnecka


Powiązane artykuły

ChatGPT z funkcją pamięci także dla darmowych użytkowników 

OpenAI udostępnia nowość w ChatGPT – tym razem również dla użytkowników bezpłatnej wersji. Mowa o funkcji „Pamięć”, która ma znacząco...

Europejskie Banki rozwoju będą współfinansować obronność

Banki rozwoju Francji, Niemiec, Włoch, Polski, Hiszpanii oraz EBI będą współpracować na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa i potencjału obronnego Europy –...

PKP Cargo planuje zwolnienia grupowe

PKP Cargo planuje przeprowadzenie zwolnień grupowych. Zwolnienia miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 w 2026...

Udostępnij:

Facebook X X X