Fabryka Tesli w Brandenburgii ma zacząć pracę do końca roku

8 lipca 2021, 14:00 Alert
niemcy

Mimo opóźnień w budowie, fabryka samochodów elektrycznych Tesli w Grünheide w Brandenburgii powinna zacząć pracować jeszcze w tym roku. Minister gospodarki Brandenburgii liczy na więcej tego rodzaju inwestorów zagranicznych.

Fabryka Tesli w Brandenburgii

Tesla pierwotnie chciała rozpocząć produkcję w Grünheide w lipcu 2021 roku. Termin ten został jednak przesunięty do końca bieżącego roku. Minister gospodarki Brandenburgii Jörg Steinbach (SPD) jest jednak optymistą: – Mam nadzieję, że pierwszy samochód zjedzie z linii produkcyjnej w 2021 roku – powiedział Steinbach w wywiadzie dla Handelsblatt. Fabryka ma być w stanie produkować 100 tysięcy samochodów rocznie. Powodem opóźnienia jest to, że Tesla rozszerzyła swoją aplikację budowlaną o budowę i eksploatację fabryki akumulatorów. Teraz wniosek musi zostać ponownie rozpatrzony. Według Steinbacha wciąż brakuje ostatecznej zgody środowiskowej i przesłuchania od krytyków projektu.

Pomimo braku ostatecznego pozwolenia od władz Brandenburgii, budowa jest bardzo zaawansowana. Minister gospodarki tego landu odniósł się do krytyki organizacji ekologicznych za wydawanie wcześniejszych pozwoleń. – Ramy prawne pozwalają na wstępne zatwierdzenie projektu – powiedział Steinbach. Organizacje Grüne Liga i Nabu w Brandenburgii podejmują kroki prawne przeciwko wcześniejszemu częściowemu zatwierdzeniu.

Steinbach postrzega projekt jako wzór dla innych firm. – Obecnie prowadzimy negocjacje z kilkoma potencjalnymi inwestorami – mówił. Zaznaczył, że wszystkie są firmami zagranicznymi, i jednocześnie wezwał do zbadania prawa dotyczącego planowania i zatwierdzania w Niemczech po zakończeniu procesu Tesli. – Jeśli chodzi o stosowanie federalnej ustawy o kontroli emisji i związanych z nią procedur zatwierdzania, być może jesteśmy w tunelu operacyjnej ślepoty i możemy nie dostrzegać punktów, które należy zmodernizować i zmniejszyć w biurokracji. Tesla w kwietniu skrytykowała proces zatwierdzania swojego zakładu.

Zeit/Michał Perzyński

Perzyński: Czy Tesla pogodzi USA i Niemcy? Najpierw trzeba wyjaśnić kilka kwestii