Aktualności

Przewoźnicy nie będą na razie karani za brak nowych tachografów w tirach

Fot. Shell

Przewoźnicy świadczący usługi przewozów drogowych na terenie UE nie będą karani od 1 stycznia za brak tachografu inteligentnego drugiej generacji w tirach. Kraje członkowskie zgodziły się zawiesić kary do końca lutego.

1 stycznia wejdą w życie nowe unijne przepisy nakładające na przewoźników drogowych obowiązek instalowania w pojazdach inteligentnych tachografów drugiej generacji. Jest to element pakietu mobilności mającego poprawić warunki pracy kierowców w transporcie międzynarodowym.

Jak poinformowała PAP Komisja Europejska, 20 grudnia przedstawiciele krajów członkowskich w ramach specjalnie zwołanego posiedzenia komitetu ds. transportu drogowego zgodzili się na odroczenie kar za nieposiadanie nowych tachografów do końca lutego. Służby drogowe w innych krajach UE mają w czasie kontroli jedynie pouczać kierowców o obowiązku zainstalowania takiego urządzenia.

Odroczenie z zadowoleniem przyjęła Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) zrzeszająca przewoźników z całej UE. Jak czytamy w oświadczeniu IRU, znaczna liczba operatorów transportu nie byłaby gotowa kontynuować działalności transgranicznej od 1 stycznia z powodu opóźnień związanych z modernizacją tachografów.

Wprowadzenie nowych tachografów ma usprawnić kontrolę pojazdów na drogach. Do tej pory kontrole były losowe i odbywały się dopiero po zatrzymaniu samochodu. Nowe tachografy pozwolą na zdalne monitorowanie przejeżdżających pojazdów przez służby kontrolne.

Nowe tachografy od sierpnia 2024 roku muszą być obowiązkowo zainstalowane w nowo rejestrowanych tirach.

Derogację z zadowolenie przyjęło także ministerstwo infrastruktury. Polska zabiegała o dłuższy okres łagodnego podejścia służb kontrolnych – powiedział cytowany w komunikacie resortu wiceminister Stanisław Bukowiec.

Jak jednak podkreślił, nawet dodatkowy dwumiesięczny okres przejściowy da szansę na dostosowanie się do nowych wymagań tym przewoźnikom, którzy jeszcze tego nie zrobili. – Takie rozwiązanie jest szczególnie ważne dla polskiej branży transportowej, która dysponuje największą flotą pojazdów w Europie – dodał.

Biznes Alert / PAP

Transport walczy z cyberprzestępcami. Musi uważać na fałszywe faktury i pracowników


Powiązane artykuły

17.11.2025. Premier Donald Tusk (2P), minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński (3P) oraz minister - członek Rady Ministrów, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak (3P) przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (jm) PAP/KPRM

Premier o dywersji na kolei: Podejrzani dwaj Ukraińcy działający z Rosją

– Osoby podejrzewane o akt dywersji na kolei to obywatele Ukrainy współpracujący z rosyjskimi służbami – poinformował w Sejmie premier...
Inspekcja. Fot. Freepik

Przedsiębiorcy o inspekcji pracy: Nowe uprawnienia budzą wątpliwości

Konfederacja Lewiatan, zrzeszająca przedsiębiorców z różnych sektorów gospodarki, komentuje trzecią wersję projektu zmian w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)....

Motyka odpowiada na projekt prezydenta zespołem specjalnym

Ministerstwo energii powołało specjalny zespół do opracowania rekomendacji i założeń do propozycji przepisów dot. kształtowania i kalkulacji taryf dla energii...

Udostępnij:

Facebook X X X