Aktualności

Przewoźnicy nie będą na razie karani za brak nowych tachografów w tirach

Fot. Shell

Przewoźnicy świadczący usługi przewozów drogowych na terenie UE nie będą karani od 1 stycznia za brak tachografu inteligentnego drugiej generacji w tirach. Kraje członkowskie zgodziły się zawiesić kary do końca lutego.

1 stycznia wejdą w życie nowe unijne przepisy nakładające na przewoźników drogowych obowiązek instalowania w pojazdach inteligentnych tachografów drugiej generacji. Jest to element pakietu mobilności mającego poprawić warunki pracy kierowców w transporcie międzynarodowym.

Jak poinformowała PAP Komisja Europejska, 20 grudnia przedstawiciele krajów członkowskich w ramach specjalnie zwołanego posiedzenia komitetu ds. transportu drogowego zgodzili się na odroczenie kar za nieposiadanie nowych tachografów do końca lutego. Służby drogowe w innych krajach UE mają w czasie kontroli jedynie pouczać kierowców o obowiązku zainstalowania takiego urządzenia.

Odroczenie z zadowoleniem przyjęła Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) zrzeszająca przewoźników z całej UE. Jak czytamy w oświadczeniu IRU, znaczna liczba operatorów transportu nie byłaby gotowa kontynuować działalności transgranicznej od 1 stycznia z powodu opóźnień związanych z modernizacją tachografów.

Wprowadzenie nowych tachografów ma usprawnić kontrolę pojazdów na drogach. Do tej pory kontrole były losowe i odbywały się dopiero po zatrzymaniu samochodu. Nowe tachografy pozwolą na zdalne monitorowanie przejeżdżających pojazdów przez służby kontrolne.

Nowe tachografy od sierpnia 2024 roku muszą być obowiązkowo zainstalowane w nowo rejestrowanych tirach.

Derogację z zadowolenie przyjęło także ministerstwo infrastruktury. Polska zabiegała o dłuższy okres łagodnego podejścia służb kontrolnych – powiedział cytowany w komunikacie resortu wiceminister Stanisław Bukowiec.

Jak jednak podkreślił, nawet dodatkowy dwumiesięczny okres przejściowy da szansę na dostosowanie się do nowych wymagań tym przewoźnikom, którzy jeszcze tego nie zrobili. – Takie rozwiązanie jest szczególnie ważne dla polskiej branży transportowej, która dysponuje największą flotą pojazdów w Europie – dodał.

Biznes Alert / PAP

Transport walczy z cyberprzestępcami. Musi uważać na fałszywe faktury i pracowników


Powiązane artykuły

Cwane gapy i afera KPO (felieton)

KPO nie było rozdzielane przez naiwniaków, którzy nie wiedzieli, co się dzieje, a przez ludzi dokładnie znających mechanizmy rozdzielania funduszy....
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Zmiana klimatu Polsce niestraszna. Mamy podziemne jeziora pełne wody

Polska posiada ogromne, niewykorzystane zasoby wód polodowcowych. Są to zbiorniki odnawialne, płytko zalegające pod ziemią i łatwo dostępne. Zagospodarowanie podziemnych...

Udostępnij:

Facebook X X X