Najważniejsze informacje dla biznesu

Tiry na LNG tańsze i bardziej ekologiczne

15 proc. oszczędności na paliwie, emisja CO2 niższa o 11 proc., niemal identyczne właściwości jezdne – zorganizowano test porównawczy samochodu ciężarowego zasilanego skroplonym gazem ziemnym (LNG) i jego odpowiednika na olej napędowy. Zwyciężyła ekologia!

Celem testu było sprawdzenie w praktyce walorów eksploatacyjnych pierwszego ciągnika w Europie na skroplony gaz ziemny, który może operować na trasach międzynarodowych – Iveco Stralis NP, w porównaniu z tradycyjnym Stralisem z napędem diesla. Ciężarówka na gaz potrzebowała na przejechanie 100 kilometrów średnio 23,6 kg LNG, gdzie pojazd z silnikiem Diesla i zbliżonym ładunku zużywał 27,7 l ON. Taki wynik oznacza redukcję emisji CO2 o 11% (z 0,73 kg do 0,65 kg na kilometr). Dzięki właściwościom gazu ziemnego wyeliminowano całkowicie emisję cząstek stałych (sadzy).

Źródło: Enmaro.com

Bazując na cenach detalicznych LNG i oleju napędowego, w czasie testu oszczędności w wydatkach na paliwo wyniosły 15%. Dodatkowo, biorąc pod uwagę możliwość uzyskania 10% rabatu w cenie 1 kg LNG względem 1 l oleju napędowego, przy systemowym wdrożeniu możliwe jest osiągnięcie oszczędności na paliwie o ok. 23%.

Dzięki napędowi gazowemu o mocy 400 KM i momencie obrotowym 1.700 Nm, pojazd posiada zbliżoną dynamikę do swojego odpowiednika na olej napędowy. Deficyt mocy był dostrzegalny przy cięższych ładunkach (powyżej 20 ton) oraz w czasie jazdy na górzystych terenach. Charakterystyka pracy w transporcie międzynarodowym była możliwa dzięki wyposażeniu pojazdu w dwa zbiorniki LNG magazynujące łącznie ponad 390 kilogramów gazu. Taki zapas pozwala pokonać 1.500 kilometrów na jednym tankowaniu.

Pojazd w czasie testów tankowany był w Holandii oraz Polsce – w tym przypadku LNG napełniane było na obiekcie operowanym przez PGK Śrem. Stacja jest przystosowana do obsługi pojazdów ciężarowych z dostępnością 24 godziny na dobę. Istnieje tam również możliwość tankowania CNG.

Testy wykazały, że szerokie wdrożenie napędu LNG jest możliwe i stanowi alternatywę dla powszechnie używanych napędów dieslowskich. Barierą masowego wykorzystania tej technologii jest skromna infrastruktura stacji paliwowych oraz brak standaryzacji w zakresie płatności za paliwo.

Enmaro.com

15 proc. oszczędności na paliwie, emisja CO2 niższa o 11 proc., niemal identyczne właściwości jezdne – zorganizowano test porównawczy samochodu ciężarowego zasilanego skroplonym gazem ziemnym (LNG) i jego odpowiednika na olej napędowy. Zwyciężyła ekologia!

Celem testu było sprawdzenie w praktyce walorów eksploatacyjnych pierwszego ciągnika w Europie na skroplony gaz ziemny, który może operować na trasach międzynarodowych – Iveco Stralis NP, w porównaniu z tradycyjnym Stralisem z napędem diesla. Ciężarówka na gaz potrzebowała na przejechanie 100 kilometrów średnio 23,6 kg LNG, gdzie pojazd z silnikiem Diesla i zbliżonym ładunku zużywał 27,7 l ON. Taki wynik oznacza redukcję emisji CO2 o 11% (z 0,73 kg do 0,65 kg na kilometr). Dzięki właściwościom gazu ziemnego wyeliminowano całkowicie emisję cząstek stałych (sadzy).

Źródło: Enmaro.com

Bazując na cenach detalicznych LNG i oleju napędowego, w czasie testu oszczędności w wydatkach na paliwo wyniosły 15%. Dodatkowo, biorąc pod uwagę możliwość uzyskania 10% rabatu w cenie 1 kg LNG względem 1 l oleju napędowego, przy systemowym wdrożeniu możliwe jest osiągnięcie oszczędności na paliwie o ok. 23%.

Dzięki napędowi gazowemu o mocy 400 KM i momencie obrotowym 1.700 Nm, pojazd posiada zbliżoną dynamikę do swojego odpowiednika na olej napędowy. Deficyt mocy był dostrzegalny przy cięższych ładunkach (powyżej 20 ton) oraz w czasie jazdy na górzystych terenach. Charakterystyka pracy w transporcie międzynarodowym była możliwa dzięki wyposażeniu pojazdu w dwa zbiorniki LNG magazynujące łącznie ponad 390 kilogramów gazu. Taki zapas pozwala pokonać 1.500 kilometrów na jednym tankowaniu.

Pojazd w czasie testów tankowany był w Holandii oraz Polsce – w tym przypadku LNG napełniane było na obiekcie operowanym przez PGK Śrem. Stacja jest przystosowana do obsługi pojazdów ciężarowych z dostępnością 24 godziny na dobę. Istnieje tam również możliwość tankowania CNG.

Testy wykazały, że szerokie wdrożenie napędu LNG jest możliwe i stanowi alternatywę dla powszechnie używanych napędów dieslowskich. Barierą masowego wykorzystania tej technologii jest skromna infrastruktura stacji paliwowych oraz brak standaryzacji w zakresie płatności za paliwo.

Enmaro.com

Najnowsze artykuły