Bez kategorii

Trójmorze: Polskie i chorwackie porty zacieśniają współpracę

Kontenerowiec na Bałtyku. Fot. Wikimedia Commons.

Kontenerowiec na Bałtyku. Fot. Wikimedia Commons.

Poszerzenie współpracy w obszarach transportu morskiego i przemysłu portowego – zakłada podpisana w piątek w Warszawie podczas spotkania państw Inicjatywy Trójmorza umowa pomiędzy chorwackim portem w Rijece i zespołem portów w Szczecinie i Świnoujściu.

W Pałacu Prezydenckim w obecności prezydenta RP Andrzeja Dudy oraz prezydent Chorwacji Kolindy Grabar-Kitarović umowę o współpracy obu portów podpisali prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski oraz dyrektor wykonawczy Zarządu Portu Rijeka Marino Juretić.

Porozumienie zakłada poszerzenie współpracy pomiędzy portami w obszarach: transport morski, przemysł portowy, promocja i wymiana informacji handlowych – poinformowały służby prasowe portów w Szczecinie i Świnoujściu. Umowa zakłada także wizyty studyjne specjalistów ukierunkowane na wymianę doświadczeń. Możliwe będzie także utworzenie dwustronnych zespołów eksperckich. Porozumienie zwarto na dwa lata z możliwością przedłużenia.

Porty w Szczecinie i Świnoujściu stanowią początkowy element korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, z kolei chorwacka Rijeka jest ostatnim odcinkiem korytarza.

Rijeka to największy port chorwacki i trzecie co do wielkości miasto w tym kraju. Jak podkreślają służby prasowe portów Szczecin i Świnoujście, port w Rijece jest strategicznie usytuowany, ze względu na rozbudowę Kanału Sueskiego. Według nich, Rijeka ma także potencjał do znaczącego rozwoju.

Dla klientów portów Szczecin i Świnoujście zainteresowanych obrotem towarowym pomiędzy Europą, a krajami basenu Morza Śródziemnego oraz Oceanu Indyjskiego może stwarzać warunki ekspansji geograficznej – podkreślono w komunikacie.

Rijeka, podobnie jak dwa zachodniopomorskie porty, jest portem uniwersalnym. W ostatnich latach obroty w Rijece kształtują się na poziomie 9-13 mln ton, w tym przeładunki drobnicy 2,1-2,3 mln ton, masowe suche ok. 2 mln ton, masowe płynne ponad 6,5 mln ton, drewno blisko 400 tys. ton. Przeładunki kontenerów w 2015 r. osiągnęły poziom 200 tys. TEU (TEU – pojemność standardowego kontenera – PAP) i intensywnie rosną. Podobnie jak port w Świnoujściu, Rijeka posiada terminal promowy.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami – w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe – w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe – suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

Polska Agencja Prasowa


Powiązane artykuły

Emerytura

Pułapka dla emerytów. ZUS szybciej obetnie lub zawiesi świadczenie

Od września 2025 r. spadają limity dorabiania dla osób na wcześniejszych emeryturach. To oznacza, że wielu pracujących seniorów może łatwiej...
Elektrownia jądrowa. Źródło: Freepik

Polski atom bez planu na odpady i wodę? Aktywiści grzmią, resorty milczą

Aktywiści przedstawiają kolejne uwagi do rządowego programu budowy elektrowni jądrowych. Fundacja Mission Possible i Stowarzyszenie Eko-Unia wskazują brak planu na...
Laboratorium Wzorcowania Gazomierzy. Fot. Gaz-System

PSG wymieni ponad milion gazomierzy na inteligentne

Ogólnopolski projekt eGazomierz, realizowany przez Polską Spółkę Gazownictwa, wchodzi w kolejną fazę. Jego celem jest wymiana 1,38 mln tradycyjnych gazomierzy...

Udostępnij:

Facebook X X X