Alert

Trójmorze podniesie rangę Europy Środkowo-Wschodniej

Premierzy państw Grupy Wyszehradzkiej, fot. flickr.com/premierrp

Inicjatywa Trójmorza może wspomóc inwestycje infrastrukturalne i zwiększenie wzrostu gospodarczego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – pomiędzy Morzem Bałtyckim, Adriatyckim i Czarnym, wynika z raportu przygotowanego przez firmę doradczą PwC i Altantic Council pt. „Droga przyszłości – rozwój infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej”.

Jak wynika z raportu, kraje Europy Środkowo-Wschodniej połączone szlakami pomiędzy tymi morzami stanowią 28% terytorium Unii Europejskiej, 22% jej ludności, ale jedynie 10% PKB. Region potrzebuje nowych źródeł finansowania infrastruktury transportowej.

„Inicjatywa Trójmorza – to jest szukanie punktów wspólnych w interesach poszczególnych państw. Projekty infrastrukturalne w ramach tej inicjatywy powinny być dofinansowane z funduszy UE z nowej perspektywy po 2020 roku – to jest podstawa implementacji idei Trójmorza, która może też liczyć na finansowanie ze strony USA. Administracja USA jest zainteresowana współpracą w zakresie infrastruktury i daje szansę firmom amerykańskim na inwestycje nie tylko w obszarze sektora gazowego, ale w sektorze budowlanym, inżynieryjnym, na zaangażowanie w projekty venture capital. Chcemy te firmy zainteresować inicjatywą Trójmorza” – powiedział dyrektor polskiego oddziału Atlantic Council Michał Kobosko podczas konferencji prasowej.

Według raportu, w ostatnich 20 latach wydano 210 mld euro, z czego ponad 150 mld euro pochodziło z funduszy Unii Europejskiej oraz 30 mld euro z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). Autorzy raportu szacują, że do 2025 r. potrzebnych jest kolejne 615 mld euro do realizacji tego typu projektów w regionie CEE.

„Mamy obecnie do czynienia z olbrzymią nadwyżką kapitału prywatnego, wyspecjalizowanego w projektach infrastrukturalnych. Istnieje sentyment do antycyklicznych klas aktywów i inwestorzy w związku z tym mają duży apetyt na projekty infrastrukturalne. Inicjatywa Trójmorza jako wspólna wizja państw, co do dużych projektów stwarza niższe ryzyko inwestycyjne i to może przyciągnąć inwestorów ” – powiedziała partner w PwC, lider zespołu Capital Prjects & Infrastructure w regionie CEE Agnieszka Gajewska.

Raport wskazuje, że pięć korytarzy transportowych, które mają odegrać istotną rolę w połączeniu regionu Trójmorza (Morze Północne – Morze Bałtyckie, Morze Bałtyckie – Adriatyk, Ren – Dunaj, Wschód / wschodnia część regionu Morza Śródziemnego, Morze Śródziemne) wymaga nakładów w wysokości 384 mld euro.

„Jest przekonanie, że po decyzjach zeszłorocznych szczytu NATO w Warszawie, kolejnym etapem jest współpraca gospodarcza w kontekście bezpieczeństwa energetycznego i rozwoju infrastruktury transportowej. Mamy wiele sygnałów, że idea Trójmorza wzbudza zainteresowanie ze strony USA. Mamy nadzieję, że Amerykanie – w ślad za niedawnymi dostawami gazu LNG – zaznaczą swoją obecność w szerszej współpracy gospodarczej” – powiedział Kobosko.

Inicjatywa Trójmorza skupia 12 państw członkowskich UE i ma ułatwić współpracę w zakresie ponadregionalnych projektów, współpracę transgraniczną, współpracę polityczną rozwój w w zakresie transportu i energetyki.

ISBnews


Powiązane artykuły

Chora dyrektywa tytoniowa

Najnowsza propozycja reformy dyrektywy tytoniowej to najlepszy dowód na to, że brukselska biurokracja, jak nikt inny, potrafi ignorować głos ludzi,...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Udostępnij:

Facebook X X X